علل احتمالی پس زدن ایمپلنت دندان: علائم و پیشگیری

علل احتمالی پس زدن ایمپلنت دندانی

کاشت ایمپلنت دندانی روشی ایمن و موثر برای جایگزین کردن آن ها با دندان های از دست رفته است. با این حال ممکن است که این روش مانند دیگر روش ها، همیشه کارآمد نباشد. پس زدن ایمپلنت یک مشکل نادر است؛ اما اگر برای شما این مشکل رخ داده است، جای نگرانی وجود ندارد. می توانید با ما در این مقاله همراه باشید تا تشخیص دهید که ایمپلنت شما نیاز به بررسی تخصصی دارد یا خیر.

ایمپلنت دندان چیست؟

ایمپلنت دندان یک پست یا پیچ فلزی است که با کمک جراحی در استخوان فک کاشته می شود تا بتواند از روکش دندان کاشته شده شما حمایت کند. جراح شما پس از کاشت ایمپلنت دندان، از یک دندان جدید مانند روکش استفاده می کند که روی ایمپلنت نصب می شود.

در این روش از جایگزینی دندان ها، ریشه های دندان با پایه های فلزی جایگزین می شوند. سپس می توان برای جایگزین کردن دندان های از دست رفته از روکش محکم استفاده کرد که مشابه با دندان های طبیعی هستند. جراحی ایمپلنت دندان می تواند روش بهتری نسبت به پروتزهای متحرک و یا بریج های دندانی باشد. همچنین، زمانی که عدم وجود ریشه باعث می شود تا نتوانید از پروتز یا بریج دندانی استفاده کنید، می توانید از ایمپلنت دندانی کمک بگیرید.

"</p

علل احتمالی پس زدن ایمپلنت دندان

علل احتمالی پس زدن ایمپلنت دندان

اگر ایمپلنت دندان در لثه شما محکم و استوار بماند، می گوییم که جراحی ایمپلنت با موفقیت انجام شده است. اما پس زدن ایمپلنت دندان می تواند نتیجه اتفاقات مختلفی مانند جراحی، رشد استخوان، پایین بودن کیفیت استخوان و … باشد. عوامل خطر مختلفی نیز وجود دارند که می توانند احتمال پس زدن ایمپلنت دندان را افزایش دهد.  همچنین، لازم است که برای پیشگیری از تخریب استخوان لثه و فک که ناشی از پس زدن ایمپلنت دندان می باشد، شکست ایمپلنت خیلی سریع تشخیص داده شود. از جمله عوامل احتمالی پس زدن ایمپلنت دندان عبارتند از:

  • ناهماهنگی ایمپلنت دندان

یکی از چالش برانگیزترین موضوع در جراحی ایمپلنت دندان، اطمینان از احاطه کامل ایمپلنت توسط استخوان است. قرار گرفتن ایمپلنت در استخوان، نمی تواند همیشه یک مکان ایده آل برای ایمپلنت باشد. در نتیجه، ایمپلنت و استخوان ممکن است جایگاه مناسبی نداشته باشند. هنگامی که ایمپلنت با استخوان هماهنگ نمی شود، تاج ها یا همان روکش های ساخته شده نامرتب به نظر می رسند، ممکن است لثه ها عقب نشینی کنند و ایمپلنت در اطراف لثه قابل مشاهده باشد.

  • قالب گیری نادرست ایمپلنت دندان

مرحله بسیار مهمی که توسط متخصص ایمپلنت دندانی برای کاشت ایمپلنت انجام می شود، قالب گیری است. دندانپزشک قالب دندان های شما را با مواد مناسب ایجاد می شود و سپس برای ساخت روکش به آزمایشگاه می فرستد. در صورتی که قالب گیری به درستی انجام نشود، روکش دندان نیز به درستی ساخته نمی شود. یک ناهماهنگی ساده و جزئی می تواند باعث ایجاد فاصله بین تاج و لثه شود و عملکرد دندان را تحت تاثیر قرار دهد. وجود فاصله میان تاج و لثه، باعث ورود باکتری های مختلف به لثه می شود و این موضوع عفونت را به همراه خواهد داشت.

اگرچه عفونت ایمپلنت می تواند قابل درمان باشد؛ اما ممکن است دلیلی برای پست زدن ایمپلنت دندان و جایگزینی ایمپلنت های دندانی باشد. این موضوع می تواند هزینه های درمان شما را دو برابر کند. همچنین ممکن است سیمانی که تاج دندان جدید را به پایه ایمپلنت می چسباند در لثه ریخته شود و عفونت ایجاد گردد. به همین خاطر است که تجربه دندانپزشک برای جراحی ایمپلنت بسیار ضروری است. در صورتی که جراحان بتوانند با دقت کار کنند، احتمال بروز خطا در قالب گیری کاهش پیدا می کند.

  • ایمپلنت ها راحت هستند

ایمپلنت های دندانی در استخوان فک شما قرار می‌گیرند تا شبیه ریشه دندان باشند و استحکام و پشتیبانی بهتری برای پروتز ایجاد کنند. در طول دوره بهبودی، استخوان فک شما در اطراف میله تیتانیوم در فک رشد می کند و می توان آن را محکم در جای خود نگه دارد.

بیشتر بخوانید  عکس CBCT دندان چیست؟

ثبات ایمپلنت باعث می شود که ایمپلنت ‌ها مانند دندان ‌های طبیعی باشند و احتمالا شما فراموش خواهید کرد که این دندان ها، مصنوعی هستند! روش های دیگر جایگزینی دندان های از دست رفته نمی توانند این احساس را به شما بدهند و باعث ایجاد امنیت در هنگام جویدن غذا و یا احساس طبیعی بودن در دهان شما نمی شوند.

  • عفونت

پری ایمپلنتیت یکی از دلایل مهم پس زدن ایمپلنت دندانی است. مشخص نیست که عفونت یک بیماری است یا در اثر وجود یک جسم خارجی در حفره دهان به وجود می آید. التهاب ممکن است به دلیل تکثیر باکتری و با سرعت زیادی در دهان ایجاد شود.

پری ایمپلنتیت یا همان عفونت می تواند به لثه و استخوان اطراف ایمپلنت آسیب برساند و منجر به تحلیل استخوان یا پس زدن ایمپلنت دندانی شود. اگرچه این روش مشکل معمولا قابل درمان است؛ اما ممکن است ایمپلنت نیاز به تعویض داشته باشند. بیماران دیابتی، سیگاری ها و افرادی که بهداشت دهان و دندان خود را رعایت نمی کنند، بیشتر از دیگران در معرض ابتلا به عفونت پس از کاشت ایمپلنت دندان هستند.

  •  آسیب عصبی

اگر ایمپلنت خیلی نزدیک به اعصاب دهان قرار گیرد، آسیب عصبی رخ می دهد. دندانپزشکان بی تجربه برای نداشتن برنامه ریزی درمانی، معمولا باعث بروز این مشکل می شوند. داشتن یک طرح درمانی مناسب به دندانپزشک این امکان را می دهد تا بهترین روش جایگذاری ایمپلنت را از نظر ساختاری و عصبی انتخاب کند.

  •  عدم رعایت بهداشت دهان و پس زدن ایمپلنت

عدم رعایت بهداشت دهان و دندان پس از کاشت ایمپلنت دندان، می تواند احتمال پس زدن ایمپلنت را افزایش دهد.

"</p

پس زدن ایمپلنت دندان

  •  جوش نخوردن استخوان با ایمپلنت

تشکیل یک پیوند ساختاری میان استخوان و ایمپلنت تیتانیوم به معنای جوش خوردن استخوان با ایمپلنت است. این فرآیند ممکن است هفته ها یا ماه ها طول بکشد. اگر ایمپلنت به طور کامل با استخوان فک ادغام نشود، می تواند از جای خود خارج شود یا شل به نظر برسد.تراکم و سلامت استخوان دو عامل ضروری برای موفقیت ایمپلنت دندانی هستند. دندانپزشک می بایست قبل از کاشت ایمپلنت، سلامت استخوان شما را ارزیابی کند. عدم وجود تراکم استخوانی کافی می تواند منجر به نیاز به انجام عمل جراحی مجدد شود.

  • شکست پیچ ایمپلنت دندان

پیچ یا همان پست فلزی ایمپلنت با مواد فلزی قوی ساخته شده است، ولی می تواند شل و ضعیف شود. در این صورت احتمال شکستن این پیچ و پس زدن ایمپلنت دندانی وجود دارد.

  •  واکنش آلرژیک به ایمپلنت دندان

بر اساس گفته انجمن دندانپزشکی استرالیا، هرگاه جسم خارجی وارد بدن شما شود، احتمال بروز عوارض جانبی وجود دارد. ایمپلنت های دندانی و سایر مواد مرتبط با ایمپلنت ممکن است باعث ایجاد عوارض جانبی و پاسخ های خاص بدن شوند. برای اطمینان از اینکه بهترین مواد برای درمان و کاشت ایمپلنت شما استفاده می شود، باید دندانپزشک خود را در مورد شرایط سلامتی یا سابقه آلرژی خود مطلع کنید.

بیشتر بخوانید  معرفی بهترین برند ایمپلنت دندانی

علائم پس زدن ایمپلنت دندان

در حال حاضر ایمپلنت های دندانی به طور گسترده مورد استفاده قرار می گیرند. احتمالا در سال های آینده نیز این ایمپلنت ها محبوبیت بسیار بیشتری پیدا خواهند کرد. این بدین معنی است که دندانپزشکان باید با عوارض ایمپلنت و پس زدن ایمپلنت دندانی، بیشتر از قبل مقابله کنند. هر بیمار در صورت پس زدن ایمپلنت دندانی، باید برنامه های درمانی سفارشی دریافت کند. یعنی از تمامی گزینه های درمانی مطلع شود و رضایت خود را برای بهترین روش درمان اعلام کند. اگر در مراحل اولیه یا یا مراحل بعدی پس زدن ایمپلنت دندانی را تجربه کنید، ممکن است شاهد علائم زیر باشید:

  • مشکلات جویدن
  • التهاب لثه
  • رکود لثه
  • تحریک و تورم
  • جابجایی یا لق شدن ایمپلنت یا دندان جایگزین شده
  • درد یا ناراحتی شدید

مطلب مرتبط: بهترین برند ایمپلنت

عفونت ایمپلنت دندان و پس زدن ایمپلنت

عفونت ایمپلنت دندان

چگونه از پس زدن ایمپلنت دندان جلوگیری کنیم یا آن را به حداقل برسانیم؟

برای جلوگیری از پس زدن ایمپلنت دندان، می توانید از روش های زیر کمک بگیرید.

  • عادات بهداشتی خوب دندان را تمرین کنید

یکی از روش های محدود کردن خطر عفونت پس از درمان ایمپلنت دندان، رعایت بهداشت دهان و دندان است. باکتری هایی که باعث عفونت می شوند، می توانند با کمک مسواک زدن و کشیدن نخ دندان از لثه و دندان ها دور شوند.

ممکن است تا زمانی که لثه ها خوب نشده اند، نتوانید روی ناحیه زخم را مسواک بزنید. اما ما به بیماران خود توصیه می کنیم به مسواک زدن  کشیدن نخ دندان برای دندان های مجاور ادامه دهند. برای تمیز کردن محل زخم بدون آسیب رساندن به بخیه آن، می توانید دهان خود را با آب نمک گرم بشویید.

  • از سیگار کشیدن خودداری کنید

ترک سیگار راه خوب دیگری برای جلوگیری از تحریک لثه و پری ایمپلنتیت است. سیگار کشیدن و استفاده از محصولات تنباکو هر دو باعث افزایش خطر بیماری پریودنتال می شوند. برای افزایش طول عمر ایمپلنت های دندانی خود، بهتر است که قبل از جراحی سیگار یا محصولات تنباکویی را مصرف نکنید یا تا زمانی که ممکن است از مصرف آن ها خودداری کنید. شاید ترک این دخانیات غیر ممکن به نظر برسد؛ اما می توانید با دندانپزشک مشورت کنید تا راه های دیگری به غیر از ترک به شما پیشنهاد شوند.

  • رژیم غذایی خود را به طور موقت تغییر دهید

به بیماران توصیه می شود پس از کاشت ایمپلنت دندان، به طور موقت رژیم غذایی خود را تغییر دهند. مصرف غذاهای سفت یا جویدنی می تواند باعث ایجاد درد در دندان شما شود و روند بهبودی شما را کندتر کند و یا باعث ایجاد آسیب به بخیه ها و زخم های شما شود که همگی روی پس زدن ایمپلنت دندان موثر هستند.

پس از کاشت ایمپلنت دندان به هر بیمار توصیه های رژیم غذایی پس از ایمپلنت داده می شود. به طور کلی، بیماران باید در 24 ساعت اول پس از عمل مایعات مصرف کنند و تا هفته اول نیز غذاهای نرم میل کنند.

  • دستورالعمل های مراقبت های بعد از ایمپلنت

عفونت خطر قابل توجهی برای هر عمل جراحی در دهان است. عفونت باعث التهاب بافت می شود و ممکن است ایمپلنت با استخوان فک ادغام نشود. ممکن است یک آنتی بیوتیک خوراکی یا شستشوی دهان با یک دهانشویه ضد باکتری برای کاهش خطر عفونت برای بیماران تجویز شود. برای کاهش خطر عفونت و پس زدن ایمپلنت دندانی، بیماران باید داروهای توصیه شده را مصرف کنند و مطابق با دستورالعمل دندان ها و دهان خودشان را شستشو و مراقبت از دندان ایمپلنت را انجام دهند.

بیشتر بخوانید  راهنمای جامع ایمپلنت دندان

"چگونه

چگونه از پس زدن ایمپلنت دندان جلوگیری کنیم یا آن را به حداقل برسانیم؟

سوالات متداول درباره پس زدن ایمپلنت دندان

بیماری پری ایمپلنتیت چگونه رخ می دهد؟

بیماری پری ایمپلنت زمانی رخ می دهد که باکتری ها در اطراف خط لثه و پایه ایمپلنت جمع شوند. این مشکل می تواند باعث ایجاد آسیب در لثه و استخوان اطراف ایمپلنت و تحلیل استخوان یا پس زدن ایمپلنت شود. در حالی که این مشکل قابل درمان است؛ اما در اکثر موارد نیاز به تعویض خواهد داشت. بیماران دیابتی، سیگاری ها و افرادی که بهداشت دهان و دندان خودشان را رعایت نمی کنند، در معرض این بیماری هستند.

میزان موفقیت ایمپلنت دندانی چقدر است؟

میزان موفقیت کاشت ایمپلنت دندان بسته به محل قرارگیری ایمپلنت در فک متفاوت است. ولی به طور متوسط ایمپلنت های دندانی در 98 درصد مواقع موفقیت آمیز هستند. طول عمر ایمپلنت دندانی ممکن است با در نظر گرفتن تکنیک های مراقبت، افزایش پیدا کند و حتی به یک عمر برسد.

همچنین طبق مطالعات انجام شده، ایمپلنت های فک پایین 95 درصد موفقیت طی 5 سال و ایمپلنت های فک بالا 90 درصد موفقیت طی 5 سال دارند. با توجه به اینکه فک بالا تراکم استخوانی کمتری نسبت به فک پایین دارد، میزان موفقیت کاشت ایمپلنت در فک بالا کمی کمتر است. این موضوع کاشت ایمپلنت را برای دندانپزشک چالش برانگیزتر می کند و ممکن است باعث ایجاد مشکل در ادغام استخوان فک با ایمپلنت شود.

بیشتر بخوانید: ایمپلنت فوری

بیماری پری ایمپلنتیت چگونه رخ می دهد؟

بیماری پری ایمپلنتیت چگونه رخ می دهد؟

جایگزین برای ایمپلنت چیست؟

روش های جایگزین زیادی برای ایمپلنت وجود دارند که می توانید بسته به نظر دندانپزشک و شرایط دندان و دهان خودتان، از آن ها کمک بگیرید. ضروری است در مورد ترجیحات و شرایط سلامتی خود با دندانپزشک صحبت کنید. روش های جایگزین دیگر برای ایمپلنت دندان عبارتند از:

  • پروتز کامل: پروتز کامل که با نام دندان مصنوعی نیز شناخته می شود، جایگزین مصنوعی برای دندان های طبیعی از دست رفته است. برخی از پروتزهای دندانی برای جایگزینی چند دندان از دست رفته ساخته می شوند. برخی از انواع دیگر می توانند جایگزین تمام دندان ها، لثه ها و بافت های اطراف دندان شما شوند.
  • دندان مصنوعی پارسیل: اگر چند دندان سالم در دهان باقی مانده باشد؛ اما چندین دندان از دست رفته و نیاز به تعویض داشته باشند، ممکن است به دندان مصنوعی پارسیل نیاز داشته باشید. در این روش دندان ها روی یک پروتز پارسیل به یک قاب پلاستیکی متصل می شوند که با رنگ لثه شما مطابقت دارد. این روش باعث همخوانی دندان های مصنوعی با دیگر دندان های شما می شود.
  • بریج دندانی ثابت: بریج های ثابت بر خلاف پروتزهای کامل یا پارسیل متحرک نیستند. دندانپزشک شما بریج را در فضایی با مواد باندینگ خاصی با استفاده از دندان های کنار (به عنوان تکیه گاه) قرار می دهد. در نهایت فقط دندانپزشک قادر است که این بریج دندانی را از روی دندان های شما بردارد.

Originally posted 2023-03-13 12:00:58.

فیس بوک
توییتر
لینکدین
تامبلر
پین ترست
رددیت
ایمیل

جدیدترین مطالب

عضویت در خبرنامه

کاشت ایمپلنت دندان جانشینی موثر برای دندان‌های از دست رفته و بهبود ظاهر افراد است. پیش از ایمپلنت، پزشک معالج می‌بایست سوابق پزشکی بیمار را به دقت بررسی کند. برخی از بیماری‌های زمینه‌ای می‌توانند د...
2 هفته پیش

بدون دیدگاه

به طور خلاصه ایمپلنت فوری به دو صورت است بلافاصله پس از کشیدن دندان امپلنت بگذاریم یا اینکه بلافاصله پس از کاشت ایمپلنت روی آن روکش قرار دهیم که به اصطلاح به آن Immediate Implant می گویند. ج...
ایمپلنت دندانی بهترین گزینه برای جایگزینی دندانهای از دست رفته است با این حال بسیاری از افراد از جمله افراد سیگاری ممکن است نگران این مسئله باشند که آیا ایمپلنت دندانی برای آنها هم درمان و جایگزین ...
پس از کاشت ایمپلنت دندان، رعایت یک رژیم غذایی دقیق برای بهبود و محافظت از ایمپلنت دندان بسیار مهم است. سوال مهم این است که رژیم غذایی پس از ایمپلنت دندان چگونه رعایت می شود؟ با ما تا انتهای این مقا...
آیا قصد کاشت ایمپلنت دندان را دارید؟ ایمپلنت های دندانی می توانند به شما کمک کنند تا در هنگام لبخند زدن اعتماد به نفس بیشتری داشته باشید. با توجه به اینکه افراد با لبخندهای زیبا، می توانند عزت نفس ...
ایمپلنت دیجیتال یا معمولی؟ کدامیک بهتر است؟ این سوالی است که بسیاری از متقاضیان کاشت ایمپلنت از دکتر نازنین نوربخش می پرسند. همانطور که میدانید کاشت ایمپلنت یک روش جایگزین کردن دندان های از دست رفت...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *