۸ نکته مهم مراقبت از لمینت دندان

مراقبت از لمینت دندان

آیا به دنبال نکات مهم مراقبت از لمینت دندان هستید؟ اگر برای اصلاح دندان ها یا طرح لبخند خود، لمینت دندان را انتخاب کردید، حتما به دنبال نکاتی هستید که از دندان ها و لبخند زیبایتان به خوبی مراقبت کنید. در این مقاله از کلینیک دندانپزشکی دکتر نوربخش، ۸ نکته مهم برای مراقبت از لمینت دندان را با شما در میان می گذاریم.

 داشتن دندانهای زیبا ،سفید و مرتب بسیار در اعتماد به نفس و چهره افراد تاثیر گذار است.یکی از راهکار ها برای زیبایی دندان بطور دائمی استفاده از لامینت های سرامیکی می باشد. با استفاده از لامینت های سرامیکی شما می توانید دندانهای تغییر رنگ یافته ،تا حدی نامرتب ،لب پر شده،کوتاه را درمان کنید.لمینت دندان یکی از پرطرفدارترین درمان های دندانپزشکی و رایج ترین درمان زیبایی دندانپزشکی به حساب می‌آید. در صورت نگهداری و مراقبت درست از لمینت، می توانید سال های طولانی از زیبایی لبخند خود لذت ببرید.

از آشنایی با لمینت دندان شروع کنیم:

لمینت دندان چیست؟

لمینت دندان، پوششی کریستالی بسیار نازک و شفاف با طول عمر طولانی است که در سطح بیرونی دندان قرار می گیرد. این لایه که به آن ونیر نیز گفته میشود میتواند از جنس سرامیک و یا کامپوزیت باشد که هر دو برای درمان زیبایی و ترمیمی دندان استفاده می شوند ولی تفاوت هایی نیز باهم دارند. لمینت سرامیکی دندان در مقایسه با لامینت کامپوزیتی نسبت به لکه ها مقاوم تر است و به مرور زمان تغییر رنگ بسیار کمتری دارد طول عمر لامینت سرامیکی ۳ تا۴ برابر لامینت های کامپوزیتی می باشد شفافیت ،استحکام و زیبایی بیشترو … از دیگر خصوصیات بهتر لامینت سرامیکی در مقایسه با لامینت کامپوزیتی می باشد پس طبیعی هست که به دنبال بهترین روش های مراقبت از لامینت های سرامیکی باشید.

ویژگی های لمینت دندان

مهمترین ویژگی های لمینت دندان، پوشیده ماندن عیوب و ناهم ترازی دندان و بالا رفتن مقاومت دندان ها است؛ که در نهايت باعث زیباتر شدن دندان ها می شود و لبخندی  جذاب به شما هدیه می کند.

برای استفاده از لمینت دندان لزومی به داشتن دندان ناقص و شکسته نیست و در صورت نیاز تنها با کمی تراش دندان، سطح آن صیقل داده می شود و لایه لمینت در سطح دندان چسبانده می شود.

مراقبت از لمینت دندان

لامینت سرامیکی دندان نیز مانند دندانهای طبیعی نیاز به مراقبت های بهداشتی دارند علاوه بر آن چیزی که باعث می شود طولانی ترین ماندگاری را داشته باشند علاوه بر کیفیت بالای کار درمانی رعایت نکات و اصول کلیدی مراقبت های لامینت های سرامیکی توسط خود فرد می باشد.

بیشتر بخوانید  بهترین برند کامپوزیت دندان

توجه داشته باشید که برای مراقبت از دندان لمینت شده، به فاصله چند روز  از تحویل  لمینت، باید جهت ارزیابی شرایط لمینت به دندانپزشک خود مراجعه نمایید؛ تا شرایط لمینت، بافت دهان،  لثه و همچنین واکنش دهان و دندان بررسی شده و از رضایت بخش بودن نتایج انجام لمینت اطمینان حاصل شود و اگر تماس پیش رس و نقاط تحت فشاری وجود داشته باشد  خیلی زود و به موقع حذف شود تا باعث شکستن لامینت هایتان نشود .

اگر از ورزش های سنگین و رزمی برای بالا بردن قدرت فیزیکی خود بهره می برید، باید این نکته را در نظر بگیرید که در صورت صدمه دیدن دندانهایتان ، لمینت ها قابل ترمیم نیستند و فقط می توانید لمینت دندان هایتان را تعویض کنید.

 و اما ۸ نکته مهم مراقبت از لمینت دندان:

 

نکته ۱: رعایت بهداشت دهان و دندان

بهترین کاری که برای داشتن دندان هایی با لمینت سالم و درخشان می توانید انجام دهید، رعایت بهداشت دهان و دندان است. بهداشت مناسب دهان و تمیز کردن منظم دندان ها از جمله دندان های لمینت شده، به طول عمر بیشتر لمینتهای دندانی نیز کمک می کند.

حداقل دو بار مسواک زدن در روز، استفاده از نخ دندان پس از هر وعده غذایی توصیه می شود. استفاده از دهانشویه معمولا برای دندانهای دارای لامینت سرامیکی توصیه نمی شود زیرا ممکن است باعث رنگ گرفتن لامینها و دندانها در طولانی مدت شود.

نکته ۲: استفاده از مسواک نرم و خمیردندان مناسب دندان لمینت شده

برای مراقبت از لمینت دندان بسیار مهم است که از خمیردندان مناسب و مسواک نرم استفاده کنید. مسواک های زبر و سخت باعث آسیب دیدن سطح براق و  پالیش شده  روی لمینت شده و آنها را در طولانی مدت  کدر و مات  می سازد. مسواک های برقی یا دستی  هر دو در صورت استفاده صحیح  برای دندان لمینت شده قابل استفاده است. برای انتخاب خمیردندان نیز بهتر است از خمیردندان های سفید کننده و زغالی که دارای مواد ساینده زیادی هستند استفاده نکنید برای انتخاب روش صحیح مسواک زدن  میتوانید از مشاوره با دندانپزشک خود استفاده کنید در کلینیک دکتر نوربخش بهترین انتخاب مسواک و خمیر دندان و روش استفاده از آن ها بطور تخصصی بسته به نیاز هر فرد به آنها ارائه می شود

نکته ۳: پیشگیری از بیماری های لثه

بیماری های لثه باعث التهاب و گاهی عقب نشینی لثه می شوند. عقب رفتن لثه باعث می شود بخشی از دندان شما از بالای لامینت سرامیکی د در معرض دید قرار بگیرد که به نوبه خود بر ظاهر کلی دندان ها و همچنین لبخند شما تأثیر می گذارد. اگر مشاهده کردید که دندان و لثه شما دچارالتهاب، عفونت یا بیماری پریودنتال است، باید به سرعت برای رفع آن اقدام کنید. زیرا این مشکلات اثرات نامطلوبی روی لمینت دندان شما خواهند گذاشت پس بهتر است در صورت قرمزی،تورم و خونریزی و التهاب  در لثه ها سریعا دندانپزشک خود را ملاقات کنید.

بیشتر بخوانید  تفاوت روکش دندان و لمینت سرامیکی دندان در چیست؟

نکته ۴: چکاپ دوره‌ای و منظم دندان لمینت شده

چکاپ دوره‌ای دندان ها همیشه توصیه می شود، ولی هنگامی که دندان لمینت شده دارید، این موضوع اهمیت بیشتری پیدا می کند. فراموش نکنید هر شش ماه برای بررسی مجدد لمینت و چک آپ دندان هایتان به دندانپزشک خود مراجعه کنید. در این صورت لمینت های شما  طول عمر طولانی تری دارد  و در صورت بروز مشکل در لثه، دهان یا دندان سریعتر برطرف می شود تا مانع از بروز مشکل جدی تری شود.

نکته ۵: خودداری از جویدن اجسام سخت

با وجود آنکه لمینت ها، به ویژه لمینت های سرامیکی، بسیار سخت و با دوام هستند و استقامت آنها مانند دندان طبیعی هست . ولی  برای مراقبت از لمینت دندان، تا می توانید از خوردن و جویدن  غذاهای سفت مانند یخ  شکستن تنقلاتی چون بادام و پسته خودداری کنید.زیرا ممکن است باعث لب پریدگی و آسیب لامینتهایتان شود عادت های بدی چون جویدن ناخن و به دندان گرفتن مداد نیز باعث آسیب دیدن لمینت می شوند همانگونه که دندانها نیز با فشار بر روی اجسام سفت ممکن است آسیب ببیند.

نکته ۶: خودداری از سابیدن و فشردن دندان ها به هم

عادت بد دیگری که به دندان ها و لمینت شما آسیب می رساند، سابیدن و فشردن دندان ها به هم یا دندان قروچه است. اگر جزو کسانی هستید که در هنگام خواب ناخودآگاه دندان هایتان را به هم می سابید، در مورد راه های ترک این عادت با دندانپزشک خود مشورت کنید. دندان قروچه می تواند لمینت دندان شما را  لب پر کند و آسیب جبران ناپذیری به آن وارد کند کلا به تمام افرادی که کار زیبایی انجام می دهند یا افرادی که دندان قروچه دارند  توصیه می شود برای جلو گیری از سایش لامینت ها بهم از نوعی محافظ بنام نایت گارد استفاده کنند که بطور معمول شب ها در دهان قرار داده می شود تا مانع دندان قروچه و سایش دندانهای شما به هم شود.

بیشتر بخوانید  همه آنچه باید در مورد بازسازی دهان بدانید

نکته ۷: اجتناب از غذاهایی که دندان ها را لکه دار می کنند

بیشتر لمینتهای سرامیکی بخصوص انواعی که پالیش بسیار خوبی دارند و با کیفیت بالایی ساخته شده اند در برابر لکه مقاوم هستند؛ ولی چسبی که برای اتصال لامینتها به سطح دندان استفاده می شود، در برابر لکه مقاوم نیست. این موضوع می تواند باعث تیره شدن یا زرد شدن لبه های لمینت شود. سعی کنید تا حد امکان از نوشیدنی هایی مانند قهوه و نوشابه خودداری کنید و یا با استفاده از نی، احتمال لکه دار شدن لمینت دندانتان را کاهش دهید یا اینکه سعی کنید بعد از مصرف خوراکی و نوشیدنی های رنگ دار دندانهای خود را شستشو دهید و آبکشی کنید.

نکته ۸: ترک سیگار

همه ما میدانیم که سیگار کشیدن عادت بدی است. متاسفانه سیگار برای لمینت های دندان نیز مضر است؛ زیرا می توان. باعث لک شدن و تغییر رنگ لامینتهای دندانی در طولانی مدت شود. کشیدن سیگار را کنار بگذارید یا در حد امکان مصرف دخانیات را به حداقل برسانید. در این صورت می توانید به طور کامل و با طول عمری طولانی از زیبایی تاثیرگذار لامینتهای دندان هایتان نهایت استفاده را ببرید.

 

جمع‌بندی مراقبت از لمینت دندان

لمینت های دندان می توانند ظاهردندانها و چهره شما را افزایش دهد  و اعتماد به نفس شما را بهبود ببخشند. مراقبت درست از لمینت دندان، استفاده از آنها را برای سالیان طولانی تضمین می کندو باعث صرفه جویی در وقت و هزینه های شما برای درمان های اضافه تر بعدی شود. در صورت رعایت نکات مهم نگهداری از لمینت دندان که در این مقاله با هم مرور کردیم، می توانید با حداکثر طول عمر از لامینتهای سرامیکی خود استفاده کنید و  نیازی به ترمیم یا تعویض لمینت  ها نخواهید داشت.

 فراموش نکنید برای چکاپ به طور منظم به دندانپزشک خود مراجعه کنید؛ تا مطمئن شوید هیچ ایرادی وجود ندارد که از چشم شما پنهان مانده باشد .

از طریق تماس با کلینیک دنداپزشکی دکتر نوربخش می توانید اطلاعات بیشتری در مورد مراقبت از لمینت دندان یا انجام آن به دست آورید. همچنین می توانید سوالات خود را درباره لمینت و نگهداری از آن، در بخش کامنت از متخصصین دندانپزشک زیبایی  بپرسید.

به نظر شما سخت ترین نکته برای مراقبت از لمینت دندان کدام مورد است؟

Originally posted 2023-11-23 21:23:09.

فیس بوک
توییتر
لینکدین
تامبلر
پین ترست
رددیت
ایمیل

جدیدترین مطالب

عضویت در خبرنامه

بازسازی دهان اصطلاحی است که در مواردی که مشکلات دندانی شدید در دو فک بیمار وجود داشته باشد و نیاز به درمان های ترکیبی، ترمیمی، ایمپلنت، زیبایی و بازسازی اکلوژن (روی هم آمدن دندان ها) و اصلاح جویدن ...
روکش دندان یکی از جذاب ‌ترین و مؤثرترین روش‌ های ترمیم و حفظ دندان‌ های به شدت تخریب شده و در حقیقت یکی از روش های موثر در ترمیم دندان هایی است که شاید به روش مستقیم (امالگام و کامپوزیت) نتوان آنها...
اینله و آنله، جزء روش های ترمیمی دندان اند که توسط دندانپزشکان ترمیم و زیبایی مورد استفاده قرار می گیرند و طبق تشخیص دندانپزشک جایگزین محافظه کارانه تری (با تراش کمتری) نسبت به روکش دندان هستند. از...
اصلاح طرح لبخند، فرایندی است که موجب بهبود ظاهر دندان ها و ایجاد لبخندی ایده آل تر می شود که می توان آن را از طریق یک یا چند روش دندانپزشکی زیبایی انجام داد، ازجمله: تعویض روکش های قدیمی د...
بله، می ‌توانید از لمینت برای دندان های کج استفاده نمایید، اما قبل از انجام فرایند لمینت دندان، باید چندین نکته مهم را بدانید. اگر دندان‌ های شما کج است و قصد دارید آن ‌ها را صاف و زیبا کنید، تا پا...
این روزها با توجه به تبلیغات مراکز دندان پزشکی در حوزه ی برند کامپوزیت ها یکی از سوالات پر تکرار بیماران و یکی از نگرانی های آن ها تصمیم در مورد انتخاب بهترین برند کامپوزیت است. به همین خاطر تصمیم ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *