آیا درد بعد از عصب کشی رایج است؟

آیا درد بعد از عصب کشی رایج

به نظر شما درد بعد عصب کشی طبیعی است و تمام افراد با این درد مواجه خواهند شد؟ در واقع عصب‌ کشی فرآیندی است که به منظور درمان درد های ناشی از التهاب یا آسیب به عصب دندان انجام می گردد. پس از انجام این روند، برخی از افراد ممکن است کمی درد یا تورم در ناحیه دندان تجربه کنند که این امر به طور طبیعی اتفاق می ‌افتد و به مرور زمان بهبود می ‌یابد. اگر پس از عصب کشی با یک درد خیلی زیاد و مداوم مواجه شدید، این امر غیر طبیعی است و باید به بررسی علت آن بپردازید. در این صورت، توصیه می ‌شود که به دندان ‌پزشک خود مراجعه کنید تا پس از بررسی علت درد، درمان شما آغاز گردد.

در این محتوا قصد داریم به بررسی درد بعد از عصب کشی بپردازیم، بنابراین اگر می خواهید بدانید که چرا بعد از عصب کشی درد داریم، تا پایان این محتوا با ما همراه باشید.

پروسه انجام عصب کشی تخصصی

خدمات مرتبط: درمان ریشه دندان

درد بعد از عصب کشی

درد بعد از عصب کشی یکی از مسائلی است که بسیاری از افراد پس از مراجعه به دندانپزشک و انجام درمان ریشه ممکن است با آن روبرو شوند. یکی از رایج ترین شایعاتی که ممکن است در رابطه با درمان ریشه شنیده باشید این است که عصب کشی دردناک است و پس از عصب کشی، دندان درد طاقت فرسایی به سراغ شما خواهد آمد. در حقیقت باید گفت که امروزه با پیشرفت تجهیزات دندانپزشکی،وجود متخصص درمان ریشه این شایعه صحت ندارد.زیرا در طول درمان با بی حسی کامل و‌ بدون درد برای شما کار می شود پس از اتمام درمان نیز برای کنترل درد و التهاب برای شما دارو تجویز میشود ولی در این مقاله به علت های مختلف درد به طور کامل پرداخته می شود. معمولا به چند علت شما نیاز به درمان ریشه پیدا می کنید:

  1. دندان شما دارای درد شدیدی است.
  2. دندان تغییر رنگ یافته دارید.
  3. درمان ریشه قبلی ناموفقی دارید که به علت درد یا تشخیص دندانپزشک نیاز به درمان مجدد ریشه دارد.
  4. ممکن است درد یا آبسه نداشته باشید ولی طی پروسه چکاب دندانپزشکی، پزشک شما تشخیص دهد نیاز به درمان ریشه دارید و…. پس لزوما نمی توان گفت فقط دندانهای دارای درد کاندید درمان عصب کشی هستند.

 

علت احساس درد بعد از عصب کشی

به نظر شما چرا بعد از عصب کشی درد داریم و آیا این درد طبیعی است؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم احساس درد بعد از عصب کشی به دلایل زیر طبیعی است.

  • محل تزریق، بی حس کننده موضعی: تزریق بی حس کننده ممکن است باعث احساس درد و تحریک لثه در محل تزریق شود.که این درد خود بخود بعد از دوسه روز بهبود پیدا می کند.
  • باز نگه داشتن دهان برای مدت طولانی: نگه داشتن دهان به مدت طولانی باعث می شود به مفصل فک، فشار زیادی وارد گردد که این امر می تواند منجر شود پس از درمان عصب کشی، احساس درد داشته باشیم.و حتی ممکن است باعث محدودیت در باز کردن دهان شود که به آن تریسموس می گویند.درد فکی بعد از عصب کشی بخصوی به دنبال عصب کشی دندانهای انتهایی یعنی آسیاب های بزرگ بیشتر اتفاق می افتد. بنابراین احساس درد بعد از عصب کشی، می تواند مربوط به درد فک باشد که این امر یک واکنش موقت و طبیعی خواهد بود. این درد معمولا مرتبط با مفصل ‌های فک (TMJ) می باشد. زمانی که دهان به طور گسترده باز می ‌شود، ممکن است مفصل‌ های فک با تغییرات موقتی مواجه شوند که در اثر این تغییرات، افراد ممکن است درد و احساس ناراحتی در ناحیه فک تجربه کنند.  دراین موارد معمولا تجویز داروهای شل کننده عضلات از گروه خانواده دیازپام ها و دارو های  ضدالتهاب کمک کننده است و به تسریع دوره نقاهت کمک می کند.
  • درمان ریشه مجدد: گاهی اوقات، درمان ریشه اولیه ممکن است با شکست مواجه شود. یعنی بدلایلی مانند:پیدا نکردن یک  یا تعدادی کانال ،کیفیت ضعیف درمان یا کانال به طور کامل تمیز نشده باشدو…. در این موارد وقتی مجدد دندان درمان ریشه میشود بدلیل  استفاده از ابزار های خاص و پیچیده تر و خارج کردن التهاب قدیمی ممکن است شما احساس درد بعد از اتمام درمان داشته باشید. به علاوه اینکه اگر آبسه و التهابی در اطراف ریشه دندان وجود داشته باشید پس از اتمام درمان ریشه فورا بهبود نمی یابد و بهبود التهاب درون لثه مدت زمان بیشتی زمان می برد.
  • درد ناشی از بلندی ترمیم یا پانسمان : در برخی مواقع بخصوص زمانی که دندان شما قبل از درمان ریشه نیز درد و التهاب شدیدی داشته است دندان در این موارد مقداری به دلیل عفونت ته ریشه بالاتر از جایگاه خودش قرار میگیرد و پس از گذاشتن پانسمان و ترمیم تاج در اثر فشار جویدن یا برخورد با دندان مقابل برای شما ایجاد درد کند در این موارد یا ترمین موقت را کوتاه تر میکنیم یا زمان می دهیم پس از گذشت حدودا یک هفته درمان ترمیم دائمی تاج انجام شود .
  • درمان ریشه برای دندانهای دارای درد: برخی از افراد ممکن است دچار درد دندانی شدید شوند و در این حالت در مان ریشه برای آنها انجام شود مخصوصا زمانی که عفونتی مانند آبسه یا کیست در دهان آن ه است،  در این موارد پس از اتمان درمان عصب کشی ممکن است  درد بیشتری نسبت به سایر افراد خواهند داشت..
  • استفاده از کلمپ دندانی : درمان ریشه یک فرآیند بسیار دقیق  و تخصصی است که جهت درمان آن از تجهیزات خاصی  استفاده می شود. در این فرایند، دندانپزشک از “کلمپ دندانی ” استفاده می‌ کند که مانند کلیپس اطراف دندان شما جمع می شود . در برخی مواقع این اقدام می تواند باعث ایجاد احساس کمی درد در اطراف لثه آن دندان  شود.
بیشتر بخوانید  آیا عصب کشی دندان در بارداری مضر است؟

 

درمان درد بعد از عصب کشی

جهت درمان درد بعد از عصب کشی، ممکن است به علت هایی که در بالا ذکر شد شما طیف مختلفی از بی دردی تا درد نسبتا شدید پس از اتمام عصب کشی داشته باشید.در مرکز تخصصی دکتر نازنین نوربخش طبق شرایط دندان هر فرد پس از اتمام عصب کشی نسخه دارویی تجویز و مراقبت های بعد از اتمام درمان به بیماران داده می شود. می توانید از اقدامات مختلفی برای کنترل و تسکین درد خود، استفاده کنید. استفاده از دارو های ضد التهاب غیراستروئیدی (NSAIDs) مانند ایبوپروفن یا ناپروکسن می ‌تواند به تسکین درد کمک کند. همچنین، شستشوی دهان با آب گرم و نمک می ‌تواند باعث کاهش التهاب و درد لثه شود. جهت انجام این کار، یک قاشق چایخوری آب نمک در یک لیوان آب گرم حل کرده و دهان خود را بشویید.
استفاده از کمپرس گرم یا سرد می ‌تواند به تسکین درد و کاهش التهاب لثه کمک کند. در صورتی که درد دندان شما بسیار شدید باشد و با این موارد بهبود نیابد یا رو به افزایش باشد باید به دندانپزشک خود اطلاع دهید.

 

عفونت در فک پس از درمان ریشه ای که 20 سال پیش انجام شده است.
عفونت در فک پس از درمان ریشه ای که 20 سال پیش انجام شده است.

 

فرایند درمان عصب کشی

فرایند درمان ریشه یک روش دندانپزشکی است که برای درمان عفونت پالپ دندان، انجام می شود. این فرآیند توسط دندانپزشک در چند مرحله صورت می گیرد. ابتدا، داروی بی حسی تزریق می شود تا بیمار احساس درد نکند. سپس، دندانپزشک یک سوراخ در تاج دندان ایجاد خواهد کرد تا به پالپ (عصب) دسترسی پیدا کند. در مرحله بعد، با استفاده از ابزار های دندانپزشکی مانند فرز و فایل، پالپ و بافت های آسیب‌ دیده کانال ریشه برداشته می ‌شوند. سپس دیواره‌ های کانال ریشه شکل دهی ،شستشو و تمیز شده پس از ضدعفونی، با مواد پر کننده کانال مخصوص پر می گردد. در نهایت، دندان شما توسط یک تاج یا روکش ترمیم می شود.

بیشتر بخوانید  از کجا بدانیم درد دندان به عصب رسیده؟

درد بعد از عصب کشی به طور معمول می تواند با علائم خفیف و شدیدی همراه باشد که در مواردی نیاز به مراجعه به دنپانپزشک است:

  • احساس درد بعد از عصب کشی یا فشار و نبض به مدت 3 الی 5 روز: پس از انجام فرایند عصب کشی، برخی از بیماران ممکن است تا چند روز درد یا فشار شدیدی را در ناحیه دندان خود به علت هایی که پیش تر ذکر شد  احساس کنند. این امر به طور معمول با مصرف دارو های مسکن ، آنتی بیوتیک و  آرامبخش کنترل می‌ شود.
  • التهاب یا تورم قابل مشاهده، در داخل یا خارج دهان: برخی از بیماران ممکن است در ناحیه دندان یا لثه خود تورم یا التهابی را مشاهده کنند.در این موارد در صورتی که با مصرف آنتی بیوتیک های خوراکی بهبود نیافت باید به دندانپزشک خود مراجعه کنید شاید در صورت صلاحدید پزشک نیاز به مصرف آنتی بیوک تزریقی داشته باشید.
  • حساسیت به سرما و گرما: اگر پس از اتمام درمان عصب کشی دندان شما همچنان به سرما و گرما حساس بود حتما به دندانپزشک خود اطلاع دهید در صورتی که این درد مربوط به دندانهای دیکر نباشد ممکن است کانالی از دندان شما باشد که پیدا نشده باشد و درمان ریشه آن بطور کامل انجام نشده باشد.

 

بیمار با شکایت از درد ناشی از تغییر رنگ دندان لترال سمت راست مراجعه کرد.
بیمار با شکایت از درد ناشی از تغییر رنگ دندان لترال سمت راست مراجعه کرد.
عکسبرداری با اشعه ایکس درمان ریشه ناموفق و یک کیست آپیکال بزرگ در اطراف اپکس دندان را نشان می دهد.
عکسبرداری با اشعه ایکس درمان ریشه ناموفق و یک کیست آپیکال بزرگ در اطراف اپکس دندان را نشان می دهد.

درد بعد از عصب کشی اگر غیر طبیعی باشد باید حتما پیگیری شود

با توجه به توضیحاتی که پیش تر ارائه گردید، درد بعد از عصب کشی امری طبیعی محسوب می شود. البته این درد به تدریج باید کاهش یابد و رو به بهبود باشد، در غیر این صورت و در صورت وجود تورم صورت و آبسه داخل دهانی حتما باید پیگیری شود. در صورتی که درد دندان به مرور زمان به شدت افزایش یابد یا همراه با علائم غیر طبیعی باشد، در این موارد حتما پزشک خوددرا مطلع کنید. درد غیر طبیعی که بیش از سه تا پنج روز پس از درمان کانال ریشه ادامه دارد، ممکن است نشان ‌دهنده عفونت باقی ‌مانده یا سایر مشکلات باشد. علاوه بر این، تغییر رنگ دندان، تورم یا حساسیت لثه، آبسه دندانی، احساس بو و طعم بد در دهان، تورم در صورت و گردن یا غدد لنفاوی، می توانند نمایانگر مشکلاتی در دهان باشند که باید به دندانپزشک خود اطلاع دهید.

درد بعد از عصب کشی ممکن اس دو منشا داشته باشد:استخوانی یا دندانی

  1. عفونت در استخوان:

گاهی درد بعد از عصب کشی، ممکن است به دلیل عفونت ایجاد شده در استخوان باشد. بروز عفونت در استخوان دندان یک مشکل جدی است که به طور معمول ناشی از وجود باکتری ‌ها در اطراف استخوان در برگیرنده دندان می باشد. این نوع عفونت می ‌تواند در نتیجه ‌ی پوسیدگی شدید یا عفونت دندان باشد که به بافت های اطراف یعنی بافت های نگه دارنده دندان گسترش یافته است به عنوان مثال، اگر پوسیدگی به حدی پیشرفت کند که به استخوان دندان نفوذ کند، این امر باعث می شود که محلی برای رشد باکتری ‌ها ایجاد گردد. در نتیجه استخوان، ملتهب خواهد شد. این موضوع می ‌تواند باعث احساس درد شدید، تورم و حتی بروز مشکلات جدی ‌تری مانند تخریب استخوان و ایجاد کیست گردد. درمان عفونت استخوان تنها با گذشت زمان پس از درمان عصب کشی موفق با حذف عفونت از کانال های دندان انجام می شود و در موارد پیشرفته ‌تر، از طریق جراحی ممکن است نیاز باشد این عفونت استخوان رفع گردد.

  1. عفونت کانال ریشه:
بیشتر بخوانید  از کجا بدانیم درد دندان به عصب رسیده؟

درد بعد از عصب کشی می تواند مربوط به عفونت کانال ریشه باشد. بروز عفونت در کانال ریشه یک مشکل بسیار مهم است که این امر باعث می‌ شود باکتری ‌ها و سایر عوامل عفونی به دندان و ساختار های اطراف آن نفوذ کنند. این اتفاق ممکن است پس از اتمام فرآیند درمان ریشه رخ دهد. اگر کانال دندان به ‌طور کامل پاکسازی نگردد یا درمان ریشه به درستی انجام نشده باشد، با علائم عفونت کانال ریشه که شامل درد شدید، تورم لثه، حساسیت به گرما و سردی و خروج چرک از دندان مواجه خواهیم گردید. درمان عفونت کانال ریشه در این موارد شامل درمان مجدد ریشه توسط متخصص مصرف آنتی ‌بیوتیک ‌ها، یا در موارد خاص، جراحی می شود.

عدم درمان موفق عفونت کانال ریشه می ‌تواند منجر به عوارض جدی‌ تری شود. بنابراین در اسرع وقت باید به درمان آن بپردازیم. دندان‌ های شما کانال ‌های باریکی دارند که حاوی رگ‌ های خونی و عصب ‌هایی هستند که نسبت به درد حساس می باشند. بنابراین زمانی که درمان ریشه صورت می گیرد، تمام عفونت ‌ها و پوسیدگی ‌های قدیمی از بین خواهند رفت. در برخی مواقع ممکن است

دندانپزشک حتی با استفاده از اشعه ایکس محل گسترش عفونت را به درستی تشخیص ندهد و حذف کانال ریشه، به صورت کامل انجام نشود در این موارد ممکن است نیاز به درمان مجدد ریشه داشته باشید. در مواردی که ریشه دندان ضعیف باشد و دارای کانال های باریکی باشد در صورت درد شدید بعد از درمان ریشه ممکن است ریشه دندان شما دارای ترک و شکستگی باشد و نیاز به کشیدن داشته باشد

سخن پایانی

در نتیجه، احساس درد بعد از عصب کشی می تواند تا حدود زیادی طبیعی و مربوط به مشکلات مختلفی باشد که در این محتوا به آنان اشاره گردید و در مواردی غیر طبیعی بوذ که به آنها نیز پرداختیم . با توجه به حساسیت درمان ریشه، جهت انجام عصب کشی، بهتر است به دندانپزشک متخصص و ماهر و مراکز تخصصی مراجعه کنید. این نکته را به خاطر داشته باشید که انتخاب دندانپزشک ماهر و با تجربه، جهت درمان ریشه، از اهمیت بسیار زیادی برخوردار می باشد. پس از اتمام فرایند عصب کشی، حتما به دستورالعمل های دندانپزشک عمل کنید.

جهت دریافت خدمات تخصصی درمان ریشه و عصب کشی به صورت تخصصی می توانید به مجموعه ما مراجعه کنید. دندانپزشکان متخصص و ماهر مجموعه ما به طور تخصصی توسط پیشرفته ترین تجهیزات دندانپزشکی، با دقت بالا به درمان ریشه و عصب کشی دندان شما می پردازند. باعث خوشحالی است که در بالاترین کیفیت خدمات درمانی را به شما عزیزان عرضه کنیم

Originally posted 2022-12-08 12:00:14.

فیس بوک
توییتر
لینکدین
تامبلر
پین ترست
رددیت
ایمیل

جدیدترین مطالب

عضویت در خبرنامه

درد دندان یکی از آزار دهنده ترین دردهای جسمی است. دردی که طولانی و کلافه کننده است. قبل از کشف مواد بی حس کننده و روش های درمانی برای عصب کشی افراد درد طاقت فرسایی را تحمل می کردند. بعد از تحمل درد...
عصب کشی دندان در بارداری یکی از دغدغه های اصلی مادران باردار است. شاید این سوال برایتان پیش آید که چرا در دوران بارداری احتمال ابتلا به مشکلات دندانی بیشتر از قبل است؟ برای جواب به این سوال باید بگ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *