راهنمای جامع ایمپلنت دندان

راهنمای کاشت ایمپلنت

 

کاشت ایمپلنت دندان، بهترین روش برای جایگزینی دندان‌های از دست رفته، بهبود سلامت دهان و دندان و بازگرداندن لبخند زیبای شماست.

مهم نیست که برای اولین بار به کاشت ایمپلنت دندان فکر میکنید یا می‌خواهید در مورد ایمپلنت بیشتر بدانید، این راهنما تمام اطلاعاتی را که برای تصمیم گیری آگاهانه و انجام یک کاشت ایمپلنت موفق نیاز دارید، در اختیار شما قرار می‌دهد.

در این مطلب، شما را در کل فرآیند کاشت ایمپلنت دندان راهنمایی می‌کنیم. از درک اینکه ایمپلنت‌های دندانی چه هستند تا مزایا و مقایسه آن با سایر گزینه‌های جایگزینی دندان.

همچنین انواع مختلف ایمپلنت دندان، روش کاشت، نکات مهم دوره بهبودی و عواملی که هنگام انتخاب یک متخصص ایمپلنت دندان خوب باید در نظر بگیرید را بررسی می‌کنیم. ما به تمام نگرانی‌ها و سؤالات شما درباره کاشت ایمپلنت دندان پاسخ می‌دهیم.

پس با قدم اول شروع کنیم و ببینیم ایمپلنت دندان چیست؟

ایمپلنت دندان چیست؟

ایمپلنت یک میله پیچی شکل است که  داخل استخوان فک گذاشته می‌شود تا جوش خورده و آماده نگه داشتن تاج مصنوعی دندان شود. این پایه به عنوان ریشه دندان عمل می‌کند و روکش دندان را به عنوان تاج نگه می‌دارد. در نتیجه ایمپلنت نیازی به تکیه بر دندان‌های اطراف ندارد و در استخوان فک ثابت است. فرایند جوش خوردن استخوان به ایمپلنت،  osseointegration یا یکپارچگی استخوان نامیده می‌شود.

ایمپلنت می‌تواند برای تمام دندان‌های جلو و عقب استفاده شود. این قطعه معمولا از جنس تیتانیوم است و جراح لثه، فیکسچرها را در استخوان فک قرار می‌دهد تا بتواند روکش مناسبی روی آن سوار کند. ایمپلنت در نهایت زیبایی را به لبخند و قدرت جویدن را به دهان شما هدیه می‌دهد.

انواع ایمپلنت دندان

ایمپلنت دسته‌بندی‌های متفاوتی دارد و با توجه به ساختار، قطر، طول پایه و شکل، دندانپرشک نوع خاصی از آن را برای هر فرد انتخاب می‌کند.

به ‌طور کلی می‌توان ایمپلنت دندان را با توجه به روش کاشت در چهار نوع دسته‌بندی کرد. این مدل‌ها وظیفه یکسانی دارند اما کاشت آنها متفاوت است. این موارد به شرح زیر هستند:

  • ایمپلنت اندواستیل: رایج‌ترین‌ و محبوب‌ترین روش‌ کاشت ایمپلنت دندان، اندواستیل است که ساختار پایه‌های آن گرد و کوچک و معمولا از جنس تیتانیوم می‌باشد.
  • ایمپلنت ساب پریواستیل: افرادی که استخوان فک آنها مقاوم نیست باید از ایمپلنت ساب پرواستیل استفاده کنند. در این روش کاشت، باید پایه فلزی را زیر لثه و روی استخوان قرار داد و سپس با روکش مناسب آن را پوشاند.
  • ایمپلنت دندان یک مرحله‌ای: در این روش تنها یک‌ جراحی انجام می‌شود و پس از جایگذاری پایه درون استخوان، مقداری از آن بیرون بافت لثه قرار می‌گیرد تا بتوان بدون جراحی مجدد، روکش را روی پایه نصب کرد.
  • ایمپلنت دو مرحله‌ای: این روش نیز برای جایگزینی دندان ازدست‌رفته بسیار متداول است. در ایمپلنت دو مرحله‌ای، ابتدا پزشک پایه را درون استخوان فک و زیر بافت لثه قرار می‌دهد. سپس این قسمت با کمک بخیه بسته می‌شود. در این روش بیمار باید مدت‌زمانی را برای بهبود سپری کند و سپس دندان‌پزشک با جراحی مجدد، بافت لثه را باز می‌کند تا بتواند روکش و پایه را به یکدیگر متصل کند.

مزایای ایمپلنت دندان

مقاومت و طول عمر بالا به‌خصوص در صورت نگهداری و مراقبت مداوم از مهم‌ترین مزایای این روش درمانی به‌حساب می‌آیند.

سایر مزیت‌های ایمپلنت عبارتند از:

  • زیبایی طبیعی
  • مادام‌العمر بودن
  • استحکام زیاد
  • عدم آسیب به دندان‌های مجاور
  • جلوگیری از تحلیل استخوان و لثه

عوارض ایمپلنت دندان

در کنار مزایای این روش درمانی بهتر است عوارض آن را نیز بشناسیم تا با آگاهی کامل برای انجام کاشت ایمپلنت اقدام کنیم. البته اگر در شمال تهران هستید، با مراجعه به  متخصص ایمپلنت دندان در خیابان فرشته می‌توانید تا حد زیادی از این عوارض جلوگیری کنید.

بیشتر بخوانید  رژیم غذایی پس از ایمپلنت دندان چگونه رعایت می شود؟

عوارض شایع ایمپلنت دندان عبارتند از:

  • شل‌شدن ایمپلنت
  • عفونت اطراف ایمپلنت
  • جابه‌جایی جزئی ایمپلنت
  • خون‌ریزی لثه
  • واکنش آلرژیک بدن به قطعات ایمپلنت
  • ورود پایه ایمپلنت به حفره سینوس
  • بروز آسیب عصبی در بخش جراحی‌شده

ایمپلنت دندان برای چه کسانی و با چه سنی مناسب است؟

افراد معمولا تا سن 18 سالگی با فرآیند رشد همراه هستند. به همین دلیل استخوان فک به ‌طور مداوم دچار تغییر می‌شود. افرادی که زیر 18 سالگی نیاز به ایمپلنت دارند اگر تنها یک دندان آنها باشد، مشکل خاصی به‌وجود نمی‌آید. به ‌شرط اینکه با پایان‌یافتن سن رشد آن را جابه‌جا کنند. اما برای جایگزینی چند دندان در سن کم، این روش نمی‌تواند گزینه خوبی باشد.

این روش درمانی برای افراد مختلف که سن آنها بیشتر از 18 سال است و از سلامت عمومی برخوردارند مناسب است. اگر دارای سابقه سکته قلبی، بیماری‌ کلیوی، نرمی یا پوکی استخوان، بیماری‌های خون، دریچه مصنوعی قلب یا فشار دندان هستید قبل از کاشت ایمپلنت با دندانپزشک خود مشورت کنید.

کاشت ایمپلنت دندانی اشترومن

میزان موفقیت کاشت ایمپلنت دندان

کاشت ایمپلنت از روش‌های درمانی با میزان موفقیت بسیار بالا محسوب می‌شود و طبق آمار می‌تواند تا 98 درصد موفقیت‌آمیز باشد.

البته این میزان به بخشی از فک که پایه در آن قرار می‌گیرد هم بستگی دارد. اگر استخوان فک شما از تراکم کافی برخوردار نیست یا مشکلاتی مانند عفونت لثه و پوکی استخوان دارید، درباره ریسک کاشت ایمپلنت با دندانپزشک متخصص ایمپلنت مشورت کنید.

همچنین مراقبت از دندان ایمپلنت را جدی بگیرید تا احتمال بروز عوارض کاهش یابد.

در کنار این موارد باید دندان‌پزشک باتجربه و کاملا حرفه‌ای برای ایمپلنت و جراحی لثه انتخاب کنید تا درصد موفقیت بیش از پیش شود.

 

مهم ترین عامل در موفقیت کاشت ایمپلنت دندان: مهارت پزشک یا برند فیکسچر؟

در جراحی کاشت ایمپلنت دندان، مهارت و تخصص پزشک بسیار مهم‌تر از برند پایه فیکسچر ایمپلنت است. ایمپلنت دندان یک روند حساس و دقیق است که نیازمند تجربه و دانش پزشک است. پزشک باید بتواند ایمپلنت را به درستی و دقیقاً در موقعیت مناسب در استخوان فکی بیمار کاشته و از لحاظ زاویه و عمق صحیح باشد تا بهترین نتیجه را به بیمار ارائه دهد.

برند پایه فیکسچر ایمپلنت نیز دارای اهمیت است، اما به تنهایی تضمین عامل موفقیت جراحی نیست بلکه از آن مهم تر از نظر پزشک این است که ایمپلنت به درستی جا بیافتد و در طول زمان استحکام کافی داشته باشد. انتخاب برند معتبر از فیکسچر ایمپلنت نیز می‌تواند به پایداری و عمر طولانی‌تر ایمپلنت کمک کند، اما اگر پزشک مهارت کافی نداشته باشد، حتی از بهترین برند هم استفاده کند، نتیجه مطلوبی بدست نمی‌آید.

بنابراین، اولویت اصلی در انتخاب جراح کاشت ایمپلنت دندان، مهارت و تخصص پزشک است. بعد از آن، می‌توانید به انتخاب برند فیکسچر ایمپلنت معتبر و با سابقه توجه کنید.

 

زمان لازم برای جوش خوردن ایمپلنت دندان

یکی از مهم‌ترین معایب ایمپلنت دندان را می‌توان طولانی بودن زمان بهبود و جوش‌ خوردن پایه در استخوان فک دانست. به همین دلیل افراد زیادی برای کاشت ایمپلنت دچار تردید می‌شوند. البته باید بدانید طول دوره درمان ایمپلنت با توجه به ماندگاری پروتزها، تقریبا ناچیز است.

به‌طور کلی فرآیند جوش خوردن ایمپلنت حدودا به 3 تا 5 ماه زمان نیاز دارد. این پروسه به‌صورت طبیعی طی خواهد شد و هرچه سلامت دهان و دندان بیشتر باشد، طول درمان کاهش می‌یابد.

 

رادیوگرافی موردنیاز ایمپلنت دندان

برای بالا بردن درصد موفقیت کاشت ایمپلنت، لازم است دندان‌پزشک از طریق روش‌های مختلف تصویربرداری به ارزیابی کامل استخوان فک در ناحیه کاشت بپردازد. رادیوگرافی با کمک دستگاه‌های مختلف انجام می‌شود تا متخصص ایمپلنت، با آگاهی کامل روش جایگزینی دندان از دست رفته را انتخاب کند.

بیشتر بخوانید  بهترین متخصص ایمپلنت دندانی

در گذشته از رادیوگراف‌های توموگرافی پانورامیک و پری‌آپیکال که تصاویر 2 بعدی می‌گرفتند استفاده می‌شد. البته امروزه نیز این روش‌های عکس‌برداری کاربرد خود را دارند اما محدودیت آنها زیاد است.

با توجه به دقت پایین و محدودیت‌های این روش‌های عکس‌برداری، استفاده از راه‌کارهای جدید رادیوگرافی 3 بعدی که قدرت بالا و محدودیت کمی دارند، رایج شده است. از این موارد می‌توان به توموگرافی کامپیوتری پرتو مخروطی و توموگرافی کامپیوتری (CT) اشاره کرد.

مرکز کاشت ایمپلنت دکتر نوربخش در خیابان فرشته با بهره‌گیری از این تکنولوژی‌های جدید به شما کمک می‌کند تا بهترین روش درمان را انتخاب کنید.

 

جراحی سینوس لیفت برای ایمپلنت دندان

یکی از مشکلات رایج که باعث شده افراد از کاشت ایمپلنت مایوس شوند، تراکم پایین استخوان فک است. چراکه این پروتزهای دندانی برای مقاومت و استحکام زیاد باید در استخوان‌ فک سالم به ‌خوبی کاشته شوند.

درحال‌حاضر دیگر لازم نیست نگرانی بابت تراکم استخوان خود داشته باشید. با کمک جراحی سینوس لیفت و پیوند استخوان می‌توان این مشکل را به‌طور کامل برطرف کرد.

لیفت سینوس یک عمل جراحی است که مواد استخوان مصنوعی به منظور پشتیبانی استخوان فک از ایمپلنت دندان، به استخوان افزوده می شود. لیفت سینوس عملی بسیار متداول و رایج است و برای افرادی که تراکم استخوان کافی ندارند، مناسب است.

"مراحل

مراحل کاشت ایمپلنت دندان

درصورتی‌که فرد از سلامت کامل و تراکم استخوان مناسب در ناحیه کاشت پایه برخوردار باشد، مراحل کاشت ایمپلنت را می‌توان در 7 مرحله خلاصه کرد. اما برای افرادی که نیاز به دیگر راه‌کارهای درمانی دارند لازم است چند مرحله دیگر نیز اضافه شود.

7 مرحله اصلی که در هر کاشت ایمپلنت دندان انجام می‌شود عبارتند از:‌

  • معاینه توسط متخصص و دریافت مشاوره برای تشخیص نوع ایمپلنت و زمان مورد نیاز برای بهبود
  • کشیدن دندان پوسیده ‌شده یا ریشه باقی‌مانده آن برای انجام ایمپلنت دندان
  • کاشت پایه یا فیکسچر که سخت‌ترین مرحله در کاشت به‌حساب می‌آید
  • پیوند استخوان و پایه برای افرادی که استخوان فک آنها تراکم لازم را ندارد
  • قالب‌گیری و نصب اباتمنت ایمپلنت (این قطعه فلزی به پایه متصل‌شده و محل قرارگیری روکش است)
  • قرار دادن تاج موقت یا هیلینگ
  • حدودا 4 تا 6 هفته بعد از قرارگیری تاج موقت، باید روکش دائمی را روی پایه قرار داد تا مراحل کاشت ایمپلنت به پایان برسد

بهترین زمان کاشت ایمپلنت پس از کشیدن دندان به دو عامل تراکم استخوان بیمار و نحوه کشیدن دندان بستگی دارد و دندانپزشک آن را تشخیص می‌دهد.

 

مراقبت‌های قدم به قدم  بعد از کاشت ایمپلنت دندان

24 ساعت ابتدایی پس از انجام ایمپلنت دندان باید با مراقبت‌های جدی همراه باشد تا از بروز هرگونه آسیب در پروتز کاشته ‌شده جلوگیری شود. از مهم‌ترین مراقبت‌های بعد ازکاشت ایمپلنت دندان می‌توان به این موارد اشاره کرد:

  • عدم مصرف نوشیدنی و غذاهای گرم یا داغ
  • مصرف نوشیدنی‌های سرد و استفاده از رژیم غذایی شامل مواد غذایی سبک، نرم و سرد
  • استفاده از یخ برای خنک‌ کردن محل جراحی حداقل تا 12 ساعت
  • تف نکردن و تنها در صورت نیاز آب دهان را بیرون ریختن
  • عدم مصرف مشروبات الکلی
  • عدم استعمال سیگار
  • در صورت مشاهده خون‌ریزی، استفاده از گاز استریل و فشار دادن آن در محل جراحی‌شده تا 20 دقیقه

در طول هفته اول بهتر است غذاهای سبک و سرد میل کنید. همچنین باید استفاده از محلول آب‌ و نمک را برای ضدعفونی کردن دهان، در برنامه روزانه خود به‌خصوص بعد از صرف غذا قرار دهید.

در حین مسواک زدن مراقب جای بخیه‌ها باشید. درصورت تجویز دهان‌شویه، حتما از آن استفاده کنید و در نهایت برای کشیدن بخیه‌ها در زمان مناسب به مطب مراجعه کنید.

ایمپلنت در دوران بارداری

اگر در دوران بارداری با پوسیدگی شدید دندان مواجه شدید آیا امکان ایمپلنت وجود دارد؟ به‌طور کلی با توجه به عکس‌برداری با اشعه ایکس و استرس جراحی، این روش درمانی به‌خصوص در 3 ماه اول و آخر بارداری به‌هیچ‌وجه توصیه نمی‌شود.

بیشتر بخوانید  بررسی تفاوت کاشت ایمپلنت فوری و تاخیری

کاشت پایه ایمپلنت و قرار دادن روکش دندان خطری برای جنین به ‌همراه ندارد. اما تصویربرداری با اشعه ایکس، بیهوشی، استرس، ریسک عفونت و کاهش کلسیم مادر ازجمله مواردی هستند که این روش درمانی را در دوران بارداری خطرساز می‌کنند.

 

ایمپلنت فوری چیست؟

یکی از روش‌های محبوب و بسیار پرطرف‌دار در زمینه کاشت دندان‌های از دست‌رفته است که با استفاده از آن می‌توان پس از کشیدن دندان‌های جلوی فک، بلافاصله جایگزینی برای آنها قرار داد تا زیبایی ظاهر فرد حفظ شود.

ایمپلنت متداول دندان ممکن است 3 تا 5 ماه طول بکشد. درحالی‌ که با روش فوریِ،  بلافاصله پس از کشیدن دندان، می‌توان جای خالی آن را با استفاده از پروتزی که معمولا از جنس تیتانیوم یا مشتقات آن است پر کرد.

 

ایمپلنت دیجیتال چیست؟

هر چه در مراحل ایمپلنت از دستگاه‌ها و تجهیزات به‌روزتری استفاده شود احتمال کسب نتیجه بهتر و رضایت بیمار نیز افزایش می‌یابد. همچنین استفاده از این دستگاه‌ها باعث می‌شود روش کاشت را به‌عنوان ایمپلنت دیجیتالی معرفی کنند. این تجهیزات عبارت‌اند از:

  • اسکن دیجیتالی دهان، جایگزین قالب‌گیری سنتی
  • تصویربرداری دیجیتالی
  • دوربین داخلی دهان
  • مدل‌سازی 3 بعدیایمپلنت دیجیتال چیست؟

چگونه دندانپزشک خوب برای کاشت ایمپلنت انتخاب کنیم؟

مهم ترین عامل در انتخاب یک متخصص ایمپلنت خوب، مهارت و تجربه بالای دندانپزشک در کاشت ایمپلنت است. شما می‌توانید با مراجعه به صفحات مجازی دندانپزشک و خواندن نظرات بیمارانی که در گذشته به این فرد مراجعه کرده‌اند،نسبت به میزان تخصص و مهارت وی اطلاع یابید.

همچنین با کسب اطلاعات کافی در رابطه با تجهیزات و دستگاه‌های موجود در کلینیک دندانپزشکی می‌توانید تا حدودی متوجه سطح کار دندان‌پزشک شوید. با مراجعه به چند مطب و دریافت مشاوره نیز قدرت تشخیص شما در انتخاب دندانپزشکی با مهارت بالا افزایش می‌یابد.

 

هزینه کاشت ایمپلنت

موارد متعددی روی هزینه کاشت ایمپلنت تاثیر دارند. اینکه کاشت ایمپلنت در چند مرحله انجام شود؟  میزان تراکم استخوان فک چقدر است؟ و از همه مهم‌تر نوع و برند ایمپلنت چیست؟
برای آگاهی از هزینه دقیق کاشت ایمپلنت با دندانپزشک خود مشورت کنید. همچنین می‌توانید با تماس با مرکز تخصصی کاشت ایمپلنت در شمال تهران هزینه حدودی ایمپلنت را سوال کنید.

 

بهترین برند ایمپلنت دندان

دندان‌پزشک معمولا بهترین برند‌های ایمپلنت دندانی را به شما معرفی می‌کند تا با توجه به نیاز خود و بودجه‌ای که دارید بهترین گزینه را انتخاب کنید. به‌طور کلی ایمپلنت‌های ساخت آمریکا، آلمان، سوئیس، کره، چین، کره و ایتالیا از کیفیت خوبی برخوردار هستند.

 

نتیجه گیری: آیا ایمپلنت انتخاب مناسبی برای شماست؟

ایمپلنت دندان راه حلی باورنکردنی برای جایگزینی دندان های از دست رفته، بهبود سلامت دهان و دندان و بازگرداندن لبخند شما است.

همچنین مزایای بسیاری از جمله بهبود ظاهر، بهبود سلامت دهان، بهبود گفتار و غذا خوردن دارد و یک راه حل طولانی مدت را ارائه می دهد.

ایمپلنت،های دندانی همچنین دارای مزایای متعددی نسبت به سایر گزینه های جایگزینی دندان هستند، مانند پایداری، حفظ استخوان فک، ظاهر و احساس طبیعی و راحتی.

روش کاشت دندان یک فرآیند چند مرحله ای است که نیاز به برنامه ریزی دقیق و همکاری بین شما و متخصص ایمپلنت دندان شما دارد. با آماده سازی مناسب، یک روش جراحی درست و مراقبت های پس از آن، می توانید از مزایای ایمپلنت دندان برای یک عمر بهره مند شوید.

اگر به کاشت ایمپلنت دندان فکر می کنید، وقت بگذارید و یک متخصص کاشت دندان واجد شرایط را پیدا کنید که نیازهای شما را درک کند.

 

نظر شما درباره ایمپلنت دندان چیست؟

Originally posted 2023-02-23 23:39:53.

فیس بوک
توییتر
لینکدین
تامبلر
پین ترست
رددیت
ایمیل

جدیدترین مطالب

عضویت در خبرنامه

کاشت ایمپلنت دندان جانشینی موثر برای دندان‌های از دست رفته و بهبود ظاهر افراد است. پیش از ایمپلنت، پزشک معالج می‌بایست سوابق پزشکی بیمار را به دقت بررسی کند. برخی از بیماری‌های زمینه‌ای می‌توانند د...
1 هفته پیش

بدون دیدگاه

به طور خلاصه ایمپلنت فوری به دو صورت است بلافاصله پس از کشیدن دندان امپلنت بگذاریم یا اینکه بلافاصله پس از کاشت ایمپلنت روی آن روکش قرار دهیم که به اصطلاح به آن Immediate Implant می گویند. ج...
ایمپلنت دندانی بهترین گزینه برای جایگزینی دندانهای از دست رفته است با این حال بسیاری از افراد از جمله افراد سیگاری ممکن است نگران این مسئله باشند که آیا ایمپلنت دندانی برای آنها هم درمان و جایگزین ...
پس از کاشت ایمپلنت دندان، رعایت یک رژیم غذایی دقیق برای بهبود و محافظت از ایمپلنت دندان بسیار مهم است. سوال مهم این است که رژیم غذایی پس از ایمپلنت دندان چگونه رعایت می شود؟ با ما تا انتهای این مقا...
آیا قصد کاشت ایمپلنت دندان را دارید؟ ایمپلنت های دندانی می توانند به شما کمک کنند تا در هنگام لبخند زدن اعتماد به نفس بیشتری داشته باشید. با توجه به اینکه افراد با لبخندهای زیبا، می توانند عزت نفس ...
ایمپلنت دیجیتال یا معمولی؟ کدامیک بهتر است؟ این سوالی است که بسیاری از متقاضیان کاشت ایمپلنت از دکتر نازنین نوربخش می پرسند. همانطور که میدانید کاشت ایمپلنت یک روش جایگزین کردن دندان های از دست رفت...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *