چطور خونریزی کشیدن دندان را متوقف کنیم؟

چطور خونریزی کشیدن دندان را متوقف کنیم؟

خونریزی کشیدن دندان و متوقف کردن آن، یکی از چالش هایی است که تمامی افراد که دندان کشیده شده یا جراحی شده دارند با آن دست و پنجه نرم می کنند. به طور کلی باید بگوییم که خونریزی کشیدن دندان طبیعی بین یک تا دو ساعت ادامه پیدا می کند. با این حال اگر خونریزی دندان، پس از کشیدن به طور فعال ادامه داشت به این معنی است که مشکلی وجود دارد و باید برای رفع آن  با دندانپزشک خود در تماس باشید مشکل را اطلاع دهید در صورت تشخیص مشکل , پس از رزرو نوبت به ایشان مراجعه کنید تا منشاء مشکل را پیدا کنند و نسبت به درمان آن اقدام نمایند. به طور کلی برای قطع فوری خونریزی دندان، روش های متنوعی وجود دارد که در ادامه به بررسی این موارد خواهیم پرداخت. پس با یکی دیگر از مقالات مجموعه دندانپزشکی دکتر نازنین نوربخش همراه ما باشید.

روش های قطع خونریزی کشیدن دندان

همانطور که گفته شد برای متوقف کردن خونریزی کشیدن دندان، روش های متنوع و بسیار زیادی وجود دارد. در ادامه، ابتدا به ذکر موردی این روش ها خواهیم پرداخت و سپس هر کدام را به طور تفصیلی بررسی می کنیم. این موارد عبارتند از:

  • قرار دادن گاز بر روی محل دندان کشیده شده
  • صحبت نکردن و خودداری از فعالیت زیاد در ساعات اولیه پس از کشیدن
  • استفاده از داروهای متوقف کننده خونریزی
  • خودداری از انجام فعالیت های شدید
  • عدم استفاده از نی یا تف کردن
  • عدم استعمال دخانیات
  • استفاده از غذاهای آبکی
  • رعایت نکات ذکر شده توسط پزشک معالج
بیشتر بخوانید  دلیل گسترش دندان درد به گوش چیست؟

مطلب مرتبط: درد دندان بعد از کشیدن

قطع خونریزی دندان با قرار دادن گاز پانسمان

قطع خونریزی دندان با قرار دادن گاز پانسمان

یکی دیگر از تاثیرگذارترین روش های توقف خونریزی کشیدن دندان که توسط دندانپزشکان پیشنهاد می شود، استفاده از گاز پانسمان می باشد. در واقع در این روش شما باید گاز پانسمان مخصوص را تهیه کرده، بر روی محل دندان کشیده شده قرار داده و فشار دهید. این کار باعث می شود که لخته خونی بر روی محل دندان کشیده شده، شکل گیرد و خونریزی متوقف شود.بهتر از گاز مخصوصی که دندانپزشک روی حفره ی دندان قرار میدهد را جا به جا نکنید تا از جا به جا شدن لخته خونی تشکیل شده جلوگیری شود همچنین اگر نیاز به تعویض گاز پانسمان باشد پزشک توصیه های لازم را به شما ارائه میدهد.

استفاده از داروهای متوقف کننده خونریزی دندان

در صورتی که دندان پزشک صلاح بداند، می توان از داروهای بند آورنده خونریزی برای قطع فوری خونریزی دندان استفاده نمود.که معمولا برای بیمارانی که سابقه ی زمینه ای دارند طبق دستور پزشک تجویز میشود.

خدمات مرتبط: اورژانس دندانپزشکی

قطع خونریزی دندان با دارو

خودداری از انجام فعالیت های شدید

یکی از شایع ترین مواردی که می تواند باعث خونریزی دندان ها شود، فعالیت شدید پس از کشیدن آنها می باشد. در واقع باید تا ۷۲ ساعت بعد از کشیدن دندان ها از انجام فعالیت های شدید مانند باشگاه رفتن بپرهیزید. چرا که فعالیت های مذکور، باعث افزایش پمپاژ خون در بدن می شوند و از تشکیل لخته خونی جلوگیری می کنند که این مسئله باعث خونریزی کشیدن دندان ها خواهد شد.

بیشتر بخوانید  چه ‌کسانی به دهانشویه نیاز دارند؟

عدم استفاده از نی و تف کردن مکرر

مکیدن نی یا بیرون ریختن آب دهان، می تواند باعث خونریزی دندان شود.  به طور کلی وجود مقداری خونابه در دهان طبیعی است و شما باید حدالمقدور از تف کردن ن خودداری کنید و ا را قورت دهید زیرا این کار به خارج شدن لخته خونی تشکیل در حفره ی دندان کمک میکند که این کار باعث بروز مشکلات دیگری نظیر درای ساکت یا حفره خشک شود که دردهای شدیدی را به همراه خواهد داشت. پس بهتر است از انجام این کار تا حد ممکن خودداری نمایید.

بیشتر بخوانید: مراقبت های بعد از کشیدن دندان

قطع خونریزی دندان و عدم استفاده از نی

عدم استعمال دخانیات برای جلوگیری از خونریزی دندان

معمولاً افراد سیگاری، عوارض بیشتری را پس از کشیدن دندان تجربه می کنند. چرا که دخانیات و به ویژه سیگار بخاطر کاهش خونرسانی از ایجاد لخته خونی و توقف خونریزی دندان جلوگیری می نمایند. در نتیجه تا ۴۸ ساعت پس از کشیدن دندان از سیگار کشیدن خودداری نمایید.

قطع خونریزی دندان با استفاده از غذاهای آبکی

خوردن غذاهایی که نیاز به جویدن داشته باشند و به ناحیه فشار وارد کنند یا باعث شوند ذرات غذا در ناحیه جراحی گیر کند ,که تمیز کردن حفره  از ذرات غذا باعث شود لخته خونی کنده شود در نتیجه بر روند کاهش خونریزی کشیدن دندان تاثیر منفی بگذارد به هیچ عنوان توصیه نمیشود . پس بهتر است تا ۷۲ ساعت بعد از کشیدن دندان از غذاهای آبکی و ولرم استفاده نمایید. این کار می‌تواند به تشکیل لخته خونی و جلوگیری از خونریزی دندان کمک کند. همچنین مایعات و غذاهای آبکی خنک و ولرم نیز باعث کنترل خونریزی میشود.

بیشتر بخوانید  آیا کاشت ایمپلنت برای افراد دیابتی امکان‌پذیر است؟

رعایت نکات ذکر شده توسط پزشک معالج

به طور کلی بعد از انجام هر کار پزشکی و دندانپزشکی , پزشک معالج یک سری نکات و گاهی یک نسخه ی دارو را برای سرعت بخشیدن به روند بهبودی توقع هرچه سریعتر درد به شما توصیه و تجویز میکند که با رعایت دقیق نکات ذکر شده و مصرف به موقع داروهای تجویزی در سریع ترین زمان به بهبودی خواهید رسید و همچنین از مشکلات احتمالی جلوگیری میکنید.

جمع بندی

همانطور که ذکر شد، کشیدن دندان می تواند با خونریزی همراه باشد. به طور کلی خونریزی کشیدن دندان بین 1 تا 2 ساعت ادامه می یابد. اگر خونریزی بیشتر از مدت زمان مذکور ادامه یافت، بهتر است به یک دندانپزشک مراجعه فرمایید. همچنین شما می توانید برای قطع فوری خونریزی دندان و جلوگیری از خونریزی، اقداماتی نظیر عدم استفاده از دخانیات، استفاده از غذاهای آبکی، استفاده از گاز پانسمان و … را انجام دهید.

Originally posted 2023-01-04 08:14:04.

فیس بوک
توییتر
لینکدین
تامبلر
پین ترست
رددیت
ایمیل

جدیدترین مطالب

عضویت در خبرنامه

دهان ما برای باز و بسته شدن ساخته شده است، حتی نوزادان هم از لحظه تولد این مفهوم را درک می‌کنند. بنابراین، احساس درد در ناحیه فک و ناتوانی در باز کردن دهان می‌تواند بسیار آزار دهنده باشد. گاهی اوقا...
یکی از مهمترین سوالاتی که هنگام کشیدن دندان عقل با آن مواجه می شویم این است که چرا بعد از کشیدن دندان عقل درد داریم و آیا این درد کاملا طبیعی است یا خیر؟ در واقع، اغلب بیماران پس از کشیدن دندان عقل...
دهانشویه و استفاده از آن اهمیت بسیار بالایی دارد. همانطور که می دانید غالباً مسواک زدن به عنوان یکی از مهم ترین و متداول ترین روش های حفظ سلامت دهان و دندان شناخته می شود اما این همه ماجرا نیست. ده...
آیا لمینت می تواند باعث پوسیده شدن دندان زیر لمینت گردد؟ لمینت سرامیکی ، در بازسازی طرح لبخند  بسیار کاربردی است . اما سوالی که همواره در افراد کاندید درمان لمینت مطرح است این است که که آیا این مسئ...
تفاوت روکش و لمینت چیست؟ این سوالی است که اغلب متقاضیان طراحی لبخند از دکتر نازنین نوربخش سوال می کنند. شاید در ابتدا به نظر برسد که هیچ تفاوتی بین این دو مورد وجود ندارد. اما ما در این مقاله قصد د...
محدودیت سنی در ارتودنسی چقدر است؟ تا چه زمانی ما می‌توانیم از ارتودنسی بهره ببریم؟ بهترین زمان برای تاثیرگذاری بیشتر ارتودنسی کی است؟ این سؤال‌ها مجموعه سوالاتی می‌باشند که قبل‌ از استفاده از خدمات...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *