کشیدن دندان عقل

فهرست مطالب

دندان عقل (یا دندان های آسیاب سوم) بیشتر از سایر دندانها کاندید کشیدن و یا جراحی هستند. دندان های عقل آخرین دندان هایی هستند که در دهان رشد می کنند.
اکثر مردم 4 دندان عقل دارند دندانهای عقل معمولا در اواخر نوجوانی یا اوایل بیست سالگی در حفره ی دهان مشخص میشوند.در این زمان 28 دندان دیگر در جای خود قرار دارند ، بنابراین ممکن است همیشه فضای کافی در دهان برای رشد مناسب دندان عقل وجود ندارد.
به دلیل کمبود فضا ، دندان های عقل گاهی اوقات می توانند به صورت کج یا نیمه نهفته ظاهر شوند و یا فرصت رویش کامل پیدا نکنند و در حفره ی دهان به صورت کاملا پنهان باقی بماند.

زمان مراجعه به دندانپزشک: 

توجه داشته باشید که قبل از 25 سالگی حتما برای بررسی وضعیت دندان عقل تان به دندانپزشک مراجعه کنید.
اگر دندان عقل شما باعث درد شدید شود ، باید بلافاصله با دندانپزشک خود ملاقات کنید. در بعضی افراد ممکن است نیاز باشد کشیدن دندان عقل قبل از بیست سالگی انجام شود. اگر دندانپزشک شما فکر می کند ممکن است نیاز به کشیدن دندان عقل خود داشته باشید، پس از بررسی عکس رادیوگرافی برای دید واضح تری از موقعیت دندان های شما بهترین طرح درمان را به شما پیشنهاد خواهد داد.

 چرا دندان عقل کشیده می شود؟

از آنجایی که دندانهای عقل بسیار عقب هستند ممکن است در جویدن و فانکشنال (functional) تاثیر گذار نباشد در چنین حالتی می توان آن را یک دندان اضافی تلقی کرد.

  • اگر دندان عقل در فک یا لثه شما محبوس شده باشد ممکن است باعث گیر غذایی شود و دردناک باشد.
  • گاهی ممکن است دندان عقلی که با زاویه اشتباه رویش داشته به ریشه دندانهای مجاور آسیب برساند.
  • گاهی دهان شما به اندازه کافی بزرگ نیست و فک شما جایی برای اضافه شدن دندان جدیدندارد.
  • ممکن است نتوانید به راحتی به دندان عقل خود دسترسی داشته باشید و مسواک و نخ دندان بکشید.
  • زمان کشیدن دندان عقل به تشخیص دندانپزشک است.
  • در مواردی که دندان عقل خیلی نهفته و یا نزدیک به کانال و فضاهای سینوس است عالوه بر رادیو گرافی opg نیاز به اسکن های مخصوص و جراحی پیچیده تراست.که باز هم تشخیص وطرح درمان آن به عهده دندانپزشک است.

 

سایر دلایل کشیدن دندان عقل عبارتند از:

عفونت پس از کشیدن دندان عقل یکی از عوارضی است که ممکن است پس از این عملیات رخ دهد. دندان عقل به دلیل قرار گرفتن در ناحیه پشتی دهان و سختی دسترسی به آن، می‌تواند منبع عفونت باشد. در زمان کشیدن دندان عقل، برشی در لثه ایجاد می‌شود که ممکن است باعث ورود باکتری‌ها به بافت‌های دهان شود و در این شرایط عفونت رخ دهد.

علائم عفونت پس از کشیدن دندان عقل شامل درد، تورم، قرمزی و خارش در ناحیه کشیده شده است. همچنین، در برخی موارد ممکن است حتی تب و لرزش بدن نیز به علائم اضافه شود. برای جلوگیری از عفونت پس از کشیدن دندان عقل، بهتر است پس از عمل به دقت به توصیه‌های پزشک مراجعه کرده و دستورالعمل‌های بهداشت دهان را رعایت کنید. همچنین، در صورت بروز هرگونه علامت عفونت، باید سریعا به پزشک مراجعه کنید تا درمان مناسبی را دریافت کنید.

همچنین از دلایل دیگه مشکلات و عوارض نکشیدن دندان عقل می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • دندان های آسیاب اضافی می تواند باعث درد و گاز گرفتگی لپ و گونه شود.
  • کیست ها می توانند در اطراف دندان های عقل رویش پیدا کنند و باعث آسیب به عصب و فضاهای سینوسی شوند.
  • دندان عقل می تواند منجر به درد و التهاب سینوس شود.
  • افت اطراف ناحیه به دلیل عدم تمیز کردن ممکن است باعث تورم و التهاب و در نتیجه بوی بد دهان و رشد باکتری ها شود.
  • لثه های متورم می توانند فضایی بین دندان ها ایجاد کنند که به رشد باکتری ها و تشکیل حفره ها کمک می کند.
  • دندان نهفته در صورت باقی ماندن در فک در مواردی احتمال کیستیک شدن و تبدیل به ضایعات بدخیم را دارد.

دندان عقل نهفته چیست؟

دندان عقل نهفته یا impacted wisdom tooth به معنای دندان عقلی است که به دلیل عدم فضای کافی در دهان، نمی‌تواند به طور کامل از لثه بیرون بزند و درون لثه نهفته می‌ماند. این مشکل بیشتر در دندان عقل‌های پایینی اتفاق می‌افتد.

دندان عقل نهفته ممکن است هیچگاه مشکل ایجاد نکند و بدون درد یا عوارض دیگر به طور طبیعی درون لثه باقی بماند، اما در بعضی از موارد، مشکلات جدی ایجاد می‌کند. این مشکلات شامل درد، التهاب لثه، عفونت، سفت شدن دندان‌های همجوار، تشکیل سیستم، فشار روی دندان‌های دیگر و ایجاد تغییرات در فضای دهان می‌شوند.

در صورتی که پزشک شما پس از بررسی دندان عقل شما تصمیم گرفت که باید کشیده شود، جراحی کوتاهی با کمترین میزان درد و عوارض انجام می‌شود. پس از عمل، ممکن است درد، سفت شدن، التهاب و یا خونریزی رخ دهد، اما با رعایت دستورالعمل‌های پزشک و تجویز داروهای مناسب، این عوارض کاهش می‌یابند و بهبودی زودتر اتفاق می‌افتد.

چالشی به عنوان” ترس از کشیدن دندان عقل”

ترس از کشیدن دندان عقل یکی از مشکلات رایج در بین افراد است. این ترس ممکن است به دلیل تجربه‌های ناخوشایند در گذشته، اطلاعات ناصحیح در مورد عمل جراحی، نگرانی‌های مربوط به درد و عوارض پس از عمل، یا حتی ترس از انجام عملیات در دهان باشد.

در بسیاری از موارد، این ترس از کشیدن دندان عقل با توضیحات دقیق و شفاف پزشک، استفاده از تکنیک‌های تسکین دهنده در حین عملیات، و تجربه و مهارت پزشک، می‌تواند بهبود یابد. همچنین، می‌توانید با پزشک خود در مورد گزینه‌های تسکین درد بعد از عمل، مانند داروهای تسکین درد، یخ زدن، و یا رژیم غذایی مناسب، صحبت کنید تا بتوانید به آسانی این فرآیند را تجربه کنید.

در صورتی که ترس شما به حدی شدید است که انجام عملیات را تحمل نمی‌کنید، می‌توانید از روش‌های مختلفی مانند مهار ترس، مشاوره، و یا حتی استفاده از داروهای ضد اضطراب در صورت توصیه پزشک استفاده کنید. با این کار، می‌توانید از ترس خود غلبه کرده و بدون نگرانی به انجام عملیات بپردازید.

کشیدن دندان عقل پوسیده نیمه نهفته
کشیدن دندان عقل پوسیده نیمه نهفته

مراقبت های بعد از کشیدن دندان عقل چیست؟ 

  • برای جلوگیری از تورم از کیسه یخ روی صورت خود استفاده کنید.
  • برای درد فک از گرمای ملایم استفاده کنید.
  • برای تمرین فک دهان خود را به آرامی باز و بسته کنید.
  • تا دو روز بعد از جراحی غذاهای نرم بخورید.
  • از ریختن آب دهان به بیرون خودداری کنید.
  • به مقدار زیاد مایعات بنوشید.
  • از روز دوم مسواک بزنید.
  • روی لخته شدن خون مسواک نزنید.
  • از داروهای تجویز شده توسط پزشک برای تسکین درد و تورم استفاده کنید. اگر تب دارید یا اگر درد یا تورم شما بهبود نیافت با پزشک خود تماس بگیرید.
  • نوشیدنی خود را بعد از جراحی از طریق نی نخورید زیرا مکیدن ممکن است باعث جلوگیری از لخته های خونی شود که به بهبود دهان شما کمک می کند.
  • دهان خود را خیلی شدید شستشو ندهید.
  • از سوالات پرتکرار که بعد از کشیدن دندان عقل چی بخوریم؟ غذاهای سفت و ترد یا چسبناک نخورید.
  • سیگار کشیدن میتواند روند بهبودی شما را کند کند.
  • به یاد داشته باشید که فقط دندان عقل پوسیده نیست که نیاز به کشیدن دارد گاهی دندان عقل سالم هم به تشخیص دندانپزشک برای جلوگیری از آسیب به دندانهای دیگر نیاز به کشیدن دارد.
  • همچنین در صورت ادامه داشتن درد می توانید علت ها درد بعد از کشیدن دندان عقل را نیز مطالعه کنید.
  • جهت بررسی موارد تکمیلی می توانید مقاله مراقبت های بعد از کشیدن دندان عقل را نیز مطالعه کنید.

هزینه جراحی دندان عقل چقدر است؟

هزینه جراحی دندان عقل، به دلیل تفاوت قیمت در مراکز درمانی مختلف و نیز بسته به نوع جراحی و میزان پیچیدگی، متغیر است. به طور کلی، هزینه جراحی دندان عقل می‌تواند بسته به شرایط، مراکز درمانی مختلف و مهارت و تخصص پزشک متفاوت باشد.

در هر صورت، برای اطلاعات دقیق‌تر و هزینه دقیق جراحی دندان عقل، بهتر است با دندانپزشک معالج خود مشورت کنید.

نظرات مراجعین در زمینه

کشیدن دندان عقل

سلام خانم دکتر من یکی از بیماران قدیمی شما هستم که حدود 2 سال است دندان های مرا درست کردید باور کنید من آمریکا هستم و هر کجا میرم از من سوال می کنند مجا درست کردید و همه دندان های مرا مورد تحسین قرار می دن ممنون از اینکه به من اعتماد به نقس دادید که با اعتماد بخندم.
بهاره
بهاره
لمینت سرامیکی
5/5
سلام خانوم دکتر مهربون خسته نباشید ممنون بابت همه زحمتایی که برام کشیدید عاشقتونم ❤️
پریسا
پریسا
لمینت سرامیکی
5/5
خانم دکتر شما بی نظیرید😊 من پیش شما کار بلیچینگ هم انجام دادم و خیلی راضی ام 😍😍 دستانتان پر توان خانوم دکتر مهربون و زیبااااااااا و دوست داشتنی ❤️
الهام
الهام
سفید کردن دندان
5/5
خونریزی کشیدن دندان و متوقف کردن آن، یکی از چالش هایی است که تمامی افراد که دندان کشیده شده یا جراحی شده دارند با آن دست و پنجه نرم می کنند. به طور کلی باید بگوییم که خونریزی کشیدن دندان طبیعی بین ...
بعد از کشیدن دندان باید چه مراقبت هایی انجام دهیم؟ این همان سوالی است که همه ما بعد از دندان کشیدن ممکن است با ان مواجه شویم. کشیدن دندان می تواند دلایل متنوعی از جمله آسیب دیدگی غیر قابل بازگشت , ...
درای ساکت یا حفره خشک، با وجود احتمال رخ دادن بسیار پایین یکی از شایع ترین و متداول ترین دلایلی است که می تواند منجر به درد دندان شدید و غیر قابل تحمل بعد از کشیدن شود و در واقع یکی از اورژانس های ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در زمینه کشیدن دندان عقل نیاز به مشاوره و راهنمایی دارید؟