پیوند و بازسازی استخوان تحلیل رفته دندان قبل از ایمپلنت

پیوند استخوان دندان

اگر تصمیم به کاشت ایمپلنت دارید و دندانپزشک پیوند و بازسازی استخوان تحلیل رفته دندان قبل از ایمپلنت را برای شما ضروری دانسته است، این مطلب برای شماست. در این مقاله از کلینیک دندانپزشکی دکتر نوربخش برایتان توضیح می‌دهیم: بازسازی استخوان تحلیل رفته دندان برای چه افرادی ضروری است؟ مراحل جراحی پیوند استخوان فک به چه صورت است و چقدر طول می‌کشد؟ پیوند استخوان چه عوارضی ممکن است در پی داشته باشد؟ بعد از بازسازی استخوان فک به چه مراقبت‌هایی است؟ هزینه پیوند استخوان چقدر است؟

پیوند استخوان در ایمپلنت دندان
پیوند استخوان در ایمپلنت دندان

پیوند و بازسازی استخوان تحلیل رفته دندان

پیوند و بازسازی استخوان تحلیل رفته دندان قبل از ایمپلنت، در مواردی که استخوان فک تحلیل رفته باشد ضروری است. تحلیل استخوان فک به معنی باریک، نازک شدن و کاهش حجم استخوان فک می باشد که ممکن است در هر سنی و به دلایل مختلف مانند: بیماری زمینه‌ای ،گذشت زمان طولانی بعد از کشیدن دندان، عفونت و … ایجاد شود.

هنگامی که استخوان مورد نیاز دندان تحلیل می رود، کاشت ایمپلنت و جایگزینی دندان از دست رفته و در مواردی گذاشتن دندان مصنوعی را نیز غیر ممکن می سازد. دراین موارد، پیوند استخوان تحلیل رفته دندان به کمک مواد بازسازی کننده استخوان، مطمئن ترین روشی است که به فرد کاندید درمان ایمپلنت با استخوان تحلیل رفته کمک میکند بتواند عملکرد آن ناحیه از استخوان فک را بازیابی کند و امکان کاشت ایمپلنت یا سایر روش های جایگزینی دندان را ممکن می سازد.

انواع مواد پیوندی استخوان تحلیل رفته

یکی از مهم‌ترین شروط لازم برای یک ایمپلنت دندان موفق، وجود استخوان‌ کافی و  لثه مناسب (لثه سالم و با ضخامت مناسب) است. شما نمی‌توانید روی لثه‌های تحلیل رفته یک ایمپلنت موفق انجام دهید؛ اما می‌توان با پیوند و بازسازی استخوان‌ فک، لثه‌های تحلیل رفته را ترمیم و زمینه را برای کاشت ایمپلنت دندان محیا کرد.

انواع پیوند استخوان دندان عبارت‌اند از:

1: اتوگرافت

در این روش استخوان‌هایی از خود بدن بیمار گرفته شده و در مکان مورد نیاز ثابت میشود که معمولا استخوان ایلیاک برای این مورد در نظر گرفته میشود. درصد موفقیت این نوع از پیوند‌ استخوان بالا است، زیرا این استخوا‌ن‌ها دارای سلول‌های زنده‌ای هستند که با بدن بیمار مطابقت کامل دارند.

بیشتر بخوانید  آیا کاشت ایمپلنت برای افراد دیابتی امکان‌پذیر است؟

معمولا در مواردی که ناحیه تحلیل رفته بسیار گسترده، حجم تحلیل بسیار بالا و دیگر مواد پیوند استخوان فک قابل استفاده نباشند، از مواد اتو گرافت استفاده میشود.

تنها ایراد روش بازسازی استخوان دندان با روش اتوگرافت، جراحی‌ دومی است که جهت برداشت استخوان باید روی بدن بیمار انجام شود.

2: آلوگرافت

در روش آلوگرافت برای ترمیم استخوان تحلیل رفته دندان از استخوان بدن فرد دیگری استفاده می شود. این مواد به صورت استریل شده معمولا از افراد فوت شده تهیه و در شکل های مختلف به بازار عرضه می شوند.

3: زنوگرافت

زنوگرفت نوعی دیگر از پیوند استخوان‌ دندان است که در آن از استخوان‌ حیوانات دیگر مانند گاو استفاده می‌شود. این استخوان‌ها به طور کامل استریلیزه می‌شوند و بعد از افزودن مقداری مواد آلی، در لثه جایگزین می گردند. این پیوندها بعد از رشد استخوان‌های طبیعی لثه و فک، خودبه‌خود تخریب می‌شوند. روش زنوگرافت جزو موارد پر طرفدار در کشور ما است.

4: آلوپلاست

 یکی دیگر از روش های ترمیم و پیوند استخوان تحلیل رفته فک است که در آن از مواد سنتزی که به صورت شیمیایی ساخته شده‌اند، برای تحریک استخوان سازی در ناحیه پیوندی استفاده می شود. آلوپلاست به ‌اندازه سایر روش‌های ترمیم استخوان فک کارآمد نیست، اما در عوض احتمال عفونت و پس زدن در آن بسیار پایین‌تر از دیگر روش‌ها است.

بازسازی استخوان از دست رفته
بازسازی استخوان از دست رفته

مزایای پیوند استخوان دندان

مهمترین مزایای پیوند و بازسازی استخوان تحلیل رفته دندان، برگرداندن فرم استخوان فک، بافت و پوست از دست رفته و در نتیجه، احتمال موفقیت بالاتر در درمان‌هایی نظیر کاشت ایمپلنت دندان است. بازسازی استخوان از دست رفته باعث درمان بهتر و پایدارتر برای درمان های دندانپزشکی چون کاشت دندان می شود.

عوارض پیوند استخوان دندان

با وجود مزیت بسیار مهم بازسازی استخوان تحلیل رفته دندان، همچون هر عمل دیگری پیوند استخوان نیز می تواند عوارضی به همراه داشته باشد. مهمترین عوارض پیوند استخوان دندان عبارتند از:

بیشتر بخوانید  بهترین متخصص ایمپلنت دندانی

1: تورم

معمولا یکی از شایع ترین عوارض هر جراحی تورم بعد از عمل می باشد. تورم در موارد پیوند استخوان ممکن است از جراحی ایمپلنت ساده بیشتر باشد که با مصرف دارو و آنتی بیوتیک قابل کنترل است.

2: عفونت و عدم رشد استخوان

پیوند استخوان هم مانند بقیه پیوند های دیگر ریسک عدم جوش خوردن و پس زدن را دارد و ممکن است نتیجه پیوند خوردن استخوان با بافت منطقه پیوند خورده، ۱۰۰ درصد قابل پیش بینی نباشد. هرچند در حال حاضر ریسک عدم جوش‌خوردگی استخوان‌های پیوند شده دندان پایین بوده و پیوندزدن استخوان دندان یکی از مطمئن‌ترین روش‌های ترمیم لثه و کاشت ایمپلنت است.

مراحل پیوند استخوان دندان

پیوند و بازسازی استخوان تحلیل رفته دندان معمولا همزمان با کاشت ایمپلنت با قرار دادن مواد پیوندی در ناحیه موردنظر انجام می شود؛ اما در مواردی که میزان تحلیل استخوان فک زیاد است و یا دندان در همان جلسه کشیده شود، ممکن است مواد پیوند استخوان در محل قرار داده شود و بعد از حدود ۴ تا ۶ ماه، پروسه کاشت ایمپلنت دندان صورت بگیرد.

همچنین در مواردی که جراحی سینوس لیفت و جایگذاری استخوان در ناحیه تحلیل رفته سینوس انجام بگیرد و میزان تحلیل استخوان زیاد باشد، در ابتدا عمل سینوس لیفت انجام می شود و پروسه کاشت ایمپلنت برای ۶ ماه به تعویق میفتد. البته تمام این موارد بستگی به ضخامت استخوان باقی مانده و وسعت جراحی دارد و دندانپزشک شما با توجه به این شرایط تصمیم گیرنده نهایی است.

 

مراقبت‌های بعد از پیوند استخوان دندان

پروسه پیوند استخوان دندان مانند کاشت ایمپلنت است و مراقبت های خاصی نیاز دارد که دندانپزشک به شما توصیه می کند و داروهای مورد نیاز را برایتان تجویز می نماید.

مثلا به ‌هیچ ‌عنوان نباید از مسواک ‌های زبر با برآمدگی‌های متفاوت استفاده کنید. بهترین نوع مسواک بعد از پیوند و بازسازی استخوان فک، مسواک‌های نرم هستند. بعد از جراحی پیوند استخوان نباید سیگار بکشید و بطور منظم از دهان‌شویه استفاده کنید. استفاده از محلول آب و نمک نیز به بهداشت دهان و دندان کمک شایانی می کند. برای کاهش درد و تورم در ناحیه‌ای که پیوند استخوان انجام گرفته می‌توانید از کمپرس آب سرد استفاده کنید.

بیشتر بخوانید  انتخاب ایمپلنت سوئیسی اشترومن به عنوان بهترین برند ایمپلنت

سؤالات متداول درباره پیوند و بازسازی استخوان تحلیل رفته فک

1: آیا پیوند استخوان‌ دندان درد دارد؟

در این جراحی دندانپزشک بعد از تزریق داروی بی‌حسی، روی لثه برش کوچکی ایجاد می‌کند تا مواد پیوند استخوان را درون آن قرار دهد؛ در نتیجه ممکن است بعد از اتمام پیوند استخوان و رفع بی حسی کمی درد حس کنید؛ البته این درد مختصر را می‌توان به کمک کمپرس یخ کاهش داد.

2: بهبود پیوند استخوان‌ دندان چقدر طول می‌کشد؟

بیمار بعد از ۲ تا ۳ روز استراحت مطلق می‌تواند به فعالیت‌های روزانه خود بپردازد. البته بعد از گذشت این مدت تازه فرایند ترمیم استخوان‌ها شروع شده و تا ۴ الی ۵ ماه طول می‌کشد تا فرایند پیوند و ترمیم به پایان برسد.

3: آیا احتمال پس‌زدن پیوند استخوان توسط بدن وجود دارد؟

خیر. زیرا پیوندهای استخوان قرار داده شده در لثه تنها از مواد آلی ساخته شده و هیچ کدگذاری ژنتیکی ندارد. تنها مبحث مطرح در این بخش، واکنش بدن و مدت ‌زمان ترمیم است.

 

جمع‌بندی پیوند استخوان دندان

پیوند استخوان دندان، یکی از مطمئن‌ترین راه‌های ترمیم استخوان‌های از دست رفته فک است. پیوند و بازسازی استخوان تحلیل رفته دندان قبل از ایمپلنت، در مواردی که استخوان فک تحلیل رفته باشد ضروری است. بازسازی استخوان از دست رفته باعث درمان بهتر و پایدارتر برای درمان های دندانپزشکی چون کاشت دندان می شود.  ترمیم استخوان‌ و آمادگی برای کاشت ایمپلنت بسته به میزان، وسعت و نوع ترمیم مواد پیوندی بین ۴ تا ۶ ماه زمان نیاز دارد.

امیدواریم در این مقاله به تمامی سؤالات شما در زمینه پیوند استخوان دندان پاسخ داده باشیم. میتوانید سوالات خود را در بخش کامنت از متخصصین کلینیک دندانپزشکی دکتر نوربخش بپرسید.

Originally posted 2023-10-06 17:46:07.

فیس بوک
توییتر
لینکدین
تامبلر
پین ترست
رددیت
ایمیل

جدیدترین مطالب

عضویت در خبرنامه

بیش از ۳۰ درصد افراد به دلیل احساس اضطراب و نگرانی از دندانپزشکی، درمان دندان‌های خود را به تعویق می‌اندازند. ترس و اجتناب از مراجعه به دندانپزشکی وضعیت دندان آسیب دیده را وخیم‌تر می‌کند، اما جای ه...
کاشت ایمپلنت دندان جانشینی موثر برای دندان‌های از دست رفته و بهبود ظاهر افراد است. پیش از ایمپلنت، پزشک معالج می‌بایست سوابق پزشکی بیمار را به دقت بررسی کند. برخی از بیماری‌های زمینه‌ای می‌توانند د...
یکی از شایع ترین انواع سرطان در سراسر دنیا، سرطان دهان می باشد. این سرطان بیشتر در افراد بالای 60 سال رخ می دهد و اولین ناحیه ای را که تحت تاثیر قرار می دهد، لب ها، اولین قسمت های زبان، سقف دهان و ...
هدف اولیه در ویزیت و ملاقات جلسه اول در دندانپزشکی اطفال برقراری یک رابطه عاطفی و دوستی بدون ترس با کودک به منظور معاینه و چکاپ در دندانپزشکی اطفال است تا حس اعمال درد و ترس در قدم اول برای کودک بر...
1 هفته پیش

بدون دیدگاه

به طور خلاصه ایمپلنت فوری به دو صورت است بلافاصله پس از کشیدن دندان امپلنت بگذاریم یا اینکه بلافاصله پس از کاشت ایمپلنت روی آن روکش قرار دهیم که به اصطلاح به آن Immediate Implant می گویند. ج...
سفید کردن دندان با استفاده از مواد بلیچینگ، یکی از روش های شایع در دندانپزشکی زیبایی است. که سریع، غیر تهاجمی (بدون کوچکترین آسیب)، مقرون به صرفه برای بهبود و جذاب شدن ظاهر لبخند شما است. بلیچینگ د...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *