محدودیت سنی در ارتودنسی چقدر است؟ توجه به این محدودیت چقدر مهم است؟

سن مناسب ارتودنسی

محدودیت سنی در ارتودنسی چقدر است؟ تا چه زمانی ما می‌توانیم از ارتودنسی بهره ببریم؟ بهترین زمان برای تاثیرگذاری بیشتر ارتودنسی کی است؟ این سؤال‌ها مجموعه سوالاتی می‌باشند که قبل‌ از استفاده از خدمات ارتودنسی ممکن است که برای ما به وجود بیایند. قاعده در بسیاری از موارد، درمان‌های مربوط به دندان‌پزشکی وابستگی زیادی به سن‌ و سال ما دارند. دقیقاً به‌ همین دلیل است که قبل ‌از استفاده از خدمات ارتودنسی، بهتر است که شما در رابطه با سن مناسب این درمان اطلاعات کسب کنید و متوجه شوید که محدودیت سنی در ارتودنسی چقدر است.

محدودیت سنی در ارتودنسی چقدر است؟

برای پاسخ به این سوال که “محدودیت سنی در ارتودنسی چقدر است؟” پاسخ محکمی وجود ندارد. اما به‌ هر حال برای کودکان این درمان می‌تواند تأثیر بیشتری داشته باشد. پس بهترین سن ارتودنسی، سنین پایین میباشد.

در سنین کودکی دندان‌ها و هم چنین فک هنوز رشدشان کامل نشده و به همین دلیل تغییر در شرایط آن‌ها نسبتاً آسان‌تر است. سن 7 سالگی طبق نظر متخصصان، بهترین سن برای شروع روند استفاده از خدمات ارتودنسی می‌باشد. در این بازه زمانی ممکن است که از لوازم خاصی مانند گیره‌های نگه ‌دارنده (retainer or headgear)  و.. بهره گرفته شود.
اگر قرار باشد که از نگه‌ دارنده های داخل دهانی (braces and aligners) برای ارتودنسی بهره گرفته شود، معمولاً پزشکان توصیه می‌کنند که تا زمان درآمدن کامل دندان‌های دائمی صبر کنید. در این شرایط معمولاً 13 سالگی بهترین سن برای استفاده از خدمات ارتودنسی می‌باشد.

در سنین بالاتر محدودیت خاصی برای ارتودنسی وجود ندارد. اما در شرایطی که سلامت دندان‌ها به واسطه سن و فاکتورهای دیگر کاهش پیدا کرده باشد، ممکن است که قبل ‌از ارتودنسی شما نیاز داشته باشید که از برخی خدمات درمانی بهره ببرید. برای مثال دندان‌هایی که شما از دست داده‌اید باید جایگزین شوند تا روند ارتودنسی راحت‌تر پیش برود. علاوه‌ بر این موضوع، لثه‌ها و استخوان فک شما نیز باید قدرت کافی را داشته باشد تا حمایت لازم از دندان‌ها حین حرکت و جابه‌جایی به ‌طور کامل صورت بگیرد.

اگر شما نیز به‌ دنبال این هستید که بفهمید محدودیت سنی در ارتودنسی چقدر است، حتماً با ما تا انتهای این مقاله همراه بمانید.

محدودیت سنی در ارتودنسی چقدر است؟
محدودیت سنی در ارتودنسی چقدر است؟

بررسی شرایط دندان‌های شما در کودکی برای تعیین سن مناسب ارتودنسی ضروری است

در کنار کسب اطلاعات  در رابطه با این ‌که محدودیت سنی در ارتودنسی چقدر است، اجازه دهید برای شما در رابطه با سیر کلی دندان‌ها صحبت کنم. هنگامی ‌که ما به دنیا می‌آییم، دندانی نداریم. نوزادان از راه مکیدن تغذیه می‌کنند و وجود دندان می‌تواند در روند مکیدن اختلال ایجاد کند. اما هنگامی ‌که بزرگ‌تر می‌شویم و رو به غذا خوردن می‌آوریم، در آناتومی دهان ما تغییر ایجاد می‌شود. به‌ طور کلی ما دو نوع دندان‌ را در دهان خود خواهیم داشت که این مجموعه، در ادامه برای شما معرفی شده‌اند.

  • دندان‌های شیری: معمولاً کودکان در سنین پایین، حدود 20 دندان دارند که 10 عدد آن‌ها در بالا و 10 عدد از آن‌ها در پایین می‌باشند. اما به‌ مرور زمان این دندان‌ها از قسمت ریشه شل می‌شوند و در نهایت از دست می‌روند.
  • دندان‌های دائمی: بعد از افتادن دندان‌های شیری، دندان‌های دائمی جای آن‌ها را می‌گیرند. معمولاً تا سن 13 سالگی، افراد حدود 28 دندان درمی‌آورند. این دندان‌ها، مواردی هستند که ما باید مراقب آن‌ها باشیم زیرا تا آخر عمر به آن‌ها نیاز خواهیم داشت.
بیشتر بخوانید  آیا عصب کشی دندان در بارداری مضر است؟

بین سنین 17 تا 21 سالگی، ممکن است که چهار دندان عقل دیگر در دهان به وجود بیاید. هر کدام از دندان‌های شما در این شرایط، وظیفه خاصی دارند. بیایید این وظایف را بررسی کنیم.

  • دندان‌های جلویی: این دندان‌ها وظیفه‌ تکه کردن غذاها را بر عهده دارند.
  • دندان‌های نیش کناری: این موارد برای جدا شدن گوشت و انواع دیگر غذاهای جویدنی مورد استفاده قرار می‌گیرند.
  • دندان‌های پر مولر: این دندان‌ها کنار دندان‌های نیش هستند و غذا را خرد یا آسیاب می‌کنند.
  • دندان‌های آسیا و پشتی: این موارد نیز غذا را بیشتر خرد می‌کنند تا روند بلعیدن بدون هیچ‌ گونه مشکلی پیش برود.

پس شما به تمامی دندان‌هایتان نیاز دارید تا بتوانید روند جویدن و بلع غذا را بدون خفگی و مشکل خاصی پیش ببرید. مادامی می‌توانید روند بلعیدن و جویدن را ناراحت پیش ببرید که دندان‌ها به ‌صورت هماهنگ و کامل در کنار دیگر کار کنند و با یکدیگر تراز باشند.

برای کسب اطلاعات راجع ‌به حداکثر سن ارتودنسی بیایید با هم شرایط دندان‌ها در بزرگسالی را نیز بررسی کنیم

بعد از صحبت در رابطه با شرایط دندان‌ها در کودکی و روند رشد و کامل شدن آن‌ها، برای این ‌که بفهمید محدودیت سنی در ارتودنسی چقدر است، بیایید با هم شرایط دندان‌ها هنگامی‌ که بزرگ‌تر می‌شویم را مورد بررسی قرار دهیم. به ‌هر حال با بالا رفتن سن، ممکن است که دندان‌های ما دچار مشکلاتی شوند. این مشکلات می‌توانند در روند ارتودنسی اختلال ایجاد کنند؛ پس شناخت آن‌ها تقریباً ضروری است. با افزایش سن، فاکتورهایی که در ادامه آورده شده‌اند ممکن است که برای شما به وجود بیاید.

  • تغییرات عصبی: با گذشت سن، در دندان‌های ما تغییرات عصبی و حسی ایجاد می‌شود. هر چه سن ما بالاتر می‌رود، کانال‌های عصبی مربوط به دندان‌ها ضعیف‌تر و کوچک‌تر می‌شوند. این نکته می‌تواند باعث شود تا ما متوجه وجود برخی ناهنجاری‌ها و آسیب‌ها در دندان‌هایمان نشویم. در ادامه این اتفاق می‌تواند ترک‌های و خرابی هایی را برای دندان‌های ما به وجود بیاورد.
  • عقب رفتن لثه: وجود باکتری‌ها، خشکی دهان و مصرف داروها، جزو موارد و فاکتورهایی هستند که ممکن است باعث شوند تا دندان‌های شما دچار آسیب‌های گوناگونی شوند. در این شرایط ممکن است که حتی شما یک یا چند عدد از زندان‌های خود را از دست بدهید.
  • شرایط زمینه‌ای: شرایط زمینه‌ای مربوط به فاکتور های گوناگونی می‌باشند که در شرایط حاد می‌توانند ریسک مبتلا شدن به مشکلاتی مانند سرطان دهان را افزایش دهند.

برخی از افراد تا سنین پیری دندان‌هایی کاملاً سالم دارند. اما خب همه این ‌گونه نیستند. ممکن است که برخی افراد با چالش‌های گوناگونی در روند زندگی خود مواجه شوند که این چالش‌ها، روی سلامت دندان‌های آن‌ها تأثیر زیادی دارد‌. در اکثر موارد، شما برای این که بتوانید از خدمات ارتودنسی استفاده کنید، باید تمامی دندان‌های خودتان را در دهان داشته باشید و شرایط بهداشت و سلامت دهان و دندان‌هایتان را به حد قابل قبولی برسانید.

حداکثر سن ارتودنسی چقدر است؟
حداکثر سن ارتودنسی چقدر است؟

چه سنی برای استفاده خدمات ارتودنسی خیلی دیر است؟ به عبارت دیگر، محدودیت سنی در ارتودنسی چقدر است؟

همان ‌طور که پیش‌تر نیز برای شما گفتیم، محدودیت خاصی برای ارتودنسی وجود ندارد. اما خب در برخی موارد ارتودنسی می‌تواند تأثیرگذاری بیشتری داشته باشد. در این شرایط است که کسب اطلاعات راجع ‌به این ‌که محدودیت سنی در ارتودنسی چقدر است، ضروری به حساب می‌آید. هر فردی که دندان‌های کاملی در دهان داشته باشد، می‌تواند برای ارتودنسی به پزشک مراجعه کند.

بیشتر بخوانید  آیا کاشت ایمپلنت برای افراد دیابتی امکان‌پذیر است؟

برای ارتودنسی شرایط دندان‌های شما باید قابل ‌قبول باشند. در ادامه فاکتورهایی آورده شده‌اند که ممکن است که در روند ارتودنسی اختلال ایجاد کنند.

  • از دست دادن برخی دندان‌ها: اولین محدودیت برای استفاده از خدمات ارتودنسی، از دست رفتن برخی دندان‌ها است‌. اگر یک یا چند دندانتان را از دست داده باشید، می‌توانید از خدمات ارتودنسی بهره‌ ببرید اما برای افرادی که مسن‌تر هستند، ممکن است که استفاده از دندان مصنوعی برای آن‌ها انتخاب عاقلانه‌تری باشد.
  • وجود برخی بیماری‌های پیشرفته لثه: عفونت‌ها و بیماری‌های لثه می‌توانند جزو آن دسته از مواردی باشند که در روند ارتودنسی اختلال ایجاد می‌کنند. اگر لثه شما بافت سالم و کافی برای ارتودنسی نداشته باشد، شما نمی‌توانید از این خدمات بهره ببرید.
  • تحت درمان بودن: وجود برخی بیماری‌های زمینه‌ای یا تحت درمان بودن، می‌تواند در روند ارتودنسی اختلال ایجاد کند. برای مثال دیابت جزو آن دسته از بیماری‌هایی است که می‌تواند تأثیر مخرب مستقیمی روی شرایط دندان‌ها داشته باشد. دیابت می‌تواند باعث ایجاد زخم‌های باز و خون‌ریزی شود و روند درمان را دچار مشکلات زیادی کند. اگر شرایط سلامتی شما ثابت نباشد، ممکن است پزشک به شما پیشنهاد ‌کند که بعد از اتمام روند درمان برای استفاده از خدمات ارتودنسی مراجعه کنید.

 

درست است که حداکثر سن ارتودنسی شاید به‌‌ صورت سفت ‌و سخت وجود نداشته باشد، اما شما برای ‌اینکه امکان استفاده از این خدمات را داشته باشید، باید حتماً سلامت دندان‌هایتان در شرایط خوبی قرار دهید. در غیر این صورت، ممکن است که در روند ارتودنسی مشکلات و بیماری‌های گوناگونی برای شما به وجود بیاید و شما نتوانید آن ‌طور که باید و شاید نتایج مثبت ارتودنسی را مشاهده کنید. پس سعی کنید که در این زمینه حتماً به گفته پزشک توجه داشته باشید تا بتوانید به ‌خوبی از خدمات ارتودنسی بهره ببرید.

الاینر ارتودنسی (ارتودنسی شفاف)، چگونه در دهان جای می‌گیرد؟

اگر پزشک تشخیص دهد که استفاده از بریس‌ها و سیم‌ها برای شما انتخاب عاقلانه‌ای نیست، ممکن است که شما مجبور شوید از الاینر دندان شفاف بهره ببرید. همان‌ طور که همه شما متوجه شدید، پاسخ کلی برای این سوال که محدودیت سنی در ارتودنسی چقدر است، وجود ندارد و شما امکان این را دارید که در هر سنی از این خدمات بهره ببرید. شرکت‌هایی که الاینرهای دندانپزشکی را تهیه و تولید می‌کنند از شما می‌خواهند که قبل ‌از استفاده از این خدمات، صبر کنید تا تمام دندان‌های دائمی شما در بیایند. از طرف دیگر، اگر سن شما بالا باشد، ممکن است که خدمات‌دهندگان از شما بخواهند تا سلامت دندان‌هایتان را در سطح مطلوبی قرار دهید تا بتوانید از این خدمات بهره ببرید.

برخی از این خدمات دهندگان کیت‌های قالب‌گیری را در اختیارتان قرار می‌دهند تا تعیین کنند که آیا شما کاندیدای مناسبی برای استفاده از این خدمات هستید یا خیر. اگر از طریق این کیت‌ها تشخیص داده شود که شما کاندید مناسبی برای استفاده از این خدمات نیستید، هزینه کیت‌ برگردانده می‌شود. اما اگر شما بخواهید که حتماً از این خدمات بهره ببرید، باید مشکلات مربوط به دهان و دندان را برطرف کنید. سن مناسب ارتودنسی در این شرایط برای شما بعد 14 سال می‌باشد. حتی ممکن است که قبل ‌از ارائه این خدمات، سوالاتی در رابطه با سلامتی شما پرسش پرسیده شود.

بیشتر بخوانید  آشنایی اجمالی با دندانپزشکی دیجیتال و مهمترین کاربرد و مزایای آن

در کنار کسب اطلاعات راجع ‌به حداکثر سن ارتودنسی، بهتر است قبل ‌از استفاده از این خدمات، نکات زیر را بدانید

حتی اگر شما در سنین کودکی نیز ارتودنسی انجام داده باشید، ممکن است که در سن بزرگسالی نیاز داشته باشید تا دوباره از این خدمات بهره ببرید. قاعدتاً در این شرایط شناخت اطلاعات مربوط به حداکثر سن ارتودنسی مهم است.
ناهماهنگی دندان‌ها می‌تواند زیبایی لبخند شما را از بین ببرد و مشکلاتی مانند ترک خوردن یا خرد شدن دندان‌ها و بیماری‌های لثه را به وجود بیاورد. ارتودنسی می‌تواند به شما کمک کند تا به‌ راحتی و در سریع‌ترین زمان ممکن مشکلات مربوط به دندان‌های خودتان را از بین ببرید و دندان‌های مرتب‌تری داشته باشید‌. ارتودنسی هم در سنین کودکی و هم در سنین بزرگسالی قابل انجام است.

بررسی تفاوت ارتودنسی در بزرگسالی و کودکی

حال که متوجه شدید که فاکتوری به‌ عنوان بهترین سن ارتودنسی وجود ندارد، بیایید با هم بررسی کنیم که تفاوت‌هایی که در درمان ارتودنسی بزرگسالان و کودکان وجود دارند، کدام موارد می‌باشند.

1 – زمان

شما تا اینجای کار متوجه شدید که محدودیت سنی در ارتودنسی چقدر است. اما این نکته را نیز باید بدانید که دندان‌های افراد بالغ دندان‌های دائمی هستند و صورت و فک آن‌ها رشد کافی را کرده است. در این شرایط ارتودنسی ممکن است که مدت زمان بیشتری طول بکشد. همچنین اگر مشکلات زمینه‌ای برای سلامت دندان‌ها وجود داشته باشد، ممکن است که شما نیاز داشته باشید مدت زمان بیشتری را منتظر بمانید. اما در کودکان تغییر شرایط دندان‌ها سریعتر رخ میدهد.

2- هزینه

برخی بیمه‌ها ممکن است که هزینه‌های مربوط به ارتودنسی کودکان را پوشش دهند. اما خیلی کم پیش می‌آید که این بیمه‌ها ارتودنسی بزرگسالان را نیز پوشش دهند. برخی ارتودنتیست‌ها، برنامه‌های گوناگونی برای پرداخت هزینه برای شما در نظر می‌گیرند. این موضوع می‌تواند به شما کمک کند تا راحت‌تر هزینه ارتودنسی را پرداخت کنید. همچنین شما می‌توانید با خرید الاینرهای ارزان‌ قیمت، در هزینه‌های خود صرفه‌جویی کنید.

3- مشکلات دهان و دندان‌ها

کودکان نیز ممکن است دچار مسائلی مانند خرابی دندان‌ها شده باشند، اما این احتمال در بزرگسالان بیشتر است. همین موضوع می‌تواند باعث شود تا روند ارتودنسی دندان بزرگسالان پیچیده‌تر شود.

4- ارتودنسی بهتر

بسیاری از بزرگسالان ممکن است که در دوران کودکی برای ارتودنسی از تجهیزاتی (metal bracket braces) استفاده کرده باشند که زیاد به آن‌ها علاقه ندارد. در این شرایط پزشک می‌تواند روش‌های متفاوتی را برای ارتودنسی به آن‌ها پیشنهاد دهد. خوشبختانه با توجه به پیشرفت علوم و فنون، در حال‌ حاضر روش‌های گوناگونی برای ارتودنسی روی کار آمده‌اند. یکی از محبوب‌ترین گزینه‌ها، الاینرهای پلاستیکی هستند. علاوه ‌بر این موضوع، بریس‌های لینگوال یا بریس‌های سرامیکی نیز گزینه‌های مناسبی در این زمینه هستند.

جمع‌بندی

شما در این محتوا متوجه شدید که محدودیت سنی در ارتودنسی چقدر است و فهمیدید که شرایط سنی خاصی در این زمینه وجود ندارد. نکته دیگری که باید به آن توجه داشته باشید، این است که حتماً به نظر تخصصی پزشکی خود هنگام ارتودنسی توجه داشته باشید تا بتوانید راحت‌تر این روند را پیش ببرید. علاوه ‌بر این موضوع، قبل‌ از استفاده از ارتودنسی، در رابطه با روش‌های گوناگون آن اطلاعات کسب کنید تا بتوانید راحت‌تر بهترین گزینه را برای خود انتخاب نمایید.

Originally posted 2022-12-26 19:12:40.

فیس بوک
توییتر
لینکدین
تامبلر
پین ترست
رددیت
ایمیل

جدیدترین مطالب

عضویت در خبرنامه

بیش از ۳۰ درصد افراد به دلیل احساس اضطراب و نگرانی از دندانپزشکی، درمان دندان‌های خود را به تعویق می‌اندازند. ترس و اجتناب از مراجعه به دندانپزشکی وضعیت دندان آسیب دیده را وخیم‌تر می‌کند، اما جای ه...
کاشت ایمپلنت دندان جانشینی موثر برای دندان‌های از دست رفته و بهبود ظاهر افراد است. پیش از ایمپلنت، پزشک معالج می‌بایست سوابق پزشکی بیمار را به دقت بررسی کند. برخی از بیماری‌های زمینه‌ای می‌توانند د...
یکی از شایع ترین انواع سرطان در سراسر دنیا، سرطان دهان می باشد. این سرطان بیشتر در افراد بالای 60 سال رخ می دهد و اولین ناحیه ای را که تحت تاثیر قرار می دهد، لب ها، اولین قسمت های زبان، سقف دهان و ...
هدف اولیه در ویزیت و ملاقات جلسه اول در دندانپزشکی اطفال برقراری یک رابطه عاطفی و دوستی بدون ترس با کودک به منظور معاینه و چکاپ در دندانپزشکی اطفال است تا حس اعمال درد و ترس در قدم اول برای کودک بر...
سفید کردن دندان با استفاده از مواد بلیچینگ، یکی از روش های شایع در دندانپزشکی زیبایی است. که سریع، غیر تهاجمی (بدون کوچکترین آسیب)، مقرون به صرفه برای بهبود و جذاب شدن ظاهر لبخند شما است. بلیچینگ د...
دهان ما برای باز و بسته شدن ساخته شده است، حتی نوزادان هم از لحظه تولد این مفهوم را درک می‌کنند. بنابراین، احساس درد در ناحیه فک و ناتوانی در باز کردن دهان می‌تواند بسیار آزار دهنده باشد. گاهی اوقا...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *