علت های زرد شدن دندان ها و تغییر رنگ آنها

علت های زرد شدن دندان ها و تغییر رنگ آنها

زرد شدن دندان ها یکی از متداول ترین مشکلات موجود در حیطه دندانپزشکی می باشد. این مشکل می تواند دلایل بسیار زیادی داشته باشد. به همین منظور در این مقاله قصد داریم ضمن بررسی علت زرد شدن دندان ها با روش های سفید کردن آن نیز آشنا شویم. پس اگر می خواهید دندان هایی سفید و درخشان داشته باشید تا آخر این مقاله همراه ما باشید.

علت زرد شدن دندان

قبل از هر چیزی باید به این سوال پاسخ دهیم که علت زرد شدن دندان ها چیست؟ برای پاسخ به این سوال در ابتدا به طور موردی به دلایل زرد شدن دندان ها اشاره می کنیم و سپس به طور تفصیلی هر کدام را توضیح خواهیم داد.

  • نازک شدن مینای دندان به علت افزایش سن.
  • ژنتیک و وراثت رنگ دندان.
  • مصرف برخی از داروها بخصوص در سن رشد و تشکیل دندان.
  • مصرف طولانی مدت دهانشویه های حاوی کلرهگزیدین.
  • عدم رعایت بهداشت و مصرف دخانیات.
  • ضربه یا تروما به دندان.
  • درمان ریشه در بعضی موارد.
  • مصرف بیش از حد غذاها و نوشیدنی های رنگی.

1- نازک شدن مینای دندان به علت افزایش سن

اولین علت زرد شدن دندان ها، نازک شدن مینای آنها می باشد. در واقع هر کدام از دندان های ما از 3 لایه اصلی تشکیل شده است که مهمترین آنها لایه مینا می باشد و به رنگ سفید مشاهده می شود. در زیر لایه مینا، لایه عاج وجود دارد که زردرنگ است. حال اگر مواد معدنی موجود در لایه مینا از بین بروند و لایه مینا نازک شود، عاج نمایان می شود که رنگ زرد آن به خوبی قابل مشاهده است. این موضوع در سال های پایانی زندگی هر فردی بیشتر اتفاق می افتد.

بیشتر بخوانید  پیوند و بازسازی استخوان تحلیل رفته دندان قبل از ایمپلنت

2- ژنتیک و وراثت رنگ دندان

از ژنتیک و وراثت نیز می توان به عنوان دومین علت زرد شدن دندان ها نام برد. گاهی اوقات اتفاق می افتد که افراد به علت های ژنتیکی و ارثی، دندان هایی سفید تر یا زرد تر داشته باشند.

 

3- مصرف برخی از داروها بخصوص در سن رشد و تشکیل دندان

سن رشد و به عبارت دقیق تر سن تشکیل دندان ها، مهم ترین دوره سنی هر انسانی می باشد. شاید شما نیز شنیده باشید که داروهایی مانند دوکسی سایکلین باعث زردی دندان کودکان می شود. این حرف کاملا درست است. مصرف برخی از داروها مثل دوکسی سایکلین و آنتی بیوتیک تتراسایکلین در سنین نوزادی و کودکی باعث زرد شدن دندان ها خواهد شد. پس از آنجایی که ممکن است نتیجه این موضوع به دوران بزرگسالی نیز کشیده شود، بهتر است تا حد ممکن دستورات پزشکی را رعایت نمایید.

 

4- مصرف طولانی مدت دهانشویه های حاوی کلرهگزیدین

زرد شدن دندان ها می تواند به خاطر مصرف طولانی مدت دهانشویه های حاوی کلرهگزیدین باشد. درست است که مصرف دهانشویه برای بهداشت دهان و دندان بسیار مفید است. اما باید توجه داشته باشیم که مصرف دهانشویه هایی که دارای کلرهگزیدین یا ستیل پیریدینیوم کلراید هستند می تواند باعث ایجاد لکه های زرد رنگی بر دندان و دهان شود. لازم به ذکر است که اگر ارتودنسی دارید، بهتر است از دهانشویه های مخصوص ارتودنسی استفاده نمایید تا از زرد شدن دندان ها جلوگیری نمایید.

علت زرد شدن دندان ها

علت زرد شدن دندان ها

 

5- عدم رعایت بهداشت و مصرف دخانیات

عدم رعایت بهداشت دهان و دندان، علت زرد شدن دندان ها می باشد. دهان و دندان یکی از مهمترین بخش های بدن است که دائما با غذاها و خوراکی های متنوعی سر و کار دارد. پس باید به طور کامل به بهداشت آن توجه داشت. در صورت عدم رعایت بهداشت مواردی نظیر جمع شدن پلاک دندانی رنگ غذاها و نوشیدنی ها منجر به زرد شدن دندان ها خواهد شد. همچنین مصرف دخانیات، پروسه زرد شدن دندان ها را تسریع خواهد کرد.

بیشتر بخوانید  فرق لمینت و کامپوزیت چیست؟

6- ضربه یا تروما به دندان

گاهی اوقات ممکن است که به دندان ضربه ای وارد شود. این ضربه می تواند مینای دندان را شکسته یا آن را دچار خونریزی کند. به همین خاطر پس از وارد شدن تروما به دندان، در محل شکستگی، لایه عاج نمایان شده و رنگ دندان به زرد تغییر می کند.

7- درمان ریشه در بعضی موارد

اگر بعد از درمان ریشه، دندانپزشک، پالپ را خارج کرده و جای آن را با سیلر و گوتا پر می کند. حال اگر بخشی از این مواد بر روی تاج باقی بماند، منجر به زرد شدن دندان ها خواهد شد.

8- مصرف بیش از حد غذاها و نوشیدنی های رنگی

آخرین علت زرد شدن دندان، می تواند مصرف بیش از اندازه غذاها و نوشیدنی های رنگی باشد. در واقع اگر در مصرف مواد غذایی نظیر نوشابه، پفک، چای، قهوه، غذاهای پر ادویه، آب مرکبات و رب گوجه زیاده روی کنید، رنگ دندان های شما به زودی زرد خواهند شد.

عوامل موثر در زرد شدن دندان ها

روش های سفید کردن دندان

حال که با علت زرد شدن دندان ها آشنا شدیم، بهتر است که به بررسی روش های سفید کردن دندان نیز بپردازیم. از جمله این روش ها می تواند به موارد زیر اشاره داشت:

 

  • درمان های زیبایی مثل کامپوزیت و لمینت دندان برای سفید کردن دندان ها به طور دائمی .
  • بلیچینگ دندان: در مطب دکتر نازنین نوربخش بلیچینگ دندان(سفید کردن دندان) به دو بخش آفیس (در مطب ) و هوم (در خانه ) تقسیم بندی میشود. بلیچینگ‌ آفیس باید در مطب یک دندانپزشک متخصص انجام گیرد. برای بلیچینگ، ابتدا جرم گیری دندان انجام می شود. سپس روی دندان ها ژل سفید کننده زده می شود تا دندان ها سفید شوند. در روش بلیچینگ هوم قالبی توسط دندانپزشک گرفته و ساخته میشود که با قرار دادن مواد مخصوص بلیچینگ طبق دستور دندانپزشک باید چند ساعت در شبانه روز روی دندان های شما قرار گیرد تا نتیجه مطلوب گرفته شود.
  • مسواک زدن به صورت مرتب.
  • کشیدن نخ دندان به صورت مرتب و طبق روش اصولی.
  • کاهش مصرف مواد غذایی مذکور در پاراگراف های قبلی.
  • استفاده از روش های طراحی لبخند مانند کامپوزیت و لمینت دندان سرامیکی جهت سفید کردن دائمی دندان ها.
  • استفاده از خمیردندان های سفید کننده با مشورت دندانپزشک
بیشتر بخوانید  آشنایی اجمالی با دندانپزشکی دیجیتال و مهمترین کاربرد و مزایای آن

سخن پایانی

همانطور که گفته شد، علت زرد شدن دندان ها بسیار متنوع است و همچنین راه های زیادی برای سفید کردن دندان وجود دارد. منتهی مسئله ای که حائز اهمیت می باشد این است که شما باید برای حل مشکلات دندان خود حتما باید به یک دندانپزشک متخصص مراجعه نمایید تا بعد از بررسی و نتیجه گیری درباره ی علت زرد شدن دندان ها راه حل مناسب برای سفید کردن دندان ها بدون آسیب زدن به دندان و به صورت اصولی را به شما پیشنهاد و در نهایت اجرا کند.  کلینیک دندانپزشکی دکتر نازنین نوربخش با در اختیار داشتن کادری مجرب، آماده خدمت رسانی به تمامی همشهریان عزیز می باشد.

 

Originally posted 2022-12-07 12:00:26.

فیس بوک
توییتر
لینکدین
تامبلر
پین ترست
رددیت
ایمیل

جدیدترین مطالب

عضویت در خبرنامه

بیش از ۳۰ درصد افراد به دلیل احساس اضطراب و نگرانی از دندانپزشکی، درمان دندان‌های خود را به تعویق می‌اندازند. ترس و اجتناب از مراجعه به دندانپزشکی وضعیت دندان آسیب دیده را وخیم‌تر می‌کند، اما جای ه...
کاشت ایمپلنت دندان جانشینی موثر برای دندان‌های از دست رفته و بهبود ظاهر افراد است. پیش از ایمپلنت، پزشک معالج می‌بایست سوابق پزشکی بیمار را به دقت بررسی کند. برخی از بیماری‌های زمینه‌ای می‌توانند د...
یکی از شایع ترین انواع سرطان در سراسر دنیا، سرطان دهان می باشد. این سرطان بیشتر در افراد بالای 60 سال رخ می دهد و اولین ناحیه ای را که تحت تاثیر قرار می دهد، لب ها، اولین قسمت های زبان، سقف دهان و ...
هدف اولیه در ویزیت و ملاقات جلسه اول در دندانپزشکی اطفال برقراری یک رابطه عاطفی و دوستی بدون ترس با کودک به منظور معاینه و چکاپ در دندانپزشکی اطفال است تا حس اعمال درد و ترس در قدم اول برای کودک بر...
سفید کردن دندان با استفاده از مواد بلیچینگ، یکی از روش های شایع در دندانپزشکی زیبایی است. که سریع، غیر تهاجمی (بدون کوچکترین آسیب)، مقرون به صرفه برای بهبود و جذاب شدن ظاهر لبخند شما است. بلیچینگ د...
دهان ما برای باز و بسته شدن ساخته شده است، حتی نوزادان هم از لحظه تولد این مفهوم را درک می‌کنند. بنابراین، احساس درد در ناحیه فک و ناتوانی در باز کردن دهان می‌تواند بسیار آزار دهنده باشد. گاهی اوقا...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *