راه کارهای اصلاح طرح لبخند

راه کارهای اصلاح طرح لبخند

اصلاح طرح لبخند، فرایندی است که موجب بهبود ظاهر دندان ها و ایجاد لبخندی ایده آل تر می شود که می توان آن را از طریق یک یا چند روش دندانپزشکی زیبایی انجام داد، ازجمله:

اصلاح طرح لبخند

برخی از مواردی که در طراحی لبخند مورد توجه قرار می گیرد شامل موارد زیر است:

فرم صورت، رنگ پوست، رنگ مو، بررسی دندان ها ( از نظر: رنگ، عرض، طول، شکل و میزان نمایان شدن دندان ها)، فرم لثه و لب ها.

در ادامه این مقاله به بررسی موارد و آیتم هایی که در طراحی لبخند به ما کمک می کنند با جزئیات بیشتر پرداخته خواهد شد، در زیر به برخی موارد مهم شرح داده خواهد شد:

  • رنگ دندان ها: در اصلاح رنگ دندان ها می توان از یک درمان جزئی مانند بلیچینگ که رنگ دندان طبیعی را دو تا پنج درجه روشن تر می کند تا درمان های ماندگار تر و دائمی مانند ونیرهای کامپوزیتی و لمینت های سرامیکی استفاده کرد. در واقع دندانپزشکان زیبایی، باتوجه به نیاز شما می تواند یک طرح درمان متعادل را برای اصلاح رنگ دندان شما ارائه دهد.
  • بهم ریختگی یا وجود فاصله بین دندان ها: دندان هایی که کج هستند یا مقداری همپوشانی دارند و یا بین آنها فاصله دیده می شود، می توان از طریق ارتودنسی یا ارتودنسی نامرئی (شفاف) اصلاح و یا در موارد جزئی تر با روش های اصلاح طرح لبخند، درمان کرد.
  • دندان های از دست رفته (کشیده یا افتاده): نداشتن دندان (یک یا چند عدد) می تواند روی ظاهر لبخند تاثیر منفی زیادی بگذارد. از طرف دیگر، روی غذا خوردن و برهم زدن نظم و ترتیب دندان ها نیز تاثیر گزار هستند. پس برای سلامتی دندان ها و حفظ زیبایی صورت، می توان عمل کاشت دندان را با ایمپلنت یا بریج های سرامیکی برطرف کرد.
    دندان های شکسته یا لب پریده: دندان های ناهموار، لب پریده و ترک خورده، جدا از تاثیر منفی که بر زیبایی لبخند شما دارند، اگر درمان نشوند می توانند موجب پوسیدگی و حساسیت دندانی شوند.
  • فرم لب، لبخند و گونه ها: می توان با روش های طراحی لبخند و در موارد درمان های ارتودنسی یا جراحی فک، فرم بد لب و چانه را اصلاح کرد.
    در واقع، یک دندانپزشک زیبایی برای رسیدن به همان لبخند ایده آلی که شما مدنظر دارید، برنامه ریزی می کند و طبق نیاز هر فرد در جلسه مشاوره و طرح درمان، و آپشن های درمانی که می تواند برای شما انجام شود به شما ارائه می کند.
بیشتر بخوانید  فرق لمینت و کامپوزیت چیست؟

مطلب مرتبط: فرق لمینت و کامپوزیت

اجزای زیبایی اصلاح طرح لبخند 

در ناحیه ی خط لبخند یعنی همان تعداد دندان هایی که در دهان شما در هنگام لبخند زدن دیده می شود. علاوه بر رنگ و مرتب بودن دندان ها، چندین ویژگی وجود دارد که دندانپزشک زیبایی، آنها را با فرد مورد نظر ارزیابی می کند، ازجمله:

  • طول دندان: دندان های بلند، ظاهری جوان به همراه دارد. با بالا رفتن سن موجب ساییدگی و شکستن دندان ها می شود و در نهایت اغلب دندان ها کوتاه تر می شوند. از طرف دیگر، لبخند لثه ای نیز می تواند باعث کوتاه تر دیده شدن دندان ها شود. درمان این دندان های کوتاه ممکن است شامل: تغییر سایز و بلند شدن دندان ها با استفاده از ونیر های کامپوزیتی یا لمینت سرامیکی باشد.
    در صورتی که شما لبخند لثه ای داشته باشید، دندانپزشک زیبایی ممکن است اصلاح خط لبخند را با استفاده از، بلند کردن طول دندان ها، با ریکانتورین یا همان فرم دادن به لثه انجام دهد.

همچنین افزایش طول دندان ممکن است روی ظاهر کلی صورت تاثیر بگذارد. مثلا، دندان های خوش فرم، بلند، روی صورتی گرد، می تواند چهره ای جذابتر و جوان تر ایجاد كند.

  • خط لبخند: یک خط فرضی است که لبه های دندان های فوقانی را از یک طرف به سمت عقب دهان در حالت لبخند زدن دنبال می کند. هنگام لبخند زدن، حالت ایده آل همان پی روی از منحنی لب پایین می باشد.
  • خصوصیات و فرم دندان: یک دندانپزشک زیبایی می تواند لمینت ها یا روکش های شما را به گونه ای فرم دهد، که با توجه به خصوصیات چهره یا جنسیت فرد مراجعه کننده ظاهری مردانه یا زنانه تر یا ظریف تر در دندان های شما ایجاد کند. این کار با ایجاد منحنی ها و زوایای خاص در لمینت ها و طراحی لبخند شما لحاظ می شود.

ماندگاری یا دوام طراحی لبخند

روش های دندانپزشکی زیبایی، هرکدام نیازمند مراقبت های بهداشتی خاص خود را دارند و برحسب نیاز ممکن است با گذشت زمان احتیاج به تکرار درمان یا تعویض باشند.به عنوان مثال:

  • در درمان بلیچینگ بسته به نیاز فرد در فواصل زمانی مشخصی درمان باید تمدید شود. زیرا بلیچینگ درمان طولانی مدت و ماندگاری نسبت به سایر درمانی زیبایی نیست.
  • روکش های تمام سرامیک، طول عمر طولانی دارند و بسته به کیفیت درمان و وضعیت لثه بیمار بعد از پانزده یا بیست سال نیازمند تعویض می باشند.
    ونیرهای کامپوزیتی نیز، بسته به مراقبت های بهداشتی بیمار و کیفیت کار درمانی عمری بین چهار تا شیش سال دارد و پس از این مدت در اثر تغییر رنگ و یا لب پریدگی نیازمند به تعویض هستند.
  • لمینت های سرامیکی در میان درمان های زیبایی در صورت اصولی کار شدن بیشترین ماندگاری را دارند و براثر تغییرات لثه یا سایر عوامل بعد از گذشت ۱۵ تا ۲۰ سال نیازمند تعویض و جایگزینی دارند.
بیشتر بخوانید  همه چیز درباره پوسیده شدن دندان زیر لمینت

مهارت دندانپزشک، دقت در انتخاب طرح درمان مناسب بیمار، استفاده از مواد و لابراتوارهای باکیفیت و … از دیگر عواملی هستند که موفقیت یک درمان زیبایی ایده آل را تضمین می کند. بنابراین دقت در انتخاب درست دندانپزشک زیبایی از اهمیت بالایی برخوردار است.

قبل از انجام اصلاح طرح لبخند، باید سلامت دهان و دندان توسط دندانپزشک زیبایی ارزیابی شود. مثلا ارزیابی دقیقی از وضعیت روی هم قرار گرفتن: دندان ها، لثه ها و وضعیت پوسیدگی انجام شود و در صورت نیاز ابتدا اقدامات درمانی مورد نیاز انجام شود.

پیش نمایش از تغییرات لبخند شما

دندانپزشکان زیبایی از فناوری های مختلفی استفاده می کنند تا تغییراتی را که در طرح لبخند خود انتظار دارید، به شما نشان دهند. مثلا، در طی ارزیابی سلامت دهان و دندان برای روکش و تاج، ممکن است دندانپزشک زیبایی، یک مدل موم (wax) از دندان های موقتی ایجاد کند تا بتواند با تکنسین لابراتوار دندانپزشکی برای هدف مورد نظر، ارتباط برقرار کند.

  • عکس های قبل و بعد: این عکس ها از بیمارانی است که قبلا اصلاح طرح لبخند انجام داده اند و به شما نمونه هایی از نتایجی که انتظار دارید را ارائه می دهند. از طرف دیگر، این عکس ها ممکن است کیفیت کاری دندانپزشک را نیز نشان دهد. همچنین بهتر است که این عکس ها، از نمای نزدیک کار دندانپزشکی را نشان دهند.
  • مدل های مورد مطالعه ی دندانپزشک: دندانپزشک شما از دندان هایتان قالبگیری کرده و آن را با گچ پر می کند تا یک مدل دقیقی از دندان ها ایجاد شود. سپس با بریدن مناطق اضافی یا بزرگ کردن آن، می توان گچ را تغییر شکل داد.

هزینه اصلاح طرح لبخند

باید بدانید که مدت زمان درمان و هزینه این اصلاح طرح لبخند، به دندانپزشک، محل سکونت، بیمه دندانپزشکی، وضعیت بهداشت دهان و دندان و میزان برنامه درمانی بستگی دارد.

در صورتی که قبل از شروع درمان، مشکلات بهداشت دهان و دندان داشته باشید، ممکن است هزینه شما گران تر شود. اگرچه اقدامات ترمیمی ممکن است تا حدودی توسط بیمه دندانپزشکی داده شود اما نسبت به کسی که دارای سلامت دهان و دندان است، هزینه بیشتری می پردازید.

بیشتر بخوانید  آیا می توان از لمینت برای دندان های کج استفاده کرد؟

با ویزیت های منظم دندانپزشکی و مراقبت های صحیح، هزینه های جانبی دندانپزشکی شما می تواند به شدت کاهش پیدا کند و طراحی لبخند تان دوام طولانی مدت تری داشته باشد و تاج ها، روکش ها و سایر ترمیم ها، سال ها دوام پیدا می کند. در واقع، ترمیم هایی که بر پایه ی رزین هستند (مانند پر کردن های همرنگ دندان) با مراقبت مناسب، می توانند سه تا نه سال یا بیشتر ماندگار باشند. روکش های سرامیکی قبل از تعویض ، می تواند ۱۰ سال یا بیشتر طول بکشد.

مراقبت ها

وقتی عادت های بهداشت دهان و دندانی خود را اصلاح کنید می توانید لبخند جدید تان را سال های زیادی داشته باشید.

از طرفی، خمیردندان های بسیار ساینده و عادت هایی که مربوط به مسواک زدن هستند، می توانند موجب خراشیده شدن سطح ترمیم ها شوند و درخشش و صیقل آنها را به هم بزنند.

نخ دندان یکی از عامل های اصلی در از بین بردن باقی مانده ها و جرم های دندانی است و موجب افزایش طول عمر ترمیم ها می شود و به جلوگیری از پوسیدگی دندان کمک می کند. در حقیقت، نخ دندان برای همه ی افراد بسیار مهم است، بخصوص افرادی که روکش دارند، زیرا سلامت بافت لثه از اهمیت زیادی برخوردار است.

جالب است بدانید که، دهانشویه های حاوی الکل روی لفاف کامپوزیت تاثیر منفی می گذارند. بنابراین، می توانند با گذشت زمان موجب تخریب پیوند میان ترمیم (تاج و روکش) و دندان ها شوند. پس بهتر است از دهانشویه های بدون الکل استفاده کنید.

غذا و نوشیدنی های مصرفی

برای جلوگیری از حفره های دندانی، از غذاهای سرشار از قند و اسنک های میان وعده خودداری کنید. مصرف قهوه، نوشابه، چای و غیره را محدود کنید تا لبخند تان لکه دار نشود.

از مصرف بیش از حد نوشیدنی های الکلی خودداری کنید زیرا الکل زیاد می تواند کار دندانپزشکی تان را خراب کند.

اقدامات احتیاطی دیگر

از گاز زدن یا جویدن اشیاء سخت خودداری کنید و برای محافظت از آسیب دیدن دندان ها و ترمیم ها، اگر محافظ شبانه دارید، از آن استفاده کنید ( برای افرادی است که در حین خواب دندان شان را بهم می سایند).

باید بدانید که، ترمیم های زیبایی قابل تخریب هستند و در نهایت به تعویض نیاز خواهند داشت، پس عمر لبخند جدید تان به مراقبت، مهارت، استعداد و مسئولیت پذیری دندانپزشک زیبایی تان بستگی دارد. پس بهترین انتخاب جهت درمانی قطعی و دائمی بسیار اهمیت دارد.

Originally posted 2023-02-23 15:27:32.

فیس بوک
توییتر
لینکدین
تامبلر
پین ترست
رددیت
ایمیل

جدیدترین مطالب

عضویت در خبرنامه

روکش دندان یکی از جذاب ‌ترین و مؤثرترین روش‌ های ترمیم و حفظ دندان‌ های به شدت تخریب شده و در حقیقت یکی از روش های موثر در ترمیم دندان هایی است که شاید به روش مستقیم (امالگام و کامپوزیت) نتوان آنها...
اینله و آنله، جزء روش های ترمیمی دندان اند که توسط دندانپزشکان ترمیم و زیبایی مورد استفاده قرار می گیرند و طبق تشخیص دندانپزشک جایگزین محافظه کارانه تری (با تراش کمتری) نسبت به روکش دندان هستند. از...
بله، می ‌توانید از لمینت برای دندان های کج استفاده نمایید، اما قبل از انجام فرایند لمینت دندان، باید چندین نکته مهم را بدانید. اگر دندان‌ های شما کج است و قصد دارید آن ‌ها را صاف و زیبا کنید، تا پا...
این روزها با توجه به تبلیغات مراکز دندان پزشکی در حوزه ی برند کامپوزیت ها یکی از سوالات پر تکرار بیماران و یکی از نگرانی های آن ها تصمیم در مورد انتخاب بهترین برند کامپوزیت است. به همین خاطر تصمیم ...
آیا لمینت می تواند باعث پوسیده شدن دندان زیر لمینت گردد؟ لمینت سرامیکی ، در بازسازی طرح لبخند  بسیار کاربردی است . اما سوالی که همواره در افراد کاندید درمان لمینت مطرح است این است که که آیا این مسئ...
تراش دندان برای کار گذاشتن لمینت سرامیکی بسیار حائز اهمیت است. قبل از هر چیزی باید بگوییم امروزه ساختن یک لبخند زیبا بسیار رواج یافته است. چرا که نه تنها این مسئله بر زیبایی ظاهری و لبخند شما تاثیر...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *