علت های درد دندان بعد از کشیدن و مراقبت های بعد از کشیدن

راههای مقابله با درد دندان بعد از کشیدن

امروزه، کمتر کسی را می توان یافت که حداقل یک بار، کشیدن دندان را تجربه نکرده باشد. کشیدن دندان به خودی خود، کمی درد را به همراه دارد که توقع می رود بعد از 2 الی 6 روز طی مراحل بهبودی درد نیز کاهش پیدا کند اما گاهی اوقات، این دردها به همین جا ختم نمی شوند و بحث درد دندان بعد از کشیدن نیز مطرح می شود. این مسئله می تواند دلایل بسیار زیادی داشته باشد. در این مقاله قصد داریم ضمن بررسی علل درد دندان بعد از کشیدن با مراقبت های بعد از کشیدن دندان نیز آشنا شویم. پس با ما همراه باشید.

دلایل درد دندان بعد از کشیدن

همانطور که در مقدمه این نوشته ذکر شد، پس از کشیدن دندان، دردهایی به سراغ دندان های ما می آیند. اما علت این دردها چیست؟ در ابتدا به ذکر موارد آنها بسنده می کنیم و سپس به طور تفصیلی در مورد دلایل درد دندان بعد از کشیدن صحبت خواهیم کرد.

  • درد کاملا طبیعی در دوران نقاهت.
  • باقی ماندن قسمتی از دندان در لثه.
  • باقی ماندن ریشه در لثه.
  • عفونت.
  • درای ساکت.
  • آسیب دیدگی عصب فک .
  • دندانهای نهفته یا نیمه نهفته که مدت زمان جراحی طولانی تری دارند احتمال درد و تروما ی نسبتا بیشتری دارند.

درد طبیعی در دوران نقاهت پس از کشیدن دندان

اولین علتی که برای درد دندان بعد از کشیدن ذکر می شود، درد طبیعی است که در دوران نقاهت به سراغ شما خواهد آمد. مسلما دندان هم جزئی از بدن شما محسوب می شود و با کشیدن آن، بخشی از بدن خود را از دست می دهید که این مسئله طبیعتا با کمی درد همراه است که این درد با داروهایی که توسط دندانپزشک تجویز میشود قابل کنترل است . به عبارت دقیق تر بعد از کشیدن دندان، استخوان و لثه های اطراف آن دچار کمی التهاب شده و باعث ایجاد درد در ناحیه دندان کشیده شده خواهد شد. همچنین، علاوه بر درد دندان، خونریزی بعد از کشیدن دندان نیز تا چند ساعت بعد از آن کاملا طبیعی است.

بیشتر بخوانید  دلیل گسترش دندان درد به گوش چیست؟

مطلب مرتبط: دندان درد در بارداری

دلایل درد دندان بعد از کشیدن

راههای مقابله با درد دندان بعد از کشیدن

 

باقی ماندن بخش هایی از دندان در لثه

گاهی اوقات ممکن است، بخش هایی از دندان شما در لثه باقی بماند. همین مسئله باعث درد دندان بعد از کشیدن می شود. درست است که این مسئله، درد زیادی را به همراه خواهد داشت، اما آناتومی دهان و لثه این امکان را دارد که دندان باقی مانده در لثه را درمان کند. البته گه‌گاه این امکان برای لثه وجود ندارد و شما باید فورا به یک دندانپزشک مراجعه فرمایید.

 

باقی ماندن ریشه در لثه بعد از کشیدن دندان

باقی ماندن ریشه دندان در لثه همیشه خطرناک نیست. اگر طول ریشه باقی مانده در لثه کمتر از دو میلی متر باشد، خطری شما را تهدید نمی کند و خود لثه می تواند این مشکل را حل نماید. اما ریشه ای که طول آن بین دو یا چهار میلی متر باشد، می تواند منجر به ایجاد درد شود. در این شرایط شما باید حتما به یک پزشک متخصص مراجعه فرمایید تا شرایط درمان برای شما مهیا شود. کادر درمانی خانم دکتر نازنین پوربخش در خدمت شماست تا بهترین خدمات دندانپزشکی را به شما هموطنان عزیز ارائه نماید.

 

عفونت و درد دندان بعد از کشیدن

یکی دیگر از مواردی که منجر به ایجاد درد دندان بعد از کشیدن می شود، عفونت است. عفونت به خاطر وجود باکتری می باشد که این مسئله چرک، آلودگی و درد فراوانی را به همراه خواهد داشت. از جمله نشان های عفونت دندان پس از کشیدن آن می توان به مواردی نظیر درد، بوی بد دهان، ورم کردن فک و گونه، تب و لرز، سردرد و درد در قسمت گوش اشاره داشت. پس از بروز این علائم، شما باید سریعا به یک دندانپزشک مراجعه فرمایید.

بیشتر بخوانید  عکس CBCT دندان چیست؟

خدمات مرتبط: درمان ریشه دندان

تسکین درد دندان بعد از کشیدن

دلایل درد پس از کشیدن دندان

 

درای ساکت

شاید نام درای ساکت، برای شما اندکی نا آشنا باشد. اما حفره خشک یا درای ساکت، یکی از رایج ترین و متداول ترین دلایلی است که می تواند منجر به ایجاد درد دندان بعد از کشیدن آن شود. اما اصلا حفره خشک چیست؟ در پاسخ باید بگوییم که بعد از کشیدن دندان، در محل کشیده شدن دندان، لخته خونی ایجاد می شود. این لخته در ادامه روند درمان و ترمیم استخوان و لثه نقش به سزایی دارد. در نتیجه باید مراقبت های لازم برای محافظت از این لخته خونی انجام گیرد. حال اگر به خوبی از لخته خونی مذکور مراقبت نشد، این لخته جا به جا شده و جای زخم، استخوان و عصب به صورت یک حفره در معرض ارتباط با محیط قرار می گیرد. این مسئله بسیار دردناک خواهد بود و باید فورا به یک دندانپزشک متخصص مراجعه نمایید.

 

آسیب دیدن عصب فک

گاهی اوقات ممکن است که دندان کشیده شده در نزدیکی عصب فک یا دندان قرار داشته باشد و کشیدن آن منجر به آسیب دیدگی عصب دندان و ایجاد درد شود . معمولا اگر دندانی مشکوک به مجاورت با عصب باشد حتما از ناحیه ی دندان اسکن دقیق گرفته می شود به طور کامل آگاهی های لازم به بیمار داده میشود تا با رضایت کامل کشیدن دندان انجام شود زیرا در بعضی از موارد آسیب به عصب اجتناب ناپذیر است .علی رغم اینکه این اتفاق بسیار نادر می باشد، لکن بهتر است در صورت بروز این مشکل به یک دندانپزشک متخصص مراجعه نمایید.

بیشتر بخوانید  آیا کاشت ایمپلنت برای افراد دیابتی امکان‌پذیر است؟

 

مراقبت های بعد از کشیدن دندان

برای اینکه بتوان درد دندان بعد از کشیدن آن را تا حد ممکن کاهش داد و همچنین روند بهبود و درمان لثه را تسریع کرد، بهتر است بعد از کشیدن دندان، دستورالعمل هایی را برای مراقبت از آن انجام داد. مسلما کشیدن دندان با خونریزی همراه است. برای متوقف کردن خونریزی، باید گاز پانسمان را روی آن قرار داده و تا حداقل 1 ساعت، آن را محکم فشار دهید. سپس گاز پانسمان را برداشته و بستنی یا نوشیدنی خنک میل نمایید. همچنین تا حد ممکن از حرف زدن خودداری نمایید. این کار باعث می شود که زخم شما باز شود و خونریزی ادامه یابد.

مطلب مرتبط: روکش دندان 

درد دندان بعد از کشیدن

مراقبت های بعد از کشیدن دندان

 

اما نکات دیگری نیز برای جلوگیری از درد دندان بعد از کشیدن وجود دارد که در ادامه به ذکر آنها خواهیم پرداخت

  • خوردن غذاهای ولرم یا سرد و عدم میل کردن غذاهای گرم.
  • خودداری از سیگار کشیدن تا چند روز.
  • پرهیز از تف کردن و مکیدن.
  • پرهیز از مسواک زدن حداقل 24 تا 48 ساعت بعد از کشیدن دندان در ناحیه جراحی .
  • بعد از 48 ساعت حتما ناحیه ی جراحی مسواک زده بشه تا از تجمع غذایی جلوگیری بشه و روند بهبودی تسریع پیدا کند.
  • خودداری از استفاده از داروهای ضد التهاب.
  • استفاده از دهانشویه بعد از 24 ساعت از زمان کشیدن دندان.
  • استفاده از داروهای تجویز شده توسط دندانپزشک.
  • خودداری از ورزش رفتن یا انجام کارهای سنگین در 24 ساعت اول .

 

رعایت نکردن هر کدام از موارد بالا، ممکن است شما را با درد بسیار شدیدی مواجه نماید. در صورت بروز هرگونه مشکل، شما می توانید با کادر درمانی ما در ارتباط باشید.

Originally posted 2022-11-29 12:00:18.

فیس بوک
توییتر
لینکدین
تامبلر
پین ترست
رددیت
ایمیل

جدیدترین مطالب

عضویت در خبرنامه

دهان ما برای باز و بسته شدن ساخته شده است، حتی نوزادان هم از لحظه تولد این مفهوم را درک می‌کنند. بنابراین، احساس درد در ناحیه فک و ناتوانی در باز کردن دهان می‌تواند بسیار آزار دهنده باشد. گاهی اوقا...
یکی از مهمترین سوالاتی که هنگام کشیدن دندان عقل با آن مواجه می شویم این است که چرا بعد از کشیدن دندان عقل درد داریم و آیا این درد کاملا طبیعی است یا خیر؟ در واقع، اغلب بیماران پس از کشیدن دندان عقل...
دهانشویه و استفاده از آن اهمیت بسیار بالایی دارد. همانطور که می دانید غالباً مسواک زدن به عنوان یکی از مهم ترین و متداول ترین روش های حفظ سلامت دهان و دندان شناخته می شود اما این همه ماجرا نیست. ده...
خونریزی کشیدن دندان و متوقف کردن آن، یکی از چالش هایی است که تمامی افراد که دندان کشیده شده یا جراحی شده دارند با آن دست و پنجه نرم می کنند. به طور کلی باید بگوییم که خونریزی کشیدن دندان طبیعی بین ...
آیا لمینت می تواند باعث پوسیده شدن دندان زیر لمینت گردد؟ لمینت سرامیکی ، در بازسازی طرح لبخند  بسیار کاربردی است . اما سوالی که همواره در افراد کاندید درمان لمینت مطرح است این است که که آیا این مسئ...
تفاوت روکش و لمینت چیست؟ این سوالی است که اغلب متقاضیان طراحی لبخند از دکتر نازنین نوربخش سوال می کنند. شاید در ابتدا به نظر برسد که هیچ تفاوتی بین این دو مورد وجود ندارد. اما ما در این مقاله قصد د...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *