بررسی تفاوت کاشت ایمپلنت فوری و تاخیری

ایمپلنت دندان روشی ترمیمی و جایگزینی برای افرادی است که یک یا چند دندان خودشان را به طور کامل از دست داده‌اند. شما با استفاده از ایمپلنت دندانی، علاوه ‌بر زیباتر کردن دهان خود، عملکرد دندن‌ها را نیز به حالت عادی باز می گردانید. برای ایمپلنت روش‌های متفاوتی وجود دارند ‌که هر کدام از آن‌ها ویژگی‌های خاص خودشان را دارند. در برخی موارد انتخاب از بین این روش‌ها، می‌تواند برای شما کمی چالش‌‌برانگیز باشد. به ‌همین دلیل ما قصد داریم برای شما در رابطه با تفاوت کاشت ایمپلنت فوری و تاخیری صحبت کنیم که به ‌عنوان دو مورد از پرطرف‌دارترین این روش‌ها شناخته می‌شوند. ایمپلنت فوری همزمان در یک جلسه همراه با خارج کردن دندان در حفره قرار داده می شود و ایمپلنت تاخیری، بعد از گذشت زمان از کشیدن دندان و‌بهبود کامل استخوان و بافت لثه در ناحیه کار گذاشته میشود. هر کدام از این روش‌ها، ویژگی‌ها و مزایای خودشان را دارند و به ‌نحوی می‌توانند گزینه مناسبی برای شما باشند.

کاشت ایمپلنت فوری

برای بررسی تفاوت کاشت ایمپلنت فوری و تاخیری اجازه دهید که برای شما در ابتدا در رابطه با کاشت ایمپلنت فوری توضیح دهیم. همان‌طورکه پیش‌تر نیز برای شما گفتیم، در این روش در یک جلسه همزمان کشیدن دندان، ایمپلنت در جای ریشه دندان قرار می‌گیرد و روند کاشت به پایان می‌رسد. این روش درمانی شاید در دید اول گزینه بهتر و مناسب‌تری باشد، اما ممکن است که برای همه افراد مناسب نباشد.

از مزایای این روش می توان به این موارد اشاره کرد که: امکان حفظ بافت کلی استخوان و لثه اطراف وجود دارد این موضوع بخصوص در نواحی زیباییی و جلو دهان از اهمیت زیادی برخوردار است چون بلافاصله پس از کشیدن دندان پروسه تحلیل استخوان و لثه روی ان شروع می شود ولی با کاشت ایمپلنت ما مانع تحلیل استخوان و لثه می شویم.

مورد بعدی درد و ناراحتی بیمار در این روش کمتر است چون دو جلسه جراحی به یک جلسه تبدیل میشود و مدت زمان انتظار و بی دندانی بیمار نیز به دنبال آن کمتر است. درادامه میتوان به این نکته نیز اشاره کرد که هزینه پرداختی بیمار در ایمپلنت فوری کمتر است چون اگر قرار باشد همزمان با کشیدن دندان هزینه جراحی دندان و بازسازی با مواد پیوندی را بدهد و سپس هزینه جراحی ایمپلنت وقتی ایمپلنت فوری انجام می شود در هزینه جراحی صرفه جویی می شود.

اما ‌بطور کلی در کاشت ایمپلنت فوری، ایمپلنت در محلی قرار گرفته که هنوز به‌ طور کامل بهبود پیدا نکرده‌ است‌. اگر دندان مد نظر سالم باشد، استخوان اطراف آن آسیب ندیده باشد و همچنین لثه نیز در وضعیت خوبی قرار داشته باشد، کاشت ایمپلنت فوری گزینه مناسبی است. این روش برای افرادی که سیستم ایمنی قدرتمندی دارند، سالم هستند و برای درمان عجله دارند، روش مناسبی است. در شرایط خاص مثل مواردی که عفونت یا آسیب در ناحیه مورد نظر وجود داشته باشد، کاشت ایمپلنت فوری گزینه مناسبی نخواهد بود.

بیشتر بخوانید  ایمپلنت فوری

علاوه‌ بر این موضوع، افرادی که دارای سیستم ایمنی ضعیفی هستند، سیگار مصرف می‌کنند یا به هر دلیلی شرایط خاصی دارند، نباید از ایمپلنت فوری استفاده کنند. در این شرایط بهتر است که بیمار صبر کند تا ناحیه مورد نظر به ‌طور کامل بهبود یابد و بعد از خدمات کاشت ایمپلنت بهره ببرد.

مزایای کاشت ایمپلنت بلافاصله بعد از کشیدن دندان

  • درمان سریع‌تر: از مهم‌ترین مزایای کاشت ایمپلنت فوری ما می‌توانیم به درمان سریع‌تر اشاره کنیم‌. شما در یک جلسه می‌توانید روند کاشت ایمپلنت را پیش ببرید و قاعدتاً با این کار، در سریع‌ترین زمان ممکن دوران نقاهت شما پیش خواهد رفت.
  • حفظ بافت استخوان لثه: هنگامی ‌که دندانی از دست می‌رود، بافت استخوان در آن دندان نیز تخریب میشود. اما با استفاده از خدمات کاشت ایمپلنت فوری، شما می‌توانید جلوی این اتفاق را بگیرید.
  • بهبود عملکرد دندان‌ها: با استفاده از کاشت فوری ایمپلنت، شما می‌توانید عملکرد دهان خود را در سریع‌ترین زمان ممکن بهبود ببخشید. با این کار می‌توانید راحت‌تر غذا بخورید، حرف بزنید و مایعات بنوشید.

معایب کاشت ایمپلنت بلافاصله بعد از کشیدن دندان

  • احتمال شکست ایمپلنت: برای بررسی تفاوت کاشت ایمپلنت فوری و تاخیری باید بگوییم که در برخی موارد، استفاده از خدمات کاشت ایمپلنت فوری ممکن است باعث شکست ایمپلنت شود. قرار گرفتن ایمپلنت در محلی که هنوز بهبود نیافته و ثبات آن تثبیت نشده، می‌تواند این مشکل را به وجود بیاورد و در ادامه احتمال عفونت را نیز بالا ببرد. اما در ایمپلنت تاخیری این اتفاق نمی‌افتد.
  • برای همه مناسب نیست: پیشتر نیز برای شما گفتیم که هر فردی با هر شرایطی نمی‌تواند از کاشت ایمپلنت فوری بهره ببرد. افرادی که دارای مشکلات بهداشت دهان و دندان هستند، لثه ضعیفی دارند یا سیستم ایمنی‌شان قوی نیست، در دسته این افراد قرار می‌گیرند.

کاشت ایمپلنت تاخیری

برای بررسی دقیق‌تر تفاوت کاشت ایمپلنت فوری و تاخیری، بهتر است برای شما در رابطه با ویژگی‌هایی کاشت ایمپلنت تاخیری نیز صحبت کنیم. در این روش، بعد از کشیدن دندان، مدت زمانی به بیمار استراحت داده می‌شود تا زخم مورد نظر التیام پیدا کند.حداقل این زمان ۳-۴ ماه است اگر بعد از گذشت ۳-۴ ماه بعد از خارج کردن دندان کاشت ایمپلنت انجام شود ایمپلنت درگروه ایمپلنت تاخیری قرار داده میشود. در این بازه زمانی، پزشک به ‌طور کامل شرایط محل مورد نظر را بررسی می‌کند تا مطمئن شود که عفونتی وجود ندارد و استخوان و بافت لثه دچار آسیب نیستند. در انتها بعد از التیام یافتن کامل، روند ایمپلنت ادامه پیدا می‌کند اما این اقدام ممکن است که چند ماه طول بکشد.

بیشتر بخوانید  معرفی بهترین برند ایمپلنت دندانی

در مرحله اول دندان بیمار کشیده می‌شود و با توجه به شرایط محل مورد نظر، مدت‌ زمان مورد نیاز برای استراحت تعیین می‌شود. بعد از بهبودی کامل، ایمپلنت در جای خودش قرار می‌گیرد. در ادامه ایمپلنت طی چند ماه با بافت استخوانی پیوند پیدا می‌کند و هنگامی ‌که این مرحله کامل شد، تاج دندان، بریج یا پروتز دندان به ایمپلنت متصل می‌شود و روند کاشت به اتمام می‌رسد. کاشت ایمپلنت تاخیری برای افرادی که مشکلات زمینه‌ای سلامت دارند،مشکلات و بیماری لثه دارند یا نیاز به مواد پیوندی و باز سازی استخوان دارند سیستم ایمنی آن‌ها ضعیف است یا دخانیات مصرف می‌کنند، گزینه‌ی بهتری است. علاوه ‌بر این موضوع، انتخاب این نوع ایمپلنت برای آن دسته از بیمارانی که به پیوند استخوانی یا لیفت سینوس نیاز دارند عاقلانه‌تر است. این روش در مقایسه با روش ایمپلنت فوری، درصد موفقیت بیشتری دارد زیرا زمان لازم برای بهبودی به بیمار داده می‌شود.

مزایای کاشت ایمپلنت تاخیری

  • شانس موفقیت بیشتر: پیشتر برای شما در بررسی تفاوت کاشت ایمپلنت فوری و تاخیری، گفتیم که در ایمپلنت تاخیری به واسطه دادن زمان کافی برای بهبودی محل مورد نظر، شانس موفقیت درمان بالا میرود.
  • شانس عفونت کمتر: در این روش، ایمپلنت در محل کاملا بهبود یافته دندان قبلی قرار میگیرد. این موضوع شانس عفونت را پایین می‌آورند.
  • ارائه زمان مناسب برای بهبودی استخوان: در ایمپلنت تاخیری زمان ترمیم به بدن بیمار داده میشود تا به‌ طور کامل محل کشیدن دندان را ترمیم کند. این موضوع می‌تواند تأثیر زیادی در ثبات ایمپلنت داشته باشد.

در کل نتیجه درمان در ایمپلنت تاخیری قابل پیش بینی تر است.

معایب کاشت ایمپلنت تاخیری

  • زمان طولانی‌تر برای درمان: همان‌ طور که شما متوجه شدید، برای استفاده از خدمات کاشت ایمپلنت تاخیری، شما نیاز دارید حتی در برخی موارد تا چند ماه منتظر بمانید.
  • احتمال نیاز به روش‌های درمانی بیشتر: ایجاد فاصله بین مدت زمان کشیدن دندان و کاشت ایمپلنت، ممکن است باعث شود تا شما به استفاده از خدماتی مانند پیوند استخوان یا لیفت سینوس نیاز داشته باشید.
  • احتمال نیاز به ترمیم موقت: اگر قرار باشد شما از خدمات کاشت ایمپلنت تاخیری استفاده کنید، ممکن است نیاز داشته باشید تا به ‌صورت موقت محل استخراج دندان قبلی را ترمیم کنید. این موضوع ممکن است که برای شما اذیت کننده باشد و شما را مجبور کند تا در جلسات بیشتری به دندان‌پزشکی مراجعه کنید.و به دنبال آن هزینه بیشتری نیز پرداخت کنید.

بررسی فاکتورهایی که هنگام انتخاب کاشت ایمپلنت فوری یا تاخیری باید مورد توجه قرار بگیرند

برای شناخت دقیق‌تر تفاوت کاشت ایمپلنت فوری و تاخیری، بیایید با یکدیگر عواملی را بررسی کنیم که می‌توانند هنگام انتخاب یکی از این روش‌ها، راهنمای شما باشند.

  • سلامت دهان و دندان: توجه به سلامت دهان و دندان نقش بسیار مهمی در تعیین مناسب‌ترین روش کاشت ایمپلنت برای شما خواهد داشت. اگر شما بیماری‌های زمینه‌ای لثه و تحلیل استخوان را داشته باشید، باید شرایط دهان شما قبل ‌از ایمپلنت به ‌طور کامل بررسی شود. پزشک با بررسی شرایط، تعیین می‌کند که آیا شما کاندید مناسبی برای ایمپلنت هستید یا خیر.
  • محل دندان: محل دندان از دیگر فاکتورهای تاثیر گذار هنگام بررسی تفاوت کاشت ایمپلنت فوری و تاخیری و استفاده از خدمات کاشت ایمپلنت می‌باشد. اگر دندان کاملاً سالم باشد و بافت استخوان و لثه نیز در شرایط خوبی قرار داشته باشد، امکان استفاده از خدمات کاشت ایمپلنت فوری برای شما وجود دارد. اگر آسیب یا عفونت وجود داشته باشد، شما نیاز دارید تا از خدمات کاشت ایمپلنت تاخیری بهره‌ ببرید تا زمان مورد نیاز برای ترمیم را به ناحیه مورد نظر بدهد.در بسیاری موارد ما در نواحی استتیک و زیبایی تمایل به انجام ایمپلنت فوری داریم برای اعتماد به نفس بیمار و همچنین خفظ بافت لثه و استخوان
  • ترجیح متقاضی: ترجیح متقاضی از دیگر فاکتورهای مؤثر در انتخاب روش ایمپلنت می‌‎باشد. بسیاری از بیماران ممکن است یک کاشت فوری را ترجیح دهند و برخی دیگر ممکن است به واسطه شانس موفقیت بالا، تصمیم بگیرند از کاشت ایمپلنت تاخیری بهره ببرند. بهترین کار این است که شما به‌ عنوان بیمار ترجیح خود را با پزشک در میان بگذارید و در نهایت با مشاوره پزشک خود بهترین راه‌حل را انتخاب کنید.
  • سلامت عمومی: سلامت عمومی شما به‌ عنوان یک بیمار می‌تواند روی تشخیص پزشک شما برای استفاده از ایمپلنت مورد نظر تاثیرگذار باشد. اگر سیستم ایمنی ضعیفی داشته باشید و دچار برخی بیماری‌ها باشید، ایمپلنت تأخیری گزینه بهتری برای شماست.
بیشتر بخوانید  بهترین زمان کاشت ایمپلنت پس از کشیدن دندان

در نهایت این شما هستید و اعتمادی که به دندانپزشک خود دارید که با توجه به موارد گفته ‌شده تصمیم می‌گیرید که کدام یک از گزینه ها برای شما عاقلانه‌تر می‌باشد. البته، بهتر است در مسیر انتخاب روش مناسب، به تشخیص پزشک خود نیز توجه داشته باشید.

 

کلام پایانی

بررسی تفاوت کاشت ایمپلنت فوری و تاخیری برای انتخاب یکی از این روش‌ها، تصمیمی است که حتماً باید با مشورت پزشک گرفته شود. هنگام نهایی کردن این تصمیم، شرایط کلی جسمی شما باید مورد بررسی قرار بگیرد تا با توجه به این شرایط، روند ارائه خدمات پیش برود. بررسی مزایا و معایب هر یک از این روش‌ها به شما کمک می‌کند تا تصمیمی عاقلانه بگیرید و در انتها روشی را انتخاب کنید که علاوه ‌بر کم کردن شانس شکست، به شما کمک کند که برای مدت زمان طولانی‌تری از ایمپلنت مورد نظر بهره ببرید.در این موارد حتما به دندانپزشک خود اعتماد کنید.

Originally posted 2022-12-13 12:00:51.

فیس بوک
توییتر
لینکدین
تامبلر
پین ترست
رددیت
ایمیل

جدیدترین مطالب

عضویت در خبرنامه

بیش از ۳۰ درصد افراد به دلیل احساس اضطراب و نگرانی از دندانپزشکی، درمان دندان‌های خود را به تعویق می‌اندازند. ترس و اجتناب از مراجعه به دندانپزشکی وضعیت دندان آسیب دیده را وخیم‌تر می‌کند، اما جای ه...
کاشت ایمپلنت دندان جانشینی موثر برای دندان‌های از دست رفته و بهبود ظاهر افراد است. پیش از ایمپلنت، پزشک معالج می‌بایست سوابق پزشکی بیمار را به دقت بررسی کند. برخی از بیماری‌های زمینه‌ای می‌توانند د...
یکی از شایع ترین انواع سرطان در سراسر دنیا، سرطان دهان می باشد. این سرطان بیشتر در افراد بالای 60 سال رخ می دهد و اولین ناحیه ای را که تحت تاثیر قرار می دهد، لب ها، اولین قسمت های زبان، سقف دهان و ...
هدف اولیه در ویزیت و ملاقات جلسه اول در دندانپزشکی اطفال برقراری یک رابطه عاطفی و دوستی بدون ترس با کودک به منظور معاینه و چکاپ در دندانپزشکی اطفال است تا حس اعمال درد و ترس در قدم اول برای کودک بر...
1 هفته پیش

بدون دیدگاه

به طور خلاصه ایمپلنت فوری به دو صورت است بلافاصله پس از کشیدن دندان امپلنت بگذاریم یا اینکه بلافاصله پس از کاشت ایمپلنت روی آن روکش قرار دهیم که به اصطلاح به آن Immediate Implant می گویند. ج...
سفید کردن دندان با استفاده از مواد بلیچینگ، یکی از روش های شایع در دندانپزشکی زیبایی است. که سریع، غیر تهاجمی (بدون کوچکترین آسیب)، مقرون به صرفه برای بهبود و جذاب شدن ظاهر لبخند شما است. بلیچینگ د...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *