همه چیز درباره پوسیده شدن دندان زیر لمینت

آیا لمینت می تواند باعث پوسیده شدن دندان زیر لمینت گردد؟ لمینت سرامیکی ، در بازسازی طرح لبخند  بسیار کاربردی است . اما سوالی که همواره در افراد کاندید درمان لمینت مطرح است این است که که آیا این مسئله منجر به پوسیده شدن دندان زیر لمینت می شود یا خیر؟ ما در این مقاله قصد داریم، یک بار برای همیشه به این سوال مهم پاسخ دهیم. پس با یکی دیگر از مقالات مجموعه دندانپزشکی دکتر نازنین نوربخش همراه ما باشید.

پوسیدگی دندان

اولین قدم برای بررسی پوسیدگی دندانها زیر لمینت و تاثیر لمینت در پوسیده شدن دندان زیر لمینت، آشنایی با دندانها و واژه ی پوسیدگی است . سطح دندان ها از لایه ای سخت و محکم به نام مینای دندان تشکیل شده است که در معرض بزاق و محیط دهانی گرفته است . حال اگر مینای دندان پوسیده شود، مینا خورده میشود و حفره هایی بر روی سطح آن به وجود می آید. پوسیدگی دندان ها که به وجود آورنده حفره های دندانی هستند، می تواند دلایل بسیار زیادی از جمله تجمع و پاک نشدن پلاک و باکتری های دهانی که باعث ایجاد اسید می شوند ، عدم مسواک و نخ دندان زدن و مصرف مکرر نوشیدنی های مضر و تنقلات داشته باشند. به همین خاطر تشکیل حفره های دندانی و پوسیدگی دندان در تمامی سنین وجود دارد و البته در سنین نوجوانی و کهنسالی بیشتر رایج است. اما پروسه پوسیدگی دندان به چه صورت است؟

پلاک ها، به طور مداوم و طبیعی بر روی دندان شما تشکیل می شوند، حال اگر این پلاک ها یا باکتری های موجود در دهان تجزیه شود، اسیدهایی تولید می شود که در صورت عدم رسیدگی پاک نکردن به موقع آنها از سطح دندان ها ، منجر به پوسیدگی دندان ها و ایجاد حفره های دندانی خواهند شد. به طور کلی تشکیل پلاک ها اجتناب ناپذیر هستند، اما می توان با رعایت بهداشت دهان و دندان از ترکیب شدن آن با باکتری های دهان و تولید اسید که منجر به خورده شدن مینا و پوسیدگی میشود جلوگیری نمود. بر اساس توصیه دندانپزشکان متخصص، بهداشت مطلوب دهان و دندان شامل موارد ذیل است:

  • دو بار مسواک زدن در روز
  • نخ دندان کشیدن روزانه
  • معاینات پزشکی منظم
بیشتر بخوانید  همه آنچه باید در مورد بازسازی دهان بدانید

لمینت دندان یا ونیر چیست؟

قدم بعدی که باید حین بررسی تاثیر لمینت در پوسیده شدن دندان زیر لمینت، بدان پرداخته شود آشنایی با ونیر یا لمینت می باشد. لمینت دندان یا ونیر، روکش نازکی از جنس پرسلن، سرامیک که همرنگ دندان های شما می باشد و بر روی دندان ها چسبیده می شود تا لبخندی زیبا را برای شما به ارمغان بیاورد. علاوه بر این لمینت دندانی، از استحکام مشابه و در مواردی بالاتر نسبت به مینای دندان ها برخوردار هستند. همچنین می توانند سایر عیوب دندان ها را از جمله به هم ریختگی جزئی بپوشانند. البته فراموش نکنید که بهداشت دهان و دندان می تواند به طول عمر لمینت ها کمک شایانی کند. به طور کلی اگر دارای مشکلات زیر می باشید، استفاده از لمینت های دندانی برای شما مناسب است:

  • وجود فاصله میان دندان ها
  • نامنظم بودن جزئی دندان ها
  • وجود تغییر رنگ و ظاهر نامناسب دندانها
  • وجود دندان های شکسته یا ترک برداشته

تاثیر لمینت بر پوسیده شدن دندان زیر لمینت

سوال مهمی که در زمینه لمینت ها وجود دارد این است که آیا لمینت نیز همانند مینای دندان پوسیده می شود؟ به طور کلی در پاسخ به این سوال باید بگوییم که لمینت ها از مواد مصنوعی سرامیک و پرسلن تشکیل شده اند که فاقد سطح متخلخل و زنده هستند که باعث پوسیدگی دندانها شود. نکته ای که ذکر آن حائز اهمیت می باشد این است که با وجود استفاده از لمینت ها، باز هم امکان پوسیده شدن دندان زیر لمینت وجود دارد اما سطحی که لمینت روی آن قرار گرفته امکان پوسیده شدن ندارد و سطح پشتی یا همان قسمتهای فاقد پوشش و طبیعی دندان امکان تجزیه پلاک و پوسیده شدن دارند. پس باید تا حد ممکن، بهداشت دهان و دندان را رعایت کنید تا از ایجاد پوسیدگی جلوگیری شد .

بیشتر بخوانید  ایمپلنت دیجیتال چیست؟

سوال مهم دیگری که در مورد پوسیده شدن دندان زیر لمینت وجود دارد این است که آیا لمینت ها از پوسیدگی دندان ها جلوگیری می کنند؟ پاسخ این سوال قطعا منفی است. چرا که لمینت ها یک روش زیباسازی دندان می باشند و تنها راهی که می توان از پوسیده شدن دندان زیر لمینت جلوگیری کرد، رعایت کامل بهداشت دهان و دندان می باشد.اما نکته ی حائز اهمیت این است که در دندانهایی پوسیدگی های مکرر دارند و چندین بار با مواد همرنگ ترمیم شده است لمینیت می تواند با خاصیت حفاظتی از نفوذ باکتری و عود پوسیدگی جلوگیری کند.

مطلب مرتبط: تراش دندان برای لمینت سرامیکی

چکاپ جهت بررسی پوسیدگی دندان

چکاپ جهت بررسی پوسیدگی دندان

چه اتفاقی برای دندان زیر لمینت می افتد؟

همانطور که می دانید برای این که بتوان لمینت ها را بر روی دندان قرار داد ، باید مقداری بسیار جزئی در حد 0.2 میلیمتر  از سطح دندان برای آماده سازی تراشیده شود (این مقدار بر اساس نوع لمینت ,  شرایط دندانهای فرد و تشخیص دندانپزشک متفاوت خواهد بود) و بقیه بخش های دندان، به حالت اولیه خود باقی می ماند.

بخشی که زیر لمینت قرار دارد کاملا محافظت می شود. اما در مورد بخش هایی که لمینت روی آنها وجود ندارد مثل لثه و پشت دندان ها، باید بگوییم که همواره در معرض پوسیدگی قرار دارند. پس باید با رعایت کامل بهداشت دهان و دندان، از پوسیدگی دندان ها جلوگیری کنید. به همین خاطر است که امکان استفاده از لمینت بر روی دندان هایی که دچار پوسیدگی هستند، وجود ندارد و دندانپزشک ابتدا باید پوسیدگی های روی دندان را درمان کند و سپس نسبت به نصب لمینت ها اقدام خواهد کرد.

بیشتر بخوانید  هر آنچه باید درباره ی بی حس کننده ها در دندانپزشکی بدانید

آیا لمینت باعث پوسیدگی دندان می شود؟

اکنون نوبت این است که به سوال مهمی که در ابتدای مقاله ذکر شده پاسخ دهیم. آیا لمینت باعث پوسیده شدن  دندان زیر لمینت می شود؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که به طور کلی صرف استفاده از لمینت ها منجر به پوسیدگی دندان ها نمی شود. در واقع آن چیزی که باعث پوسیدگی دندان می شود، پلاک ها و باکتری ها می باشند که به علت عدم رعایت بهداشت دهان و دندان به وجود می آیند. البته این بدان معنا نیست که لمینت می تواند از پوسیدگی دندان جلوگیری کند. بلکه بخش هایی از دندان که دارای پوشش لمینتی نیستند، همواره در معرض پلاک و باکتری های دهان و در صورت عدم رعایت بهداشت پوسیدگی قرار دارند. همچنین توانایی دندانپزشک برای گذاشتن یک لمینیت کاملا فیت با دندان که موجب عدم ایجاد فاصله بین دندان، لمینیت و لثه و نفوذ باکتری به زیر لمینیت شود نیز یکی از نکات بسیار حائز اهمیت است.

بیشتر بدانید: تفاوت روکش دندان و لمینت

معاینه دوره ای لمینت های و پوسیدگی دندان ها

معاینه دوره ای لمینت های و پوسیدگی دندان ها

در نتیجه آن چیزی که می تواند، از پوسیدگی دندان ها و همچنین پوسیده شدن دندان زیر لمینت جلوگیری کند، رعایت بهداشت دهان و دندان می باشد. به علاوه مراجعه منظم به دندانپزشک و کیفیت کار دندانپزشک نیز می تواند کمک کننده باشد. مجموعه دندانپزشکی دکتر نازنین نوربخش در این پروسه همراه شما عزیزان خواهد بود.

Originally posted 2023-01-01 12:00:10.

فیس بوک
توییتر
لینکدین
تامبلر
پین ترست
رددیت
ایمیل

جدیدترین مطالب

عضویت در خبرنامه

روکش دندان یکی از جذاب ‌ترین و مؤثرترین روش‌ های ترمیم و حفظ دندان‌ های به شدت تخریب شده و در حقیقت یکی از روش های موثر در ترمیم دندان هایی است که شاید به روش مستقیم (امالگام و کامپوزیت) نتوان آنها...
اینله و آنله، جزء روش های ترمیمی دندان اند که توسط دندانپزشکان ترمیم و زیبایی مورد استفاده قرار می گیرند و طبق تشخیص دندانپزشک جایگزین محافظه کارانه تری (با تراش کمتری) نسبت به روکش دندان هستند. از...
اصلاح طرح لبخند، فرایندی است که موجب بهبود ظاهر دندان ها و ایجاد لبخندی ایده آل تر می شود که می توان آن را از طریق یک یا چند روش دندانپزشکی زیبایی انجام داد، ازجمله: تعویض روکش های قدیمی د...
دهان ما برای باز و بسته شدن ساخته شده است، حتی نوزادان هم از لحظه تولد این مفهوم را درک می‌کنند. بنابراین، احساس درد در ناحیه فک و ناتوانی در باز کردن دهان می‌تواند بسیار آزار دهنده باشد. گاهی اوقا...
بله، می ‌توانید از لمینت برای دندان های کج استفاده نمایید، اما قبل از انجام فرایند لمینت دندان، باید چندین نکته مهم را بدانید. اگر دندان‌ های شما کج است و قصد دارید آن ‌ها را صاف و زیبا کنید، تا پا...
این روزها با توجه به تبلیغات مراکز دندان پزشکی در حوزه ی برند کامپوزیت ها یکی از سوالات پر تکرار بیماران و یکی از نگرانی های آن ها تصمیم در مورد انتخاب بهترین برند کامپوزیت است. به همین خاطر تصمیم ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *