آیا عصب کشی دندان در بارداری مضر است؟

عصب کشی دندان در بارداری

عصب کشی دندان در بارداری یکی از دغدغه های اصلی مادران باردار است. شاید این سوال برایتان پیش آید که چرا در دوران بارداری احتمال ابتلا به مشکلات دندانی بیشتر از قبل است؟ برای جواب به این سوال باید بگوییم با تغییر سطح هورمون ها در بدن، احتمال به وجود آمدن التهاب در لثه ها بیشتر از قبل می شود. یعنی یک مادر باردار بیشتر از سایر افراد در معرض ابتلا به مشکلات ریشه دندان و لثه قرار دارد.

در مواردی هم به دلیل وجود تهوع های صبحگاهی و ورود اسید معده به دهان، دندان ها بیشتر از قبل مستعد پوسیده شدن هستند. اسیدی که توسط مری وارد دهان می شود، تاثیر زیادی در خراب شدن دندان ها دارد. بنابراین توصیه می شود حتما بعد از تهوع دندان های خود را به خوبی با مسواک شستشو دهید. قابل ذکر است که مراقبت از دندان ها به صورت مستمر و مراجعه به دندان پزشک قبل از اقدام برای بارداری می تواند قدم مهمی برای جلوگیری از مشکلات دندان و لثه باشد. در صورتی که قصد باردار شدن دارید، بهتر است حتما چکاپ کاملی را انجام داده و در صورت نیاز مشکلات لثه و ریشه دندان ها را درمان نمایید.

مقاله مرتبط: دندان درد در بارداری

نیاز به عصب کشی دندان در بارداری

عوارض عدم عصب کشی دندان در بارداری

توجه داشته باشید که عدم عصب کشی دندان در بارداری می تواند عوارض خطرناکی را در پی داشته باشد. برخی به اشتباه این تصور را دارند که انجام هیچ گونه اقدام درمانی و عصب کشی دندان در بارداری ممکن نیست و برای انجام درمان حتما باید منتظر به دنیا آمدن فرزند خود باشند. اما این باور به کلی غلط است، عدم درمان به موقع می تواند خطرات بسیاری را برای مادر و جنین به وجود آورد. درد شدید دندان برای مادر بسیار عذاب آور است. این عذاب و سختی باعث انتقال استرس موجود به جنین نیز می شود. همان طور که می دانید، وجود استرس بالا در دوران بارداری می تواند منجر به سقط یا نقص عضو جنین شود. بنابراین درد شدید حتما باید تسکین پیدا نماید.

بیشتر بخوانید  آیا کاشت ایمپلنت برای افراد دیابتی امکان‌پذیر است؟

عارضه ی مهم دیگر عدم عصب کشی دندان در بارداری گسترش پیدا کردن عفونت در سایر نقاط بدن می باشد. همان طور که می دانید در صورت درمان نکردن عفونت موجود در ریشه دندان، این عفونت به نقاطی مانند فک، سر و صورت گسترش پیدا می کند. شدت یافتن عفونت و درگیر شدن سایر اندام های بدن مادر خطر جدی برای سلامتی مادر و جنین است. در مواردی که عفونت به موقع درمان نشده و گسترش یافته است، عارضه های بسیار خطرناکی دیده شده است. پس یک مادر باردار برای حفظ سلامتی خود و جنین حتما باید مراحل درمانی را به موقع توسط دندان پزشک متخصص انجام دهد. انجام هرگونه اقدام خودسرانه در این شرایط می تواند عواقب خطرناکی در پی داشته باشد.

 خدمت مرتبط: درمان ریشه دندان

تزریق برای عصب کشی دندان در بارداری

چگونگی عصب کشی دندان در بارداری

سوال بیشتر مادرانی که دچار دندان درد هستند این است که چگونه می توان یک عصب کشی کاملا ایمن و بدون خطر را انجام داد. در هنگام درمان ریشه دندان دو عامل اصلی می توانند برای سلامت جنین خطرناک باشند. اشعه ایکس و داروی بی حسی، دو مورد اصلی و خطرناک برای جنین به حساب می آیند. سه ماهه اول بارداری دوره ای بسیار حساس و حیاتی است که در آن رشد اساسی جنین اتفاق می افتد. در این دوره رشته های عصبی و نخاعی جنین شکل می گیرد. هر عاملی مانند اشعه ایکس و داروی بی حسی در این زمان می تواند اثر مخربی بر روند رشد جنین داشته باشد. اغلب پزشکان انجام هر گونه اقدام دندانپزشکی را در این دوره منع می نمایند.

بیشتر بخوانید  چه ‌کسانی به دهانشویه نیاز دارند؟

سه ماهه دوم بهترین و ایمن ترین بازه ی زمانی برای عصب کشی دندان در بارداری می باشد. بعد از سه ماهگی شما راحت تر می توانید اقدام به درمان ریشه دندان خود نمایید. سه ماهه سوم نیز زمان مناسبی برای اقدام دندانپزشکی نیست. دندان پزشک برای انجام عصب کشی از دوز پایین داروی بی حسی استفاده می نمایند و در مواردی از بیهوشی استفاده می شود. انجام عصب کشی توسط لیزر و با استفاده از دستگاه های پیشرفته نیز یکی از بهترین انتخاب ها می باشد. عصب کشی توسط این دستگاه ها سریع و دقیق انجام می شود و همین مورد باعث کاهش درد می شود. می توان گفت استفاده از این روش یکی از بهترین و راحت ترین روش ها برای عصب کشی در دوران بارداری است.

مقاله مرتبط: 5 روش فوری تسکین دندان درد در منزل

عصب کشی دندان در بارداری

مراقبت های عصب کشی دندان در بارداری

  1. توجه داشته باشید که پیشگیری بهتر از درمان است. رعایت بهداشت دهان و دندان و استفاده از مسواک دو بار در روز می تواند از به وجود آمدن مشکلات دندان جلوگیری نماید. به عنوان یک خانم باردار شما در معرض مبتلا به عفونت لثه و ریشه دندان می باشید. بنابراین توجه به نکات بهداشتی امری ضروری است.
  2. قند موجود در شیرینی ها تاثیر مستقیمی بر سلامت دندان ها دارد. با توجه به این موضوع که عصب کشی دندان در بارداری کار راحتی نیست، بهتر است از انجام اقدامات خطرناک مانند مصرف بیش از اندازه ی قند و شکر بپرهیزید. داشتن رژیم غذایی سالم که پر از میوه و سبزیجات است، سلامت شما و فرزندتان را تضمین خواهد نمود.
  3. اگر قصد باردار شدن دارید، حتما چکاپ کاملی از سلامت دندان های خود انجام دهید. اگر نیازمند انجام عصب کشی بودید، حتما آن را انجام دهید تا در دوران بارداری دارای دندان های سالم و بی عیب و نقص باشید. وجود پوسیدگی سطحی قبل از بارداری می تواند منجر به عفونت دندان در دوران بارداری شود. پس بهتر است قبل از باردار شدن نسبت به سلامت دندان های خودتان حساس باشید.
  4. تهوع صبحگاهی در دوران بارداری به خصوص سه ماهه اول یکی از شایع ترین عوارض در زنان باردار است. این تهوع باعث انتقال اسید معده به داخل دهان می شود. وجود اسید در دهان تاثیر بسیار منفی را برای سلامت دندان ها دارد. پوسیدگی دندان یکی از شایع ترین عوارض وجود اسید معده می باشد. در صورتی که از این موضوع رنج می برید حتما بعد از تهوع دهان خود را به خوبی شستشو داده و مسواک بزنید. استفاده از دهانشویه مناسب بعد از استفراغ نیز توصیه می شود.
بیشتر بخوانید  ایمپلنت دیجیتال چیست؟

Originally posted 2023-03-10 04:35:23.

فیس بوک
توییتر
لینکدین
تامبلر
پین ترست
رددیت
ایمیل

جدیدترین مطالب

عضویت در خبرنامه

دهان ما برای باز و بسته شدن ساخته شده است، حتی نوزادان هم از لحظه تولد این مفهوم را درک می‌کنند. بنابراین، احساس درد در ناحیه فک و ناتوانی در باز کردن دهان می‌تواند بسیار آزار دهنده باشد. گاهی اوقا...
دهانشویه و استفاده از آن اهمیت بسیار بالایی دارد. همانطور که می دانید غالباً مسواک زدن به عنوان یکی از مهم ترین و متداول ترین روش های حفظ سلامت دهان و دندان شناخته می شود اما این همه ماجرا نیست. ده...
خونریزی کشیدن دندان و متوقف کردن آن، یکی از چالش هایی است که تمامی افراد که دندان کشیده شده یا جراحی شده دارند با آن دست و پنجه نرم می کنند. به طور کلی باید بگوییم که خونریزی کشیدن دندان طبیعی بین ...
آیا لمینت می تواند باعث پوسیده شدن دندان زیر لمینت گردد؟ لمینت سرامیکی ، در بازسازی طرح لبخند  بسیار کاربردی است . اما سوالی که همواره در افراد کاندید درمان لمینت مطرح است این است که که آیا این مسئ...
تفاوت روکش و لمینت چیست؟ این سوالی است که اغلب متقاضیان طراحی لبخند از دکتر نازنین نوربخش سوال می کنند. شاید در ابتدا به نظر برسد که هیچ تفاوتی بین این دو مورد وجود ندارد. اما ما در این مقاله قصد د...
محدودیت سنی در ارتودنسی چقدر است؟ تا چه زمانی ما می‌توانیم از ارتودنسی بهره ببریم؟ بهترین زمان برای تاثیرگذاری بیشتر ارتودنسی کی است؟ این سؤال‌ها مجموعه سوالاتی می‌باشند که قبل‌ از استفاده از خدمات...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *