فرق لمینت و کامپوزیت چیست؟

فرق لمینت و کامپوزیت

فرق لمینت و کامپوزیت موضوعی است که تقریبا تمامی افرادی که به دنبال اصلاح طرح لبخند و درمانهای زیبایی هستند را در انتخاب دچار سوال و سردرگمی می کند و همه ی افراد به دنبال کسب اطلاعات و مقایسه دقیق درباره فرق لمینت و کامپوزیت هستند. دانستن تفاوت های موجود در هر روش زیبایی کمک بزرگی در انتخاب هر یک از آنها به شما میکند تا با انتخاب صحیح دندان های منظم، زیبا و سفید و در نهایت زیبایی لبخند و چهره ی بسیار چشمگیر و تاثیر گذاری داشته باشید.

ونیر کامپوزیتی چیست؟

با تعریف دقیق تر ونیر کامپوزیت و لمینت می توان راحت تر فرق لمینت و کامپوزیت را دانست و انتخاب بهتری انجام داد. کامپوزیت یک ترکیب خمیری شکل از مواد مخصوص دندانپزشکی است که  به کمک نور مخصوص لایت کیور تثبیت، مستحکم و سفت می شود. این ماده هم در درمانهای زیبایی و هم در درمانهای ترمیمی (پرکردن دندان ) کاربرد دارد. در درمانهای زیبایی با قرار دادن یک لایه از کامپوزیت و فرم دادن آن توسط دندانپزشک می توانید در یک جلسه به دندانهای سفیدتر و مرتب تر دست پیدا کنید. دلیل محبوبیت بسیار بارز در کامپوزیت سریع بودن آن است. دندانپزشک می تواند تمامی ونیر ها را تنها در چند ساعت بر روی دندان های شما قرار دهد. پس می توان گفت کامپوزیت در سریع ترین زمان ممکن شما را صاحب دندان های زیبا می نماید.

همچنین کامپوزیت هزینه ی کمتری نسبت به لمینت دارد اما بر خلاف باور عامه کامپوزیت هم به آماده سازی اولیه ی دندان نیاز دارد در غیر این صورت دندانها فرم بیرون زده به خود می‌گیرند و در بعضی از موارد بازتاب رنگ دندان خود بیمار از زیر لایه ی کامپوزیتی کاملا مشخص است‌.

میزان اتصال کامپوزیت به دندان نسبت به اتصال لمینت به دندان ضعیف تر است هرچند که این مورد به تجربه و تبحر دندانپزشک و گرید متریال مصرفی بستگی دارد اما به طور کلی نگرانی و دغدغه جدا شدن درمان از دندان در کامپوزیت بیشتر از لمینیت است همچنین درمانهای کامپوزیت امکان شکستن و لب پریدگی دارند البته این اتفاق با مراجعه به دندانپزشک قابل اصلاح است اما حتما در انتخاب باید به این دو مورد  توجه و دقت کافی داشته باشید.

کامپوزیت بر خلاف لمینت خاصیت رنگ پذیری دارد و به مرور دچار تغییر رنگ و کدری میشود که برای برطرف کردن آن معمولا بسته به نوع مراقبت و بهداشت دندان و دهان هر شش ماه الی یک سال باید برای پولیش کردن آن به دندانپزشک خود مراجعه کنید

بیشتر بخوانید  لزوم انجام معاینه و چکاپ در دندانپزشکی اطفال چیست؟

در روش کامپوزیت اگر تخصص کافی دندان پزشک وجود نداشته باشد، ممکن است میکروب ها به داخل لثه نفوذ نموده و منجر به عفونت و تورم لثه یا پوسیدگی و آسیب دندان شوند. در این مورد درمان و از بین بردن این مشکلات کار چندان راحتی نیست. پس حتما باید قبل از انجام کامپوزیت به این موارد توجه داشته باشید.

در مرکز دندانپزشکی دکتر نوربخش معمولا پیشنهاد می شود اگر نیاز به بازسازی دهان و  فک نیست و تنها یک الی چند دندان نیاز به اصلاح دارند یا اگر می خواهید با صرف هزینه ی کمتر بدون در نظر گرفتن طول عمر درمان زیبایی به لبخندی زیبا برسید از درمان کامپوزیت استفاده کنید .

درباره ی لمینت و کامپوزیت

  1. در صورتی که کامپوزیت و لمینت به درستی نصب نشود، ممکن است در ناحیه لثه ناهمواری ایجاد نماید. این فضا می تواند باعث بروز انواع عفونت ها و درد دندان باشد. گیر کردن مواد غذایی در این ناحیه باعث گسترش باکتری و میکروب ها می گردد. پس در هنگام اجرای کامپوزیت و لمینت باید به این موضوع توجه بسیاری شود.
  2. اگر هنگام انجام کامپوزیت مقداری از آن در بین دندان ها یا زیر لثه باقی بماند، خارج کردن آن بسیار سخت و هم باعث ایجاد. برای خارج کردن این مواد تنها می توان از ایجاد برش استفاده کرد که این موضوع نیز باعث ایجاد آسیب در لثه می شود.

 

مطالعه این مقاله در مورد فرق لمینت و کامپوزیت باعث می شود تا اطلاعات دقیق تری را نسبت به انجام این اقدامات پزشکی به دست آورید. تکنیک و تخصص دندان پزشک در هنگام انجام کامپوزیت موضوعی بسیار مهم و حیاتی است. کامپوزیت به دلیل هزینه ی پایین طرفداران زیادی دارد. عمر این روکش ها بین 3 الی 5 سال می باشد.

مطلب مرتبط: اینله و آنله

کامپیوزیت ونیر در پروسه اجرا

جایگزین روکش های قدیمی با لمینت های مدرن

ونیر لمینت سرامیکی یا به اختصار لمینت چیست؟

لمینت یک لایه بسیار نازک سرامیکی با ضخامت نزدیک به لنز چشم است که بر اساس قالب دندان ها و فک هرفرد طراحی و ساخته میشود به همین خاطر لمینت ظاهر بسیار طبیعی در عین حال اصلاح شده، زیبا و درخشانی  به دندانها میدهد . لمینت سرامیکی بعد از پخته شدن در دمای 900 درجه با رنگ مورد نظر رنگ آمیزی می شوند.قبل از شروع به کار با کمک گرفتن از دندانپزشکی دیجیتال و آنالیز دقیق دندان ها تصویر سازی دیجیتالی انجام می شود و میتوانیم نتیجه ی تقریبی کار را با بیمار به اشتراک گذاشته و در مرد تغییرات قابل اعمال مشورت و تصمیم گیری کنیم .

بیشتر بخوانید  آیا جرم گیری به دندان آسیب می رساند و مضر است؟

مراحل انجام و فرق لمینت و کامپوزیت

ساخت لمینت سرامیکی به طور معمول بین 15 الی 25 روز طول میکشد که میتوان در صورت نیاز بیمار تحت شرایطی این مدت زمان را کوتاه تر کرد . تا زمان آماده شدن لمینت شما باید از روکش های موقتی که دندانپزشک برای شما تهیه می‌کند استفاده نمایید. بعد سپری شدن مدت زمان لازم و آماده شدن لمینیت ها، روکش موقت ریمو میشود و لمینیت ها توسط سمان یا همان چسب مخصوص روی دندان ها نصب میشود. اما درمان کامپوزیت در یک جلسه روی دندان ها انجام می شود که در بعضی از موارد ممکن است نیاز باشد برای پولیش و اصلاح در جلسه ی دوم ب دندانپزشک مراجعه کنید . لمینت های سرامیکی خاصیت رنگ پذیری ندارند و تغییر رنگ نمی‌دهند عمر مفید روکش دندانی لمینت حدود 10 الی 15 سال می باشد و شما می توانید به راحتی سالیان سال از آنها استفاده نمایید. مراقبت خاصی نیز برای لمینیت ها مورد نیاز نیست. این در حالی است که کامپوزیت دوام و عمر کمتری دارد. هزینه ی لمینت های سرامیکی بیشتر از کامپوزیت که با توجه به طور عمر 10الی 15 ساله در مقایسه با طول عمر 3 الی 5 ساله در کامپوزیت برای جواب دادن به این سوال که آیا کامپوزیت بهتر است یا لمینت؟ باید به ویژگی های هر کدام توجه کرد.

فرق لمینت و کامپوزیت تقریبا زیاد است. اندازه ی لمینت های سرامیکی بسیار نزدیک به اندازه ی واقعی دندان ها می باشد و همین موضوع سبب طبیعی تر به نظر رسیدن لمینیت می شود. همچنین رنگ لمینت های سرامیکی هیچ تغییری نمی کند و شما می توانید تا سالیان سال از داشتن دندان های سفید و مرتب لذت ببرید. مدت زمان انجام لمینت بیشتر از کامپوزیت است و شما برای دریافت کامل لمینیت ها باید مدتی صبر نمایید. هزینه و قیمت این روکش های دائمی نیز بیشتر از کامپوزیت می باشد. در مواردی که بودجه کافی و لازم را برای انجام این روش ندارید، توصیه می شود از روش کامپوزیت استفاده کنید. البته دوام و زیبایی طبیعی لمینت ارزش هزینه ی آن را دارد.

بیشتر بخوانید  محدودیت سنی در ارتودنسی چقدر است؟ توجه به این محدودیت چقدر مهم است؟

برداشت کامپوزیت های قدیمی و جایگزینی با لمینت

برداشت کامپوزیت های قدیمی و جایگزینی با لمینت

موارد مهم درباره فرق لمینت و کامپوزیت

متاسفانه این روزها شاهد اطلاعات غلط و غیرعلمی درباره ی فرق لمینت و کامپوزیت مثل:

  • میزان تراش و آماده سازی،
  • نحوه ی انجام درمان،
  • مدت زمان انجام و تحویل کار ،
  • طول عمر و ماندگاری ،
  • میزان طبیعی به نظر رسیدن ،
  • هزینه و…

هستیم دانستن این تفاوت ها در انتخاب بهتر و اصولی با توجه به شرایط دندانها کمک بسیار شایانی برای رسیدن به نتیجه ی ایده آل می کند. به طور کلی می توان گفت درمان کامپوزیت نسبت به لمینت در مدت زمان کوتاه تری انجام می گیرد و متقاضی درمان زیبایی کامپوزیت زودتر به نتیجه نهایی دست پیدا می کند درمان کامپوزیت هزینه ی کمتری نسبت به لمینت دارد اما بر خلاف باور عامه کامپوزیت هم به آماده سازی اولیه ی دندان نیاز دارد در غیر این صورت دندانها فرم بیرون زده به خود می‌گیرند و در بعضی از موارد بازتاب رنگ دندان بیمار کاملا مشخص است‌. میزان اتصال کامپوزیت به دندان نسبت به اتصال لمینت به دندان ضعیف تر است هرچند که این مورد به تجربه و تبحر پزشک و گرید متریال مصرفی بستگی دارد اما به طور کلی نگرانی چ دغدغه جدا شدن درمان از دندان در کامپوزیت بیشتر از لمینیت است که حتما در انتخاب باید به آن توجه و دقت داشته باشید .

به طور کلی خطری که در درمان کامپوزیت و لمینت وجود دارد این است که اگر تخصص و مهارت کافی دندانپزشک وجود نداشته باشد این کار غیر اصولی انجام بشود می‌تواند به بافت لثه آسیب بزند و لثه را دچار تورم،التهاب و عفونت کند همچنین باعث ایجاد بوی دهان و ایجاد پوسیدگی های بین دندانی بشود در نتیجه در انجام هر دو مورد مهارت و حرفه ای بودن دندانپزشک بسیار مهم است تا از آسیب به دندان های زیرین و ایجاد حساسیت جلوگیری بشه تا به درمان اصولی و نتیجه ی ایده آل  دست پیدا کنید.

Originally posted 2022-12-10 12:00:52.

فیس بوک
توییتر
لینکدین
تامبلر
پین ترست
رددیت
ایمیل

جدیدترین مطالب

عضویت در خبرنامه

دهان ما برای باز و بسته شدن ساخته شده است، حتی نوزادان هم از لحظه تولد این مفهوم را درک می‌کنند. بنابراین، احساس درد در ناحیه فک و ناتوانی در باز کردن دهان می‌تواند بسیار آزار دهنده باشد. گاهی اوقا...
بله، می ‌توانید از لمینت برای دندان های کج استفاده نمایید، اما قبل از انجام فرایند لمینت دندان، باید چندین نکته مهم را بدانید. اگر دندان‌ های شما کج است و قصد دارید آن ‌ها را صاف و زیبا کنید، تا پا...
این روزها با توجه به تبلیغات مراکز دندان پزشکی در حوزه ی برند کامپوزیت ها یکی از سوالات پر تکرار بیماران و یکی از نگرانی های آن ها تصمیم در مورد انتخاب بهترین برند کامپوزیت است. به همین خاطر تصمیم ...
دهانشویه و استفاده از آن اهمیت بسیار بالایی دارد. همانطور که می دانید غالباً مسواک زدن به عنوان یکی از مهم ترین و متداول ترین روش های حفظ سلامت دهان و دندان شناخته می شود اما این همه ماجرا نیست. ده...
خونریزی کشیدن دندان و متوقف کردن آن، یکی از چالش هایی است که تمامی افراد که دندان کشیده شده یا جراحی شده دارند با آن دست و پنجه نرم می کنند. به طور کلی باید بگوییم که خونریزی کشیدن دندان طبیعی بین ...
آیا لمینت می تواند باعث پوسیده شدن دندان زیر لمینت گردد؟ لمینت سرامیکی ، در بازسازی طرح لبخند  بسیار کاربردی است . اما سوالی که همواره در افراد کاندید درمان لمینت مطرح است این است که که آیا این مسئ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *