سفید کردن دندان و انواع سفیدکننده ها

سفید کردن دندان با استفاده از مواد بلیچینگ

سفید کردن دندان با استفاده از مواد بلیچینگ، یکی از روش های شایع در دندانپزشکی زیبایی است. که سریع، غیر تهاجمی (بدون کوچکترین آسیب)، مقرون به صرفه برای بهبود و جذاب شدن ظاهر لبخند شما است. بلیچینگ درمانی است که به طور روتین، توسط مرد و زن و سلیقه و تقریبا هر بودجه ای قابل استفاده می باشد. و درمانی در دسترس و همچین از لحاظ زمانی کوتاه تر نسبت به روش های دیگر مانند کامپوزیت ونیر و لمینت سرامیکی می باشد. در بلیچینگ یا سفید کردن دندان، نکته ای باید دقت داشت، این روش برای روشن شدن، رنگ دندان طبیعی کاربرد دارد. مواد بلیچینگ بر روی مواد پر کرده گی و ترمیم هایی که روی دندان قرار گرفته اند، تاثیری ندارند. همچنین تاثیر گذاری مواد بلیچینگ بسته به سن، جنس مینای دندان، ضخامت مینا، و رنگ اولیه دندان، در افراد مختلف متفاوت است.

رنگ گرفتن دندان ها

به طور کلی دو مدل رنگ دانه وجود دارد، رنگ دانه های خارجی که در اثر خوردن چای، قهوه، غذا به مرور باعث رنگ گرفتن مینای دندان می شوند، نوع دوم رنگ دانه های داخلی می باشد. که در اثر ضربه، آسیب به عصب دندان، مصرف داروهایی مانند تتراسایکلین یا قرار گرفتن دندان در معرض فلوراید زیاد می باشد. که در عمق دندان نفوذ کرده و وارد لایه عاج یا زیرین دندان شده است. نکته مهم این است که موارد بلیچینگ فقط بر روی رنگ دانه های خارجی تاثیر گذار هستند. در نتیجه ویزیت نزد دندانپزشک و پی بردن به علت زرد شدن دندان ها را درمان درست توسط پزشک انتخاب می گردد و از اتلاف هزینه و آسیب رساندن به دندان جلو گیری می کنیم.

مطلب مرتبط: جرم گیری دندان

چه مواردی بر روی رنگ دندان تاثیر گذار است

  • سن بیمار
  • رنگ اولیه دندان
  • عادات غذایی و مصرف دارو
  • عادات پارافانکشن مانند دندان غروچه
  • ضخامت و شفافیت مینای دندان

انواع سفید کردن دندان

  • بلیچینگ مطبی (آفیس بلیچینگ)
  • بلیچینگ داخل منزل (هوم بلیچینگ)
  • مواد موجود در بازار که بدون نسخه قابل دسترسی می باشد. (OTC بلیچ)
بیشتر بخوانید  از کجا بدانیم درد دندان به عصب رسیده؟

سفید کردن دندان در مطب دکتر

می توان گفت سفید کردن دندان‌ها در مطب به علت تحت کنترل بودن بهترین و تاثیرگذارترین روش است این روش در مطب دندانپزشکی با موادی که قدرت بالاتری نسبت به سفید کننده های خانگی دارند انجام میشود. به همین علت نتیجه ی کاملا مشهود و بسیار سریع و در همان جلسه اول به همراه دارند در این روش ابتدا سطح دندانها پالیش و پاکسازی می شود سپس یه لایه ی محافظ روی لثه قرار داده میشود تا آسیبی به لثه وارد نشود سپس ماده ی سفید کننده روی سطح دندانها قرار داده میشود این کار بسته به  درصد سفید کنندگی مواد , میزان تغییر رنگ دندان , سن افراد و…حدود یک ساعت زمان می‌برد.

سفید کردن دندان در خانه

ژل‌های سفید کننده دندان می‌توانند موثر عمل کنند اما این تاثیرگذاری وابسته به قدرت پراکسید موجود در ماده سفید کننده دندان است که معمولا پروکسید هیدروژن توی بلیچینگ هوم 10 و 16 و 22 درصد است. این روش که معمولا چند ساعتی در شبانه روز را به خود اختصاص می‌دهد. به طوری که شما باید از قالب پلاستیکی که براساس قالب دندان های شما ساخته شده  و ماده سفید کننده که دندانپزشک برای شما تجویز و تهیه میکند طبق دستور دندانپزشک به طور دقیق استفاده کنید. استفاده از این روش می‌تواند با گذشت یک هفته شما را به نتیجه دلخواه برساند و سبب سفیدی دندان‌های شما بشود. معمولا متخصصان دندانپزشکی توصیه میکنند ، محصولات سفید کننده خانگی بعد از سفید کننده های در مطب برای حفظ و ماندگاری رنگ دندان های سفید شده به صورت مرتب طبق دستور توصیه شده تکرار شود (ترجیحا هر چهار تا شش ماه).

نوارهای سفید کننده دندان

نوارهای سفید کننده دندان در هر داروخانه‌ای وجود دارند. این نوارهای سفید کننده روش کارشان نیز بسیار راحت است و نسبت به روش های دیگر مقرون به صرفه تر هستند. نوارهای سفید کننده دندان ممکن است بسته به قدرت پراکسید موجود در آنها، نتایج بیشتری ایجاد کنند. در واقع هر چه پراکسید موجود در این نوارها قوی تر باشد، شما نتیجه بیشتری از آنها دریافت خواهید کرد. این نوار ها قطعات کوچکی از پلاستیک منعطف است که با لایه ای از ماده ی سفید کننده پوشیده شده که با قرار گرفتن روی دندان ها و سپری شدن زمان مورد نظر طبق دستور شرکت سازنده باعث سفید شدن دندان ها میشود.

بیشتر بخوانید  آیا جرم گیری به دندان آسیب می رساند و مضر است؟

خمیر دندان‌های سفید کننده

از نظر تکنیکی، همه ی خمیردندان ها موجب سفیدی دندان می شوند، زیرا جرم های سطحی و خورده غذاهای باقیمانده را از بین می برند. اما فقط تعداد محدودی از آنان حاوی مواد سفید کننده و ساینده های ریزی مانند: سیلیس، اکسید آلومینیوم، کربنات کلسیم و جوش شیرین هستند, که موجب سفیدتر شدن دندان میشوند. این خمیردندان ها زمانی که به طور مرتب مورد استفاده قرار می گیرند، می توانند سفید کردن دندان ها را پشتیبانی و طولانی تر کنند.  جالب است بدانید که استفاده بیش از حد از آنها می تواند موجب لکه های بیشتری شوند و همچنین می توانند سطح تاج و روکش های دندان را کند کنند. در این زمینه میتوان به خمیر دندان زغالی اشاره کرد.

قلم سفید کننده دندان

قلم هایی با کاربردهای براش یا نوک ابری (اسفنجی) که سریعا موجب سفید شدن دندان می شوند. به طور مستقیم بعد از وعده غذایی یا رژیم های روزانه استفاده می شوند و در حقیقت جایگزین قاب و نوارهای سفید کننده دندان هستند. اما متخصصان دندانپزشکی از نظر کارایی، سفید کننده های رنگی را تقسیم بندی می کنند. برخی را مکمل های مفید برای سفید کردن قاب یا برای محل مورد نظر می دانند اما برای برخی دیگر هنوز نتیجه معنا داری با این سفیدکنندگان ندیده اند.

سایر محصولات سفید کننده

همواره محصولات جدیدی برای سفید کردن دندان وارد بازار می‌شوند. این محصولات عبارتند از آدامس‌های سفید کننده، نخ‌دندان، دهان‌شویه و… . متاسفانه باید بگوییم تحقیقات زیادی برای اثبات اثربخشی این محصولات سفید کننده صورت نگرفته است از همین رو اعتماد به این محصولات می‌تواند سبب شود شما به نتیجه دلخواه خود نرسید. به شما پیشنهاد می‌دهیم اگر می‌خواهید از این محصولات استفاده کنید، حتما با پزشک خود مشورت کرده و مطابق نظر او اقدامی انجام دهید تا در نهایت نتیجه‌ای حاصل شود که شما از آن راضی هستید.

بیشتر بخوانید  پیوند و بازسازی استخوان تحلیل رفته دندان قبل از ایمپلنت

نبایدها در سفید کردن دندان

بدون توصیه دندانپزشک می توانید از سفید کننده های بدون نسخه استفاده کنید، اما فراموش نکنید اگر این استفاده بیش از حد معمول باشد یا به درستی از آن استفاده نشود، این محصولات می توانند به مینای دندان آسیب برسانند و بافت لثه را تحریک کنند. از طرف دیگر، سفید شدن بیش از حد دندان ها می تواند باعث ایجاد رنگ مایل به کبود (آبی)، سفید گچی و نتایج نامطلوب شود ( در غیر این صورت به عنوان اثر تکنیکال شناخته می شود).

بنابراین نظارت دندانپزشک می تواند از وقوع این مشکلات جلوگیری کند زیرا دندانپزشکان از محصولات سفید کننده دندان چیزهای زیادی می دانند و می توانند به شما در این امر کمک شایانی کنند.

به یاد داشته باشید که:

  • هرچه فرمول پراکسید قوی تر باشد، اثرش سریع تر خواهد بود و هرچه ضعیف تر باشد، مطمئنا می توانید با خیال راحت تری روی دندان ها بگذارید. در صورتی که سفید کننده ی کم درصد هر شب استفاده شود، نتایج مشابهی با سفید کننده ی روزانه با درصد بالا دارد که یک ساعت در روز به مدت هفت روز بر روی دندان ها باقی می ماند.
  • از نظر بهداشت دندانپزشکی، بهترین زمان شروع برای سفید کردن دندان ها در منزل، نزدیک به بعد از تمیز کردن آنان است. این روش باعث از بین رفتن لایه سطحی چرک و جرم دندان می شود که می تواند در سفید کننده تداخل ایجاد کند.
  • دندانپزشکان و شرکت های مراقبت دهانی اصرار دارند که، مسواک زدن و استفاده از نخ دندان درست قبل از انجام هر نوع سفید کننده صورت گیرد.
  • برای کسب بهترین نتیجه، تا چند ساعت بعد از درمان، مواد غذایی یا نوشیدنی (به استثنای آب) استفاده نکنید.

Originally posted 2023-02-23 18:22:49.

فیس بوک
توییتر
لینکدین
تامبلر
پین ترست
رددیت
ایمیل

جدیدترین مطالب

عضویت در خبرنامه

دهان ما برای باز و بسته شدن ساخته شده است، حتی نوزادان هم از لحظه تولد این مفهوم را درک می‌کنند. بنابراین، احساس درد در ناحیه فک و ناتوانی در باز کردن دهان می‌تواند بسیار آزار دهنده باشد. گاهی اوقا...
دهانشویه و استفاده از آن اهمیت بسیار بالایی دارد. همانطور که می دانید غالباً مسواک زدن به عنوان یکی از مهم ترین و متداول ترین روش های حفظ سلامت دهان و دندان شناخته می شود اما این همه ماجرا نیست. ده...
خونریزی کشیدن دندان و متوقف کردن آن، یکی از چالش هایی است که تمامی افراد که دندان کشیده شده یا جراحی شده دارند با آن دست و پنجه نرم می کنند. به طور کلی باید بگوییم که خونریزی کشیدن دندان طبیعی بین ...
آیا لمینت می تواند باعث پوسیده شدن دندان زیر لمینت گردد؟ لمینت سرامیکی ، در بازسازی طرح لبخند  بسیار کاربردی است . اما سوالی که همواره در افراد کاندید درمان لمینت مطرح است این است که که آیا این مسئ...
تفاوت روکش و لمینت چیست؟ این سوالی است که اغلب متقاضیان طراحی لبخند از دکتر نازنین نوربخش سوال می کنند. شاید در ابتدا به نظر برسد که هیچ تفاوتی بین این دو مورد وجود ندارد. اما ما در این مقاله قصد د...
محدودیت سنی در ارتودنسی چقدر است؟ تا چه زمانی ما می‌توانیم از ارتودنسی بهره ببریم؟ بهترین زمان برای تاثیرگذاری بیشتر ارتودنسی کی است؟ این سؤال‌ها مجموعه سوالاتی می‌باشند که قبل‌ از استفاده از خدمات...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *