تفاوت روکش دندان و لمینت سرامیکی دندان در چیست؟

تفاوت روکش دندان و لمینت سرامیکی دندان در چیست؟

تفاوت روکش و لمینت چیست؟ این سوالی است که اغلب متقاضیان طراحی لبخند از دکتر نازنین نوربخش سوال می کنند. شاید در ابتدا به نظر برسد که هیچ تفاوتی بین این دو مورد وجود ندارد. اما ما در این مقاله قصد داریم به طور تخصصی به تفاوت روکش و لمینت بپردازیم. پس تا آخر این مقاله همراه ما باشید.

 

آشنایی با تعریف روکش دندان و لمینت

قدم اول برای بررسی تفاوت روکش و لمینت، آشنایی با تعریف هر کدام می باشد. روکش دندان، به طور کامل تمامی دندان را در بر می گیرد و برای استفاده از آن بایستی دور تا دور  از دندان ها تراشیده شوند. به علاوه بازسازی دندان های پوسیده در این روش بسیار مهم می باشد و نمی توان بدون بازسازی، از روکش دندان استفاده کرد. اما لمینت که از جنس پرسلن، رزین یا سرامیک می باشد، بر روی لایه بیرونی دندان قرار می گیرد و برای استفاده از آن، مقدار بسیار جزئی در حد  0.2 میکرون ناز دندان برای آماده سازی  تراشیده می شود. این مقدار بر اساس نوع لمینت متفاوت خواهد بود.

شباهت های روکش و لمینت

قبل از آشنایی با تفاوت روکش و لمینت، بایستی به شباهت های آنها نیز بپردازیم. به طور عمده روکش دندان و لمینت در دو بخش کلی با هم مشابه هستند:

  • متریال مورد استفاده در ساخت: به طور کلی روکش دندان و لمینت، هر دو از مواد synthetic مثل پرسلن ,چینی , گلس و… ساخته میشوند که در کوره مرحله ی پخت را طی کرده یا دستگاه میلینگ تراش داده میشوند و قبل از نصب آنها باید اقداماتی بر روی دندان های شما انجام شود. و پس از آماده سازی دندان ها و قبل از ساخت روکش باید از دندان ها اسکن یا قالب گرفته شود تا بتوان یک روکش مخصوص دندان های شما طراحی کرد. سپس بایستی روکش دندانی یا لمینت بر روی دندان ها چسبانده شود.
  • مراقبت های لازم: درست است که لمینت سرامیکی یا روکش دندان استحکام شبیه و در بعضی از موارد بالاتر از مینای دندان دارند ، اما نباید از رعایت کامل بهداشت دهان و دندان غافل شد. چرا که عدم رعایت مراقبت های لازم منجر به پوسیدگی و فرسوده شدن دندان زیر روکش یا لمینت دندان می شود.
بیشتر بخوانید  علت بوی بد دهان بعد از کامپوزیت چیست؟

مطلب مرتبط: فرق لمینت و کامپوزیت

تفاوت ظاهری روکش دندان و لمینت

تفاوت ظاهری روکش دندان و لمینت

تفاوت روکش و لمینت

اکنون نوبت آن است که به سراغ بحث تفاوت روکش و لمینت برویم. در ابتدا به ذکر موردی این تفاوت ها و سپس به بررسی تفصیلی هر کدام خواهیم پرداخت. این تفاوت ها عبارتند از:

  • تفاوت در میزان پوشش دهی دندان ها
  • متریال مورد استفاده
  • تفاوت ظاهری
  • معایب و مزایای روکش دندان و لمینت
  • هزینه ها

 

تفاوت در میزان پوشش دهی دندان ها

مهم ترین تفاوت روکش و لمینت، تفاوت در میزان پوشش دهی دندان ها می باشد. همانطور که در اولین بخش از این مقاله اشاره شد، روکش دندان به طور کامل، سطح دندان را در بر می گیرد و برای استفاده از آن بایستی مقدار بیشتری از دندان، تراشیده شود. در حالی که لمینت، تنها لایه رویی دندان را پوشش می دهد. به طوری که در قسمت پشتی دندان هیچگونه لمینتی به کار نمی رود.

 

هدف استفاده

یکی دیگر از تفاوت های روکش دندان و لمینت این است که معمولا از روکش دندان برای حفاظت از  دندان های بشدت تخریب شده استفاده می شود. به عنوان مثال اگر دندان شما عصب کشی شده باشد یا ترمیم وسیعی داشته باشد پس از عصب کشی بایستی از روکش دندان استفاده نمایید تا دندان حفظ شود . در حالی که از لمینت ها معمولا با هدف زیباسازی لبخند استفاده می شود. به عنوان مثال می توان از آنها برای پوشش دندان هایی که تغییر رنگ داده اند، استفاده نمود. البته ذکر این نکته نیز ضروری است که از روکش دندان می توان برای زیباسازی طرح لبخند نیز استفاده نمود.

بیشتر بخوانید  روکش دندان و انواع آن ها

 

تفاوت ظاهری روکش دندان و لمینت

در ابتدا باید بگوییم همانطور که در عکس ها پیداست، لمینت یا ونیر بسیار نازک است و مشابه به لنز چشم  می باشد. همچنین بر روی سطح جلویی دندان قرار می گیرد و باعث زیبایی لبخند شما می شوند. در حالی که روکش ها ضخیم تر می باشند و کاملا دور تا دور دندان را مانند یک کلاه پوشش میدهد. به همین دلیل بخشی از دندان ها تراشیده می شود.

معایب و مزایای روکش دندان و لمینت

تفاوت روکش و لمینت در معایب و مزایای آنها نیز دیده می شود. به همین خاطر به معایب و مزایای هر کدام خواهیم پرداخت. از جمله معایب روکش دندان می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • تراشیده شدن حجم زیادی از دندان ها
  • احتمال فرسودگی بیشتر
  • احتمال فاصله افتادن بین روکش و لثه با گذشت زمان

مزایای روکش دندان شامل موارد زیر می باشد.

  • اگر توسط یک دندانپزشک مجرب انجام شود می تواند ظاهری بسیار زیبا داشته باشد
  • جلوگیری از پوسیدگی دندان ها به خاطر پوشاندن کامل سطح آن
  • محافظت از دندان های عصب کشی شده یا شکسته شده

در مقام بررسی مزایای لمینت باید به موارد زیر اشاره داشت.

  • زیبایی ظاهری فوق العاده
  • تراشیدن سطح کمی از دندان ها
  • طبیعی بودن

 

هزینه روکش دندان و لمینت

تفاوت روکش و لمینت در هزینه ها گاهی مشابه و گاه لمینت ها اندکی بالاتر از روکش ها هستند که آن هم بسته به فاکتورهایی نظیر نوع مواد استفاده شده دارد. میزان کار بر روی دندان ها، اندازه دندان ها و سایر کارهای فرعی نظیر بستگی دارد به طور مثال روکش های فلزی ارزانتر از روش های تمام سرامیک هستند . در حالی که استفاده از لمینت به مواردی همچون مواد استفاده شده و کیفیت لمینت بستگی دارد. این موارد، تفاوت هایی را در قیمت و هزینه های نصب روکش یا لمینت ایجاد می کنند.

بیشتر بخوانید  محدودیت سنی در ارتودنسی چقدر است؟ توجه به این محدودیت چقدر مهم است؟

بیشتر بخوانید: اینله و آنله

تفاوت روکش و لمینت

تفاوت روکش و لمینت

انتخاب بین لمینت یا روکش دندان

به طور کلی نمی توان یک روش را بر دیگری ترجیح داد. چرا که هر کدام شرایط و کاربرد خاص خود را دارند و گاهی از ترکیب این دو در کیس های زیبایی اتفاده میشود به علاوه شرایط بیمار و نظر دندانپزشک نیز می تواند به انتخاب یک روش کمک کند. در نتیجه برای پاسخ به این سوال بهتر است به یک دندانپزشک متخصص مراجعه فرمایید. ما در مجموعه تخصصی دندانپزشکی دکتر نازنین نوربخش، در کنار شما عزیزان هستیم تا بتوانیم بهترین روش را با توجه به شرایط شما تعیین کنیم. پس با ما در ارتباط باشید.

Originally posted 2022-12-28 12:00:44.

فیس بوک
توییتر
لینکدین
تامبلر
پین ترست
رددیت
ایمیل

جدیدترین مطالب

عضویت در خبرنامه

بیش از ۳۰ درصد افراد به دلیل احساس اضطراب و نگرانی از دندانپزشکی، درمان دندان‌های خود را به تعویق می‌اندازند. ترس و اجتناب از مراجعه به دندانپزشکی وضعیت دندان آسیب دیده را وخیم‌تر می‌کند، اما جای ه...
کاشت ایمپلنت دندان جانشینی موثر برای دندان‌های از دست رفته و بهبود ظاهر افراد است. پیش از ایمپلنت، پزشک معالج می‌بایست سوابق پزشکی بیمار را به دقت بررسی کند. برخی از بیماری‌های زمینه‌ای می‌توانند د...
یکی از شایع ترین انواع سرطان در سراسر دنیا، سرطان دهان می باشد. این سرطان بیشتر در افراد بالای 60 سال رخ می دهد و اولین ناحیه ای را که تحت تاثیر قرار می دهد، لب ها، اولین قسمت های زبان، سقف دهان و ...
آیا به دنبال نکات مهم مراقبت از لمینت دندان هستید؟ اگر برای اصلاح دندان ها یا طرح لبخند خود، لمینت دندان را انتخاب کردید، حتما به دنبال نکاتی هستید که از دندان ها و لبخند زیبایتان به خوبی مراقبت کن...
هدف اولیه در ویزیت و ملاقات جلسه اول در دندانپزشکی اطفال برقراری یک رابطه عاطفی و دوستی بدون ترس با کودک به منظور معاینه و چکاپ در دندانپزشکی اطفال است تا حس اعمال درد و ترس در قدم اول برای کودک بر...
بازسازی دهان اصطلاحی است که در مواردی که مشکلات دندانی شدید در دو فک بیمار وجود داشته باشد و نیاز به درمان های ترکیبی، ترمیمی، ایمپلنت، زیبایی و بازسازی اکلوژن (روی هم آمدن دندان ها) و اصلاح جویدن ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *