چرا بعد از کشیدن دندان عقل درد داریم

علت درد بعد از کشیدن دندان عقل

یکی از مهمترین سوالاتی که هنگام کشیدن دندان عقل با آن مواجه می شویم این است که چرا بعد از کشیدن دندان عقل درد داریم و آیا این درد کاملا طبیعی است یا خیر؟ در واقع، اغلب بیماران پس از کشیدن دندان عقل یا جراحی، تا چند روز ممکن است درد و ناراحتی شدیدی را احساس کنند. این درد و ناراحتی ممکن است شامل واکنش‌ های التهابی، مانند تورم و قرمزی لثه و درد در ناحیه عمل شود.

به طور معمول درد پس از کشیدن دندان عقل بسته به سختی جراحی، تا چند روز ادامه خواهد داشت و سپس به تدریج کاهش می ‌یابد. برای کاهش ناراحتی و درد پس از جراحی دندان عقل، دندانپزشک معمولا دارو های تسکین‌ دهنده را معرفی می ‌کند و با توصیه هایی که ارائه می دهد به تسکین سریع ‌تر درد و ناراحتی بیمار کمک می‌ کند. خیلی از افراد از نگرانی در مورد درد و ناراحتی پس از کشیدن دندان عقل رنج می ‌برند، اما واقعیت این است که درد پس از جراحی دندان عقل امری طبیعی و متداول است. دندان عقل، یا همان دندان آسیاب سوم، معمولا در انتهای هر دو فک پایین و بالا در اطراف دهان قرار دارد. کشیدن دندان عقل در کلینیک دندانپزشکی توسط دندانپزشک متخصص یا جراح دندانپزشک انجام می ‌شود. در کلینیک دکتر نوربخش روند جراحی با بی حسی کامل انجام می شود وبه هیچ عنوان دکتر با درد برای بیمار کاری انجام نمی دهد.

اگر نگران این موضوع هستید که چرا بعد از کشیدن دندان عقل درد داریم، بهترین راه این است که با دندانپزشک خود در مورد نحوه مدیریت و کاهش این مشکلات صحبت کنید. در بیشتر موارد، این درد و ناراحتی موقتی است و با رعایت توصیه ‌های پزشک به سرعت رفع می شود.

اگر شما هم تمایل دارید تا بدانید که چرا بعد از کشیدن دندان عقل درد داریم و آیا این درد طبیعی است یا خیر، تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.

درد پس از کشیدن دندان عقل

دندان عقل (دندان آسیاب سوم) ممکن است به طور کامل در فک نهفته شود و نیاز به جراحی کشیدن داشته باشد. این فرآیند توسط دندانپزشک جراح یا متخصص فک و صورت باید انجام شود. بنابراین، پس از کشیدن دندان عقل، احتمالا احساس درد و ناراحتی در محل کشیدن دندان خواهید داشت. این درد و ناراحتی ممکن است از طریق مصرف دارو های مسکن معمولی کنترل شود و به طور عمومی در مدت زمان کوتاهی کاهش می‌ یابد.

بیشتر بخوانید  عکس CBCT دندان چیست؟

پس از جراحی دندان عقل، شما ممکن است احساس درد شدیدی داشته باشید که این درد می تواند ناشی از آسیب دیدن بافت لثه و استخوان‌ باشد. در واقع، این نوع درد به عنوان درد سطحی شناخته می‌ شود و با گذر زمان کاهش می ‌یابد.

علاوه بر درد، ممکن است مقداری تورم و کبودی در ناحیه ای که دندان خود را کشیده اید، ظاهر گردد. این امر معمولا از طریق استفاده از یخ و دارو های مسکن کنترل خواهد شد. در صورتی که فرآیند کشیدن دندان عقل پیچیده ‌تر باشد، دندانپزشک ممکن است دارو های مسکن قوی ‌تری را تجویز کند.

بنابراین، دیگر نیازی نیست دغدغه ای در مورد این که چرا بعد از کشیدن دندان عقل درد داریم، داشته باشیم. دردی که پس از کشیدن دندان عقل احساس می کنید، برای اکثر افراد طبیعی است و در طول زمان بهبود خواهد یافت.

 

پس از کشیدن دندان عقل، تا چه مدت احساس درد خواهیم داشت؟

پس از آن که فهمیدیم چرا بعد از کشیدن دندان عقل درد داریم، اکنون این سوال مطرح می شود که درد پس از کشیدن دندان درد، تا چند روز ادامه خواهد داشت. جهت پاسخ به این سوال باید گفت که بعد از کشیدن دندان عقل، می ‌توان انتظار داشت که درد و ناراحتی در محل کشیدن دندان تا چند روز احساس خواهد شد. اکثر افراد در عرض 3 الی 4 روز پس از جراحی دندان عقل بهبود می ‌یابند و بدون هیچگونه مشکلی می توانند به فعالیت ‌های روزمره خود ادامه دهند. در مواردی که دندان شما دچار مشکل خاصی باشد یا در یک جلسه، بیش از یک دندان خود را کشیده باشید، ، بهبودی کامل ممکن است 7 تا 10 روز طول بکشد.

استراحت پس از جراحی دندان عقل بسیار مهم است. این امر باعث می شود زخم ها زودتر بهبود یابند. زمانی که شما در حال استراحت هستید، بدن شما قادر خواهد بود گلبول‌ های سفید بیشتری تولید کند. این امر مانع از ایجاد عفونت خواهد شد. در 24 ساعت اول پس از عمل، توصیه می گردد از هرگونه ورزش یا فعالیت شدید خودداری کنید و سر خود را در وضعیت بالا قرار دهید و استراحت کنید. هر حرکت شدیدی می‌ تواند باعث افزایش درد شود. همچنین دستور العمل هایی که دندانپزشک متخصص به شما ارائه می دهد را حتما جدی بگیرید.

بیشتر بخوانید  علت های درد دندان بعد از کشیدن و مراقبت های بعد از کشیدن

احساس درد غیر طبیعی پس از جراحی دندان عقل

همانطور که قبلا گفته شد، درد پس از کشیدن دندان عقل طبیعی است و معمولا در عرض 3 الی 4 روز از بین می ‌رود. اگر درد دندان شما بیش از 10 روز طول کشید و همچنان احساس درد شدید داشتید، بهتر است به دندانپزشک مراجعه کنید. این درد ممکن است به دلیل عوارض یا مشکلات دیگری احساس شود. بنابراین ممکن است نیاز به ارزیابی و درمان داشته باشید. همچنین در مواقعی که احساس کردید، درد دندان شما غیر طبیعی است، حتما باید به دندانپزشک مراجعه کنید.

راهکار موثر برای درمان درد دندان عقل بعد از کشیدن
راهکار موثر برای درمان درد دندان عقل بعد از کشیدن

 

زمان و دوره نقاهت بعد از کشیدن دندان عقل به چه صورت است؟

زمان نقاهت بعد از کشیدن دندان عقل متغیر است و بستگی به پیچیدگی فرآیند جراحی و شرایط فردی دارد. اغلب افراد در 3 الی 4 روز اول بهبود می ‌یابند و به زندگی عادی خود باز می ‌گردند. در برخی مواقع، بعضی از افراد جهت بهبود کامل، به زمان بیشتری نیاز دارند و ممکن است تا یک یا دو هفته احساس درد داشته باشند. در این مطلب می تونید راهکار های مراقبتی بعد از کشیدن دندان را مطالعه کنید. همچنین برخی از مهمترین نکاتی که دندانپزشک در دوره نقاهت ارائه می دهد، عبارت هستند از:

  • استفاده از گاز ضد عفونی کننده تا 24 ساعت پس از جراحی دندان.
  • کاهش تورم و کبودی در 2-3 روز اول
  • کشیدن بخیه ‌ها بعد از 7 روز
  • پس از 24 ساعت، برای جلوگیری از عفونت، دهان خود را با یک دهانشویه آنتی باکتریال بشویید.
  • برای تسکین درد لثه، دهان خود را با آب نمک ولرم بشویید.
  • هنگام خواب سر خود را بالا بیاورید.
  • برای چند روز از ورزش خودداری کنید.
  • حداقل به مدت 24 ساعت از الکل و سیگار اجتناب کنید.
  • از خوردن چای یا نوشیدنی داغ تا چند ساعت پس از کشیدن دندان، خودداری کنید.

پروسه کشیدن دندان عقل

حذف دندان عقل معمولا به دو روش، کشیدن و عمل جراحی صورت می گیرد. در فرایند کشیدن، دندانپزشک پس از تزریق بی حسی، دندان عقل را با استفاده از ابزار های خاص از محل خود خارج می ‌کند. این روش زمانی مناسب است که دندانپزشک به راحتی به دندان عقل، دسترسی داشته باشد. در عمل جراحی، دندانپزشک برش ‌های کوچکی در لثه ایجاد می ‌کند، سپس دندان عقل را به قطعات کوچکتر تقسیم و از محل خود خارج می ‌کند. پس از آن، بافت لثه را بخیه می زند. استفاده از هر یک از روش های فوق به موقعیت و شرایط خاص هر فرد بستگی دارد و پس از معاینه، دندانپزشک شما تصمیم می ‌گیرد کدام روش برای شما مناسب تر می باشد.

بیشتر بخوانید  چطور خونریزی کشیدن دندان را متوقف کنیم؟
درد بعد از کشیدن دندان عقل چقدر طول میکشد؟
درد بعد از کشیدن دندان عقل چقدر طول میکشد؟

عوارض و علائم خطرناک پس از کشیدن دندان عقل

عوارض و علائم خطرناک پس از کشیدن دندان عقل می ‌توانند شامل درای ساکت (حفره خشک) آسیب عصبی، عفونت و خونریزی شدید باشند. درای ساکت (حفره خشک) یک رخداد ناگوار در علم دندانپزشکی محسوب می شود که به طور معمول پس از کشیدن دندان، به ویژه دندان عقل، رخ می‌ دهد. این وضعیت ناشی از عدم تشکیل یا خروج موفقیت ‌آمیز لخته خون در محل کشیدن دندان است. آرک دندان (بخش استخوانی که ریشه دندان در آن جای دارد) در چنین شرایطی، خشک شده و بدون پوشش باقی می ‌ماند. این وضعیت باعث ایجاد درد شدید، تاخیر در فرآیند ترمیم و ایجاد سایر مشکلات می ‌شود. برخی از افراد معمولا از درد ناشی از حفره خشک در محل کشیدن دندان عقل شکایت می ‌کنند و نیاز به درمان خواهند داشت.

از دیگر عوارضی که پس از کشیدن دندان عقل ممکن است با آن مواجه شویم، آسیب عصبی است. آسیب عصبی معمولا در دندان های عقل فک پایین اتفاق می‌افتد در مواردی که پزشک احتمال دهد دندان عقل نزدیک به کانال عصبی فک پایین است به بیمار نسخه اسکن داده و در صورت بروز احتمال آسیب عصبی به بیمار قبل از جراحی گفته می شود و بیمار حتما فرم رضایتنامه پر می کند . آسیب عصبی می تواند به صورت موقتی یا دائمی باشد. معمولا آسیب عصبی به شکل بی حسی یا گزگز در ناحیه چانه و سمت دندانی که جراحی شده٫در فک پایین خودش را نشان می دهد که می تواند به مرور بهبود یابد و در مواردی باقی بماند ٫معمولا روش هایی مانند لیزر تراپی و دارو درمانی برای کاهش اثر بی حسی وجود دارد.

اکنون که می دانید چرا بعد از کشیدن دندان عقل درد داریم و این درد طبیعی می باشد، با خیالی آسوده و راحت می توانید به دندانپزشک متخصص خود مراجعه کرده و فرایند حذف دندان عقل خود را شروع کنید.

Originally posted 2022-12-21 08:00:42.

فیس بوک
توییتر
لینکدین
تامبلر
پین ترست
رددیت
ایمیل

جدیدترین مطالب

عضویت در خبرنامه

خونریزی کشیدن دندان و متوقف کردن آن، یکی از چالش هایی است که تمامی افراد که دندان کشیده شده یا جراحی شده دارند با آن دست و پنجه نرم می کنند. به طور کلی باید بگوییم که خونریزی کشیدن دندان طبیعی بین ...
بعد از کشیدن دندان باید چه مراقبت هایی انجام دهیم؟ این همان سوالی است که همه ما بعد از دندان کشیدن ممکن است با ان مواجه شویم. کشیدن دندان می تواند دلایل متنوعی از جمله آسیب دیدگی غیر قابل بازگشت , ...
امروزه، کمتر کسی را می توان یافت که حداقل یک بار، کشیدن دندان را تجربه نکرده باشد. کشیدن دندان به خودی خود، کمی درد را به همراه دارد که توقع می رود بعد از 2 الی 6 روز طی مراحل بهبودی درد نیز کاهش پ...
درای ساکت یا حفره خشک، با وجود احتمال رخ دادن بسیار پایین یکی از شایع ترین و متداول ترین دلایلی است که می تواند منجر به درد دندان شدید و غیر قابل تحمل بعد از کشیدن شود و در واقع یکی از اورژانس های ...
  اگر در جست‌وجوی عبارت عکس CBCT دندان به این مقاله رسیده‌اید، احتمالا سؤالاتی ازین دست در ذهنتان دارید: عکس سی‌بی‌سی‌تی دندان چیست؟ در چه شرایطی دندانپزشک به تصویر CBCT نیاز دارد؟ عکس CBCT دن...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *