دندان درد در بارداری | راهکار طبیعی برای کاهش دندان درد در بارداری

رفع دندان درد در بارداری

دندان درد در بارداری یا استرس بروز درد دندان در دوران بارداری یکی از مشکلات کلافه کننده برای مادران است. دندانپزشکان این توصیه را می کنند که حتما میزان مراقبت از دندان ها در این دوران بیشتر از قبل شود. البته متاسفانه به دلایل مختلفی امکان بروز درد دندان در این دوران تقریبا اجتناب ناپذیر است. کمتر شدن مواد مغذی موجود در بدن، تغییر سطح هورمون ها و رشد دندان عقل از جمله عواملی هستند که در این دوران باعث مشکلات دندان می شوند. خوشبختانه چند داروی ایمن و بدون ضرر و هم درمان های خانگی موثر برای تسکین درد در این دوران وجود دارد.

توجه داشته باشید که در این دوران به دلیل افزایش التهاب لثه احتمال ابتلا به بیماری های دندان بیشتر از قبل می باشد. بنابراین توصیه می شود برای جلوگیری از دندان درد در بارداری حتما قبل از اقدام برای بارداری درمان ها و مراقبت های لازم دندانپزشکی را انجام دهید رای جلوگیری از دندان درد در بارداری حتما قبل از اقدام برای بارداری درمان ها و مراقبت های لازم دندانپزشکی را انجام دهید و در صورت بروز مشکل هم در دوران بارداری با دندانپزشک خو‌ ملاقات داشته باشید.

مقاله مرتبط: 5 روش فوری تسکین دندان درد در منزل

دندان درد در بارداری

دندان درد در بارداری

علت های دندان درد در بارداری

  1. تهوع صبحگاهی یکی از عارضه های آزار دهنده ی دوران بارداری است. این نوع تهوع موجب ورود اسید معده به داخل دهان می شود. این اسید می تواند تاثیر بسیار منفی بر سلامت دندان ها داشته باشد.
  2. عدم تعادل سطح هورمونی در این دوران از دیگر دلایل مهم پوسیدگی دندان ها می باشد. با بر هم خوردن تعادل هورمونی احتمال التهاب در لثه بیشتر از هر زمان دیگر می باشد. معمولا تحریک پذیری بیشتری در دندان و لثه ها دیده می شود.
  3. جنین برای رشد به مقادیر بسیاری کلسیم نیاز دارد. این کلسیم مورد نیاز از طریق بدن مادر به جنین منتقل می گردد. این موضوع منجر به کاهش میزان کلسیم در بدن مادر شده و باعث ایجاد پوسیدگی در دندان ها می گردد.
  4. در مواردی دندان درد در بارداری به علت خوردن بیش از اندازه ی مواد خوراکی شیرین می باشد. خوردن قند سبب ایجاد پوسیدگی در دندان ها می شود. اگر ویار مواد غذایی شیرین را دارید بهتر است از خوراکی های طبیعی شیرین مانند انواع میوه ها استفاده نمایید.
  5. با حساس تر شدن لثه ها انجام مراقبت و مسواک زدن کار سخت تری می شود. خونریزی لثه بیشتر از قبل دیده می شود و همین مورد می تواند سلامت دندان ها را تهدید نماید.
بیشتر بخوانید  چرا دندان درد باعث آبسه و ورم صورت می شود؟

راهکار طبیعی برای کاهش دندان درد در بارداری

اگر با دندان درد به یک دندانپزشک مراجعه نمایید قطعا قبل از انجام هرگونه اقدام درمانی چندین راهکار طبیعی را به شما پیشنهاد خواهد داد

  • یکی از راه های طبیعی موثر برای کاهش درد استفاده از گیاه میخک است. له کردن این گیاه در بین دندان ها یا گذاشتن روغن آن بر روی دندان می تواند برای کاهش درد موثر باشد.
  • استفاده از آب نمک هم می تواند تا اندازه ی بسیاری باعث کاهش درد شود. از آب ولرم و نصف قاشق چایخوری نمک‌ در یک لیوان آب بطور مکرر چند بار در روز استفاده کنید
  • می توانید از خمیر جوش شیرین نیز بر روی دندان و یا لثه آسیب دیده استفاده کنید. توجه داشته باشید که قبل از انجام هر اقدام طبیعی نیز حتما باید با پزشک خود مشورت نمایید. زیرا هر یک می تواند حساسیتی برای جنین به وجود آورد.
  • اگر شما جزو افرادی هستید. که از حالت تهوع بعد از بارداری رنج میبرید حتما برای محافظت از مینای دندان خود بعد از تهوع، از غرغره کردن جوش شیرین و اب گرم استفاده کنید که باعث کاهش اثر اسیدیته می شود.
  • استفاده از کمپرس یخ: استفاده از کمپرس یخ به مدت ۲۰ دقیقه در طول روز یا نپشیدن آب یخ باعث کاهش التهاب لثه یا التهابی که منجر به درد دندان شده است می شود اگر شما خونریزی از لثه دارید استفاده از آب یخ باعث کنترل و کاهش آن می شود.
  • در انتها مصرف منظم و استفاده از مسواک و نخ دندان به شدت برای کاهش التهاب و جلوگیری از بروز درد دندان در بارداری موثر است

مقاله مرتبط: آبسه و ورم بعد از دندان درد

تسکین فوری دندان درد در بارداری

رفع دندان درد در بارداری

درمان دارویی درد دندان در دوران بارداری

در صورتی که درمان های طبیعی تاثیر کافی را برای کاهش درد و درمان دندان نداشته باشند، دندان پزشک به شما پیشنهاد مصرف قرص های دارویی بی ضرر را می دهد. یا ممکن است همزمان یک سری اعمال دندانپزشکی برای کاهش التهاب و عفونت شما انجام دهد. مصرف یک سری داروها در دوران بارداری بی خطر است که در زیر نام آنها به برخی از آنها اشاره می کنیم:

  • استامینوفن،
  • آموکسی سیلین،
  • کلیندامایسین،
  • گروه سفالوسپورینها،
  • داکسی سایکلین
  • کلرامفنیکل
بیشتر بخوانید  5 روش فوری تسکین دندان درد در منزل

از جمله مسکن و آنتی بیوتیک هایی هستند که میتوانید در دوران بارداری برای از بین بردن درد و التهاب و عفونت استفاده کنید البته استفاده از دارو باید تحت نظر دندانپزشک یا پزشک زنان شما باشد و از مصرف خودسرانه آن اکیدا اجتناب کنید.

توجه داشته باشید که برای از بین بردن دندان درد در بارداری نباید به طور خودسرانه اقدام به مصرف دارو نمایید. بسیاری از داروهای مسکن و آنتی بیوتیک در بارداری مضر هستند. استفاده از این نوع داروها می تواند آسیب های جدی جسمی در جنین به وجود آورند. تنها چند نوع داروی بی خطر در این دوران منع مصرف ندارند که تجویز آن ها نیز باید توسط پزشک انجام شود. خوردن دارو به طور خودسرانه می تواند آسیب های جبران ناپذیری را در پی داشته باشد.

اقدام دندان پزشکی در آخرین مرحله

اگر در دوران بارداری نتوان از روش های طبیعی و یا دارویی دندان درد را درمان نمود، می توان از روش های خاصی برای درمان استفاده کرد. دندانپزشک شما ممکن است برای تشخیص درد شما نیاز به گرفتن عکس رادیوگرافی xRay داشته باشید که این کار از لحاظ ADA کاملا ایمن و بی خطر در نظر گرفته شده است اما به دندانپزشک خود در مورد ماه بارداری و شرایط بارداری خود توضیح دهید.

نکته مهم: اقدامات درمانی که نیاز به بی حسی دارد را تا جای ممکن به تاخیر بیاندازید زیرا تمام اعمال دندانپزشکی در دوران بارداری بی خطر نیستند و بهتر است کاشت ایمپلنت، کارهای زیبایی از جمله سفید کردن دندان به بعد از اتمام بارداری موکول شود.

سه ماهه دوم بارداری بهترین زمان برای عصب کشی و درمان دندان ها می باشد. در کلینیک های پیشرفته می توانید با استفاده از دستگاه apex locater  بدون نیاز به تهیه عکس رادیولوژی عصب کشی دندان خود را انجام داده و از شر درد دندان رها شوید.

بیشتر بخوانید  بررسی علت های درد دندان پر شده

بیشتر بخوانید: عصب کشی دندان در بارداری

رفع دندان درد در بارداری

درمان دندان درد در دوران بارداری

سایر درمان های طبیعی برای کاهش درد دندان

کمپرس آب گرم می تواند در کاهش میزان درد دندان بارداری کمک بزرگی به شما کند. برای این کار می توانید از کمپرس یک یک حوله ی گرم استفاده کنید. آن را از قسمت خارجی صورت در ناحیه درد قرار دهید. این کار می تواند به صورت موقتی درد را تسکین دهد.

کمپرس آب سرد نیز می تواند در کاهش دندان درد در بارداری موثر باشد. آب یخ به علت سردی می تواند اعصاب ناحیه درد را بی حس نماید و تا مدتی از درد بکاهد. البته استفاده طولانی مدت از این روش توصیه نمی شود.

پیاز خام یکی از گیاهانی است که می تواند عفونت را کاهش دهد. توصیه می شود پیاز را بر روی دندان آسیب دیده قرار دهید. جویدن آن نیز می تواند راهکاری موثر باشد. گذاشتن برگ های له شده ی اسفناج نیز می تواند باعث تسکین درد شود. بهتر است در طول روز حتما از این مواد غذایی استفاده کنید.

از مصرف نوشابه و شیرینی خودداری کنید. خوردن مواد غذایی دارای شکر دندان درد در بارداری را تا حد زیادی افزایش می دهد. در صورتی که به صورت اتفاقی مواد غذایی دارای قند مصرف کردید حتما بلافاصله از مسواک استفاده کنید. استفاده از دهانشویه و آب نمک نیز باعث کاهش تورم لثه ها می شود. در صورتی که مشکل جدی و عفونت در ریشه دندان وجود نداشته باشد، می توانید با آب نمک درد را تا اندازه ی زیادی کاهش دهید.

نتیجه گیری

بارداری ‌بطور کلی تغییرات زیادی در بدن و دهان شما بوجود می آورد که خیلی از آنها اجتناب ناپذیر است. درد دندان ممکن است بدنبال بهم خوردن تعادل هورمونها، تغییر در رژیم غذایی و حساسیت لثه ها اتفاق بیافتد. مسواک زدن بطور مرتب پرهیز از مصرف غذاها و نوشیدنی های دارای شکر و قند به کند شدن روند پوسیدگی در دوران بارداری کمک زیادی می کند. درمان های خانگی مانند شستشو با آب گرم و یا آب نمک بسیار به از بین بردن احساس ناراحتی در ناحیه دهان شما در این دوران کمک می کند.

Originally posted 2023-03-10 01:08:00.

فیس بوک
توییتر
لینکدین
تامبلر
پین ترست
رددیت
ایمیل

جدیدترین مطالب

عضویت در خبرنامه

یکی از رایج ترین سوالاتی که بسیاری از مراجعه کنندگان دکتر نازنین نوربخش از ایشان می پرسند، این است که علت درد دندان پر شده چیست؟ همانطور که میدانید هدف از پر کردن دندان (ترمیم دندان )، برداشتن پوسی...
یکی از شایع ترین انواع سرطان در سراسر دنیا، سرطان دهان می باشد. این سرطان بیشتر در افراد بالای 60 سال رخ می دهد و اولین ناحیه ای را که تحت تاثیر قرار می دهد، لب ها، اولین قسمت های زبان، سقف دهان و ...
تسکین دندان درد با انواع روش های دارویی و مسکن ها در برخی از موارد امکان پذیر می باشد. احتمالا برای شما هم این مشکل پیش آمده است که با مصرف داروها و مسکن های مختلف نتوانید درد دندان خود را کمتر نما...
دندان درد و آسیب های ریشه دندان می تواند منجر به آبسه و ورم صورت شود. متورم شدن صورت زمانی اتفاق می افتد که ریشه دندان دچار آبسه شود. آبسه اصطلاحی است که برای عفونت ریشه دندان به کار برده می شود. آ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *