بررسی علت های درد دندان پر شده

بررسی علت های درد دندان پر شده

یکی از رایج ترین سوالاتی که بسیاری از مراجعه کنندگان دکتر نازنین نوربخش از ایشان می پرسند، این است که علت درد دندان پر شده چیست؟ همانطور که میدانید هدف از پر کردن دندان (ترمیم دندان )، برداشتن پوسیدگی و جایگزینی آن با مواد دندانی می باشد تا باعث کاهش بیماری های موجود در دهان شود . گاهی اوقات بعد از پر کردن دندان ها ممکن است با درد زیادی مواجه شوید اما علت درد دندان پس از پرکردن چیست؟ در این مقاله قصد داریم به طور کامل و تفصیلی به بررسی و پاسخ این سوال بپردازیم. پس با ما همراه باشید، علت های درد دندان پر کرده را بررسی کنیم.

پر کردن دندان

اولین قدم برای بررسی علت درد دندان پر کرده، آشنایی کلی با پر کردن دندان می باشد. همانطور که گفته شد، پر کردن دندان روشی است که برای درمان پوسیدگی های دندان انجام می شود تا دندان بتواند قدرت و عملکرد خود را حفظ کند و از پیشرفت پوسیدگی به سایر نقاط دندان یا دندانهای دیگر جلوگیری شود. در این روش دندانپزشک، پس از استفاده از بی حس کننده موضعی با فرز و سایر دستگاه های مخصوص دندانپزشکی، بخش پوسیده شده دندان را می تراشد. پوسیدگی ها را از بخش های سالم دندان جدا میکند با اطمینان پیدا کردن از حذف تمامی قسمت ها ی پوسیده دندان را ایزوله کرده تا بزاق دهان هیچگونه نفوذی به دندان نداشته باشد. در ادامه طی مراحلی دندان را برای پرکردن اما کرده و سپس با کامپوزیت یا در برخی موارد آمالگام یا سرامیک حفره ی ایجاد شده پس از برداشتن دندان را پر میکنند . آخرین مرحله نیز این است که دندانپزشک باید دندان را پولیش نماید.

علت درد دندان پر شده

اکنون نوبت آن فرا رسیده که با دلایل درد دندان پر شده آشنا شویم. به طور کلی درد دندان بعد از پر کردن آن طبیعی است. در واقع درست است که دندانپزشک هنگام پر کردن دندان ها از بی حس کننده موضعی استفاده می کند، اما پروسه پر کردن، همراه با ایجاد حفره در دندان می باشد که همین مسئله به علت تحریک پالپ زیر عاج دندان و دردهای پس از ترمیم دندان میشود . به عبارتی باید بگوییم که این دردها معمولاً پس از ۲۴ تا۴۸ ساعت از بین می روند. اما اگر درد دندان پر کرده شما بیش از ۴۸ ادامه داشت، ممکن است دلایل مختلفی داشته باشد. در ابتدا به بررسی موردی این موارد می پردازیم و سپس هر کدام را به طور تفصیلی بررسی خواهیم کرد.

بیشتر بخوانید  سرطان دهان: خطرات، علائم و پیشگیری

مطلب مرتبط: دندان درد در بارداری

درد دندان پر شده بعد از برداشت پوسیدگی

درد دندان بعد از برداشت پوسیدگی و پر کردن

این موارد عبارتند از:

  • عدم تطابق ماده پرکننده با دندان (شکاف های باقی مانده باعث نفوذ مایعات به عاج و عصب و در نتیجه تحریک عصب و پالپ دندان و ایجاد درد دندان میشود.)
  • التهاب پالپ دندان (پالپیت)
  • عدم پالیش کافی و ارتفاع نامناسب ترمیم , بسته نشدن کامل فک و فشار روی همان دندان
  • داشتن آلرژی به مواد پرکننده
  • حساسیت دندان

عدم تطابق ماده پر کننده در دندان پر شده

اولین علت درد دندان پر شده، عدم تطابق مواد پر کننده با دندان پر شده می باشد. در واقع اگر ماده پرکننده دقیقاً و با روش صحیح بر روی دندان قرار نگیرد، ممکن است شکاف های بسیار ریز و غیر قابل مشاهده ای را ایجاد کند. به علاوه گاهی اوقات نیز ممکن است، دندانپزشک از مواد نامرغوب یا روش نامناسب برای پر کردن دندان استفاده کرده باشد که این مسئله به مرور زمان باعث ایجاد شکاف هایی در دندان می شود و همچنین ممکن است باعث دندان درد نیز شود.

التهاب پالپ دندان

التهاب پالپ دندان معمولا در مواردی اتفاق می افتد که پوسیدگی عمق زیادی دارد و تا نزدیکی عصب دندان نفوذ کرده است و در این موارد هنگام ایجاد حفره برای برداشت پوسیدگی باعث ایجاد التهاب انتهای پالپ (پالپیت ) میشود. در اینگونه موارد جای نگرانی وجود ندارد و التهاب پالپ دندان و درد ناشی از آن، معمولا پس از گذشت چند روز الی یک هفته بهبود خواهد یافت . ولی گاهی اوقات ممکن است این درد ادامه دار باشد و منجر به دردهای شبانه , حساسیت به آب سرد و گرم و.. شود. در اینگونه مواقع الزامی است که به یک دندانپزشک مراجعه فرمایید و در صورت نیاز اقدام به عصب کشی دندان کنید .

بیشتر بخوانید  چرا دندان درد باعث آبسه و ورم صورت می شود؟

عدم پالیش کافی و ارتفاع نامناسب ترمیم دندان پر شده

همانطور که گفته شد، پس از پر کردن دندان باید بخش های اضافی مواد پرکننده که بر روی دندان قرار گرفته اند، پولیش شود اگر این ذرات اضافی به خوبی پالیش نشوند هنگام جویدن باعث ایجاد احساس درد میشود. معمولا پزشک در جلسه ی ترمیم توسط کاربن مخصوص این بلندی ها مشاهده می کند و آنها را از بین میبرد گاهی اوقات این کار به دلیل وجود بی حسی به خوبی انجام نمی شود و سطح مواد پرکننده از سطح اصلی دندان بیشتر می شود. به همین خاطر هنگام جویدن غذا دردی را برای بیمار به وجود می آورد. که ای مسئله قابل حل است و با مراجعه به دندانپزشک و حذف نقاط اضافی این مسئله حل میشود. پس می توان این مسئله را یکی از دلایل درد دندان پر کرده دانست.

بیشتر بخوانید: درد دندان بعد از کشیدن

پر کردن همرنگ دندان پوسیده

درد دندان پر کرده

ایجاد آلرژی بعد از پر کردن دندان

برای پر کردن دندان ها از مواد مختلفی مانند آمالگام،کامپوزیت دندان و … استفاده می شود. گاهی اوقات ممکن است که بیمار به یکی از این مواد، آلرژی داشته باشد و این مسئله دردهای شدیدی را برای او به وجود آورد. در صورت مشاهده چنین مشکلی بهتر است به دندانپزشک خود مراجعه کرده تا از نوع دیگری از مواد پر کننده استفاده نمایند.

حساسیت دندان

بعد از پر کردن دندان، حساسیت به غذای سرد یا گرم و همچنین جویدن غذا طبیعی است و پس از گذشت مدتی این درد کاهش خواهد یافت و از بین می رود. این حساسیت فقط به دلیل ایجاد حفره و تراش دندان و پروسه ی ترمیمی که روی آن دندان ایجاد شده است.

بیشتر بخوانید  5 روش فوری تسکین دندان درد در منزل

راهکارهای کاهش درد دندان پر شده

در پاسخ به این سوال باید بگویید، همانطور که قبلا ذکر شد درد بعد از پر کردن دندان 2 الی 3 و در برخی موارد یک هفته طبیعی است اما اگر درد ادامه دار بود بهترین روش درمان درد دندان پر کرده، مراجعه به دندانپزشک می باشد. دندانپزشک پس از بررسی جوانب مختلف و پیدا کردن منشاء درد، نسبت به اصلاح ترمیم یا تعویض ترمیم اقدام می کند. به عنوان مثال، اگر منشاء درد دندان پر کرده، حساسیت شما به مواد پرکننده باشد، از نوع دیگری از مواد استفاده می شود. همچنین شما می‌توانید برای جلوگیری از دردهای ناشی از پوسیدگی بعد از پر کردن دندان اقدامات زیر را انجام دهید:

  • حداقل دو بار مسواک زدن در روز
  • کشیدن روزانه نخ دندان
  • استفاده از دهانشویه
  • مراجعه منظم به دندانپزشک

ما در کلینیک دندانپزشکی دکتر نوربخش با در اختیار داشتن کادری مجرب در خدمت هموطنان عزیز هستیم تا بهترین خدمات دندانپزشکی را به شما ارائه دهیم. شما می توانید همین الان با دریافت مشاوره دندانپزشکی، درد و سایر مشکلات دندان های خود را برطرف کنید.

Originally posted 2023-02-02 12:00:25.

فیس بوک
توییتر
لینکدین
تامبلر
پین ترست
رددیت
ایمیل

جدیدترین مطالب

عضویت در خبرنامه

دندان درد در بارداری یا استرس بروز درد دندان در دوران بارداری یکی از مشکلات کلافه کننده برای مادران است. دندانپزشکان این توصیه را می کنند که حتما میزان مراقبت از دندان ها در این دوران بیشتر از قبل ...
یکی از شایع ترین انواع سرطان در سراسر دنیا، سرطان دهان می باشد. این سرطان بیشتر در افراد بالای 60 سال رخ می دهد و اولین ناحیه ای را که تحت تاثیر قرار می دهد، لب ها، اولین قسمت های زبان، سقف دهان و ...
تسکین دندان درد با انواع روش های دارویی و مسکن ها در برخی از موارد امکان پذیر می باشد. احتمالا برای شما هم این مشکل پیش آمده است که با مصرف داروها و مسکن های مختلف نتوانید درد دندان خود را کمتر نما...
دندان درد و آسیب های ریشه دندان می تواند منجر به آبسه و ورم صورت شود. متورم شدن صورت زمانی اتفاق می افتد که ریشه دندان دچار آبسه شود. آبسه اصطلاحی است که برای عفونت ریشه دندان به کار برده می شود. آ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *