بررسی معایب و مزایای خمیر دندان زغالی

بررسی معایب و مزایای خمیر دندان زغالی

خمیر دندان زغالی، یکی از مواردی است که امروزه شاهد افزایش استفاده از آن می باشیم. اگر از افرادی که از این خمیر دندان استفاده می کنند، سوال کنید که چرا این خمیر دندان را به سایر خمیر دندان ها ترجیح می دهند، با پاسخ هایی نظیر سفیدتر کردن دندان ها، از بین بردن بوی بد دهان و مفید بودن برای دندان مواجه خواهید شد. اما آیا واقعا خمیر دندان ذغالی فواید زیادی دارد؟ در ادامه ضمن آشنایی با تاریخچه خمیر دندان ذغالی و ترکیبات آن، به بررسی معایب و مزایای آن نیز خواهیم پرداخت. پس با یکی دیگر از مقالات مجموعه دندانپزشکی دکتر نازنین نوربخش همراه ما باشید.

تاریخچه خمیر دندان زغالی

تاریخچه استفاده از خمیر دندان به 5000 سال قبل و تمدن مصر باز می گردد. این مسئله به خوبی نشان می دهد که بهداشت دهان و دندان، همواره جزئی از زندگی بشر متمدن بوده است. در ابتدا مصریان با استفاده از پوسته تخم مرغ، خاکستر و پودر سم گاو، توانستند ماده ای را برای شستشو دندان ها بسازند. سپس رومیان و یونانی ها، به آن مواد دیگری نظیر زغال پودر شده نیز اضافه کردند. در واقع شاید بتوان تاریخچه ی خمیر دندان ذغالی را به همین مسئله مرتبط دانست. شاید اگر از پدربزرگ یا مادربزرگ های خود سوال کنید، آنها به شما بگویند که در گذشته برای سفید کردن دندان های خود از زغال و خاکستر استفاده می کردند. در نهایت در دهه 1800 میلادی خمیر دندان های مدرن و امروزی پا به عرصه جهان گذاشتند.

بیشتر بخوانید  با دلایل ترس از دندانپزشکی آشنا شوید

خمیر دندان زغالی چیست؟

قدم بعدی برای بررسی مزایا و معایب خمیر دندان زغالی، آشنایی با تعریف آن می باشد. همانطور که از نام این خمیر دندان پیداست، خمیر دندانهای زغالی از زغال فعال تهیه می شود. زغال فعال مجموعه ای از ترکیباتی نظیر استخوان، پوست نارگیل، خاک اره و هسته زیتون می باشد. به همین خاطر رنگ بسیاری از خمیر دندان های زغالی، مشکی است. همچنین در ساخت این خمیر دندان ها از موارد زیر نیز استفاده شده است:

  • جوش شیرین: جوش شیرین یکی از مواردی است بر روی سفید کردن دندان ها تاثیر شگرفی می گذارد.
  • خشت بنتونیت: این ماده می تواند پلاک و جرم های روی دندان را از بین ببرد و به عبارتی به عنوان جرم گیر شناخته می شود.
  • زایلیتول: این ماده که نام دیگر آن الکل بلورین می باشد، وظیفه شیرین کردن خمیر دندان ذغالی را به عهده خواهد داشت.
  • روغن های گیاهی: از روغن های گیاهی برای کاهش عوارض جانبی استفاده می شود.
  • طعم دهنده.

مزایای خمیر دندان های زغالی چیست؟

استفاده از خمیر دندان زغالی در سال های اخیر بسیار رواج یافته است. به همین منظور برخی از افراد، مزایایی را برای اینگونه خمیر دندان ها بیان می کنند. از جمله مزایای خمیر دندان ذغالی می توان به موارد زیر اشاره داشت:

  • یکی از دلایلی که ممکن است منجر به بوی بد دهان شود، تاکسین می باشد. خمیر دندان ذغالی می تواند باعث کاهش تاکسین در دهان شود.
  • جرم گیری دندان ها باعث ایجاد لکه هایی بر روی سطح دندان می شود، خمیر دندان ذغالی می توانند از ایجاد این گونه لکه ها جلوگیری نمایند.
  • همانطور که در قسمت قبلی نیز اشاره شد، خمیر دندان های زغالی دارای خاصیت سایندگی می باشند. به همین دلیل می توانند به خوبی جرم های موجود بر روی سطح دندان را از بین ببرند.
  • وجود جوش شیرین در برخی از خمیر دندان های زغالی می تواند منجر به سفید کردن دندان های شما شود.
بیشتر بخوانید  ایمپلنت دیجیتال چیست؟

بیشتر بدانید: تسکین دندان درد

از خمیر دندان زغالی استفاده کنیم؟

بررسی معایب خمیر دندان زغالی

 

معایب خمیر دندان زغالی چیست؟

حال که با مزایای خمیر دندان ذغالی آشنا شدیم، ضروری است به این سوال پاسخ دهیم که معایب خمیر دندان ذغالی چیست؟ برخی فکر می کنند که خمیر دندان های زغالی هیچ گونه معایبی ندارد. لکن از جمله معایب این خمیر دندان ها می توان به موارد زیر اشاره داشت:

  •  تنها باعث از بین رفتن لکه های سطحی می شود و قابلیت از بین بردن لکه های زیرین مینای دندان را ندارد.
  • از آنجایی که این خمیر دندان از زغال استفاده می کند، می تواند مصرف و تاثیرگذاری برخی از دارو ها را مختل نماید.
  • دارای ذرات ساینده می باشد که گرچه باعث کمتر شدن جرم و پلاک خواهد شد ولی همین ذرات ساینده می توانند به دندان و لثه ها آسیب بزنند.
  • استفاده طولانی مدت از این خمیر دندان می تواند باعث از بین رفتن مینای دندان و در نتیجه زرد شدن دندان ها شود.

از جمله معایب دیگر خمیر دندان های زغالی می توان به موارد زیر نیز اشاره داشت:

  • خمیر دندان های زغالی باعث افزایش حساسیت دندان ها می شوند. زیرا با از بین رفتن مینای دندان، دندان ها حساس و مستعد التهاب خواهند شد.
  • این خمیر دندان نمی تواند هیچ کمکی به سلامت دندان و جلوگیری از پوسیدگی آنها کند. چرا که فلوراید ندارد.

مطلب مرتبط: جرم گیری دندان

بررسی مزایای خمیر دندان زغالی

 

از خمیر دندان های زغالی استفاده کنیم؟

در نهایت ممکن است این سوال برای شما به وجود آید که آیا از خمیر دندان های زغالی استفاده شود یا خیر؟ در پاسخ به این سوال به طور کلی باید بگوییم که بهتر است از استفاده بیش از حد آن پرهیز کنید. درست است که خمیر دندان های زغالی مزایایی نسبت به سایر خمیر دندان ها دارند، لکن کفه ترازوی معایب آن نسبت به مزایای آن سنگینی می کند. به همین خاطر بهتر است قبل از استفاده ، حتما با دندانپزشک خود مشورت داشته باشید. دندانپزشک با در نظر گرفتن مینای دندان شما نسبت به استفاده یا عدم استفاده از آن تصمیم خواهد گرفت.

بیشتر بخوانید  علت بوی بد دهان بعد از کامپوزیت چیست؟

البته اگر سلامت دندان و دهان برای شما بسیار حائز اهمیت است، بهتر است به جای استفاده مکرر از خمیر دندان ذغالی، دستور العمل زیر را دنبال نمایید:

  • مراجعه به دندانپزشک حداقل دو بار در سال برای تمیز کردن تخصصی دندان ها.
  • حداقل دو بار مسواک زدن در روز با خمیر دندان های حاوی فلوراید.
  • استفاده از مسواک های نرم.
  • استفاده از نخ دندان یا نخ دندان آبی.
  • استفاده از دهانشویه ها و آدامس های بدون قند برای از بین بردن بوی بد دهان.

Originally posted 2022-12-06 12:00:43.

فیس بوک
توییتر
لینکدین
تامبلر
پین ترست
رددیت
ایمیل

جدیدترین مطالب

عضویت در خبرنامه

دهان ما برای باز و بسته شدن ساخته شده است، حتی نوزادان هم از لحظه تولد این مفهوم را درک می‌کنند. بنابراین، احساس درد در ناحیه فک و ناتوانی در باز کردن دهان می‌تواند بسیار آزار دهنده باشد. گاهی اوقا...
دهانشویه و استفاده از آن اهمیت بسیار بالایی دارد. همانطور که می دانید غالباً مسواک زدن به عنوان یکی از مهم ترین و متداول ترین روش های حفظ سلامت دهان و دندان شناخته می شود اما این همه ماجرا نیست. ده...
خونریزی کشیدن دندان و متوقف کردن آن، یکی از چالش هایی است که تمامی افراد که دندان کشیده شده یا جراحی شده دارند با آن دست و پنجه نرم می کنند. به طور کلی باید بگوییم که خونریزی کشیدن دندان طبیعی بین ...
آیا لمینت می تواند باعث پوسیده شدن دندان زیر لمینت گردد؟ لمینت سرامیکی ، در بازسازی طرح لبخند  بسیار کاربردی است . اما سوالی که همواره در افراد کاندید درمان لمینت مطرح است این است که که آیا این مسئ...
تفاوت روکش و لمینت چیست؟ این سوالی است که اغلب متقاضیان طراحی لبخند از دکتر نازنین نوربخش سوال می کنند. شاید در ابتدا به نظر برسد که هیچ تفاوتی بین این دو مورد وجود ندارد. اما ما در این مقاله قصد د...
محدودیت سنی در ارتودنسی چقدر است؟ تا چه زمانی ما می‌توانیم از ارتودنسی بهره ببریم؟ بهترین زمان برای تاثیرگذاری بیشتر ارتودنسی کی است؟ این سؤال‌ها مجموعه سوالاتی می‌باشند که قبل‌ از استفاده از خدمات...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *