جراحی سینوس لیفت

فهرست مطالب

سینوس های فکی (سینوس های ماگزیلاری ) در زیر چشم , استخوان گونه و  بالای دندان های خلفی قرار گرفته که بزرگترین سینوس بدن است , سینوس‌ها حفره‌هایی خالی هستند که سطح داخلی آنها با غشاهای مخاطی پوشیده شده‌ است . با خارج کردن دندانهای فک بالا در ناحیه مولر و پرمولر (دندانهای خلفی ) به مرور زمان و عدم جایگزینی به موقع با ایمپلنت آتروفی سینوس رخ میدهد یعنی فضای سینوس به داخل فضای استخوان فکی ( الوئولار ) پیشروی می کند, استخوان فک ( الوئولار ) از بین رفته یا جذب میشود و حالت اولیه ی خود را از دست میدهد ,اصطلاحا تحلیل میرود و دیگر استخوان فک ضخامت و ابعاد لازم را برای جایگزینی ایمپلنت را ندارد . در این موارد جراحی سینوس لیفت برای بیمار انجام میگیرد .

جراحی سینوس لیفت چیست ؟

جراحی سینوس لیفت در پی از دست رفتن و یا بازجذب استخوان آلوئولار (استخوان فک بالا) به دنبال کشیدن, عفونت ,بیماری پریودنتال و… برای افزایش ارتفاع و تراکم استخوان از دست رفته همزمان با کشیدن دندان و یا مدتی پس از آن انجام شود.  برای جراحی و کاشت ایمپلنت در فک بالا ممکن است در صورت مناسب نبودن ارتفاع و ضخامت استخوان نیاز به جراحی سینوس لیفت که یک جراحی مکمل کاشت ایمپلنت جهت بازسازی و افزایش ارتفاع استخوان و ایجاد شرایط مطلوب برای قرار دادن پایه یا فیکسچر ایمپلنت باشد.

دلایل از دست دادن استخوان بالا چیست ؟

  • بیماری پریودنتال : در این مورد باکتری ها باعث عفونت ,تورم و خونریزی لثه می شود و در صورت عدم درمان به موقع عفونت گسترش پیدا میکند و ساختار استخوان آلوئولار را از بین برده باعث لقی دندانها و در نهایت اجبار به کشیدن آنها میشود .
  • از دست دادن دندان های فک بالا : پوسیدگی شدید و غیر قابل درمان , ضربه به دندان ,شکستن دندان و… همه شرایطی هستند که در آن فرد مجبور به کشیدن دندان میشود بعد از کشیدن دندان استخوان آلوئولار یا همان استخوان فک بالا با فشار غشای سینوس ابعاد اولیه خود را از دست میدهد.
  • استفاده از دندان های مصنوعی : ضربات وارد شده از طرف دندان مصنوعی در پی جویدن و صحبت کردن به طور مستقیم روی لثه و استخوان تاثیر میگذارد .
  • پوکی استخوان : کاهش تراکم استخوان فک می تواند روی تحلیل آن تاثیر گذار باشد.
  • دیابت و بیماری های زمینه ای

به طور کلی روند تحلیل استخوان در همه ی افراد یکسان نیست ممکن است آتروفی سینوس در فردی سریعتر و در فرد دیگری کند است باشد به همین خاطر توصیه میشود بعد از کشیدن دندان در سریعترین زمان ممکن با توجه به شرایط استخوان برای جایگزینی ایمپلنت اقدام کنید 

چه کسانی نمی توانند جراحی سینوس لیفت انجام دهند؟

  • افراد مبتلا به سرطان
  • افراد مبتلا به بیماریهای خود ایمنی
  • افراد دارای مشکلات انعقاد خون
  • سینوزیت حاد
  • افراد دارای hiv یا ایدز

 

نحوه ی انجام جراحی لیفت سینوس  چگونه است؟

این جراحی به صورت سرپایی و در مطب انجام می گیرد و یکی از جراحی های روتین است. لیفت سینوس عمل ساده ای بوده اما مهم است که جراح از مهارت و دانش کافی برخوردار باشد تا در حین یا بعد از جراحی آسیبی به سینوس و اتخوان وارد نشود .

  • اولین مرحله برای اقدام به جراحی سینوس لیفت بررسی عکس و اسکن های فکی ,بررسی میزان تحلیل استخوان و میزان بازسازی لازم برای قرار دادن ایمپلنت است .
  • بعد از تایید بیمار و تصمیم برای شروع به جراحی ناحیه فکی مورد نظر با تزریق ,بصورت موضع ای بی حس میشود .
  • ناحیه ی مورد نظر روی لثه برش میخورد تا با کنار زدن لثه پزشک به بافت استخوانی دسترسی پیدا کند .
  • بعد از دسترسی به بافت استخوانی پزشک توسط کیت و فرزهای مخصوص دایره ای کوچک روی استخوان ایجاد میکند تا بتواند به غشای سینوس دسترسی پیدا کند.
  • در این مرحله ی بسیار حساس مهم توسط قلم های مخصوص کیت جراحی سینوس لیفت غشای سینوس به آرامی و ظرافت از استخوان جدا میشود و به سمت بالا هدایت میشود.
  • فضای به وجود آمده بین استخوان و غشا توسط پودر استخوان پر میشود .
  • لثه به حالت اولیه بخیه زده میشود .
  • بصورت نرمال بین 3 الی 6 ماه بعد از جراحی سینوس لیفت میتوان نسبت به جراحی کاشت ایمپلنت اقدام کرد این دوره در بعضی افراد ممکن است کوتاه تر یا بلند مدت تر باشد و برای تمامی افراد یکسان نیست .

 جراحی سینوس لیفت به دو صورت بسته و باز (open/close) انجام میشود

جراحی لیفت سینوس بسته :

هنگامی که جبران ارتفاع استخوان و میزان تحلیل استخوان از دو میلی متر کمتر باشد جراح توسط کیت جراحی مخصوص سینوس لیفت بسته بدون ایجاد برش انجام میشود  و پودر استخوان را با سرنگ مخصوص به داخل سینوس تزریق می کند این کار نیاز به ظرافت و دقت بسیار بالایی دارد تا غشای سینوس دچار پارگی و عفونت نشود در این صورت عمل با شکست مواجه شده و مدتی بعد باید نسبت ب انجام آن اقدام کرد در این روش معمولا پایه ایمپلنت بصورت همزمان قرار داده میشود.

جراحی  لیفت سینوس  باز :

این روش جراحی سینوس  لیفت یکی از رایج ترین روش سینوس لیفت است و هنگامی که جبران ارتفاع استخوان و میزان تحلیل استخوان بیشتر از دو میلیمتر باشد جراح با ایجاد برش و کنار زدن لثه  به استخوان فک دسترسی پیدا میکند , دریچه ی کوچکی روی استخوان ایجاد میکند غشای سینوس را با دقت بسیار بالا از استخوان جدا کرده و فاصله ی بین سینوس و غشای آن را با پودر استخوان پر میکند.

 

پایین اومدن سینوس و تحلیل استخوان عدم امکان قرار دادن ایمپلنت

پایین اومدن سینوس و تحلیل استخوان عدم امکان قرار دادن ایمپلنت

همانطور که در عکس می بینیم سینوس ارتفاع بسیار پایینی دارد که به هیچ عنوان اجازه کاشت ایمپلنت همزمان با جراحی سینوس لیفت را نمی دهد.

جراحی سینوس لیفت باز جهت بازسازی استخوان
جراحی سینوس لیفت باز جهت بازسازی استخوان برای کاشت ایمپلنت

ابتدا جراحی سینوس لیفت اوپن به طور وسیع انجام شد سپس شش ماه تا یک سال طبق نظر پزشک زمان داده می شود بعد از آن عکس و اسکن مجدد برای چک موفقیت عمل سینوس لیفت گرفته می شود که پس از آن کاشت ایمپلنت در ناحیه انجام می شود.
این کار باعث می شود که یک درمان صحیح و اصولی داشته باشیم.

مدت زمان قرارگیری ایمپلنت بعد از جراحی لیفت سینوس :

پروسه ی کاشت ایمپلنت دندان و همزمانی آن با جراحی سینوس لیفت در هر فرد با توجه به ضخامت و کیفیت استخوان  متفاوت است در روش جراحی سینوس لیفت بسته بصورت همزمان پایه ی ایمپلنت جایگذاری میشود اما در روش جراحی سینوس لیفت باز بسته به استخوان باقی مانده و کیفیت استخوان و تشخیص جراح و بررسی شرایط هنگام جراحی ممکنه بصورت همزمان ایمپلنت قرار داده بشه و هم ممکن است به 3 الی 12 ماه بعد موکول شود .

می توان همزمان با سینوس لیفت پایه ایمپلنت را جایگذاری کرد ؟

 معمولا توصیه میشود مدت زمان لازم جهت پیوند صحیح پودر استخوان  سپری شود و بعد نسبت به کاشت ایمپلنت اقدام شود اما در شرایطی با توجه به جراحی سینوس لیفت , مناسب و مطلوب بودن شرایط استخوان  , تشخیص و نظر جراح میتوان همزمان با جراحی سینوس لیفت پایه  یا همان فیکسچر ایمپلنت را جایگذاری کرد .

عوارض جراحی :

این جراحی فشار چندانی برای بیمار به همراه ندارد اما مثل تمامی جراحی ها ممکن است عوارضی به همراه داشته باشد که شامل :

  • پارگی غشای سینوس (پرفوریشن) : اگر هنگام جراحی سینوس لیفت غشای سینوس  دچار آسیب شود قابل کنترل و ترمیم است و میتوان به  ادامه ی جراحی پرداخت اما  اگر میزان آسیب بیشتر باشد ترمیم کننده ی غشا در ناحیه مورد نظر قرار داده میشود و ادامه ی جراحی به بعد از بهبودی موکول میشود .
  • تورم: بعد از هر جراحی تورم و در بعضی موارد کبودی طبیعی بوده با رعایت نکات ذکر شده توسط جراح و کمپرس یخ میتوان روند بهبودی را تسریع کرد .
  • خونریزی: در پی ایجاد برش و تحریک ناحیه جراحی شده خونریزی بصورت جزئی و خارج شدن خونابه از گلو ,بینی و محیط دهان طبیعی است اما اگر این خونریزی بصورت شدید و بیشتر از بیست دقیقه ی متوالی باشد باید به پزشک مراجعه و جهت از بین بردن علت و کنترل شرایط اقدام کنید.

مراقبت های بعد از سینوس لیفت :

بعد از انجام هر درمانی مهم ترین مسئله رعایت دقیق نکات بیان شده توسط جراح یا پزشک است تا روند بهبودی  تسهیل و تسریع پیدا کند و همچنین نتیجه مورد انتظار و مطلوب از جراحی بدست آید .

 رعایت نکات زیر برای تمامی افراد مطرح است :

  • دارو: استفاده از آمپولهای ضد التهاب و آنتی بیوتیک های تجویز شده توسط پزشک فقط برای از بین بردن درد نیست بلکه برای تطبیق دادن پودر استخوان به عنوان یک ماده ی خارجی با بدن شماست در صورت عدم درد مصرف داروها را قطع نکنید و طبق مقدار و نحوه ی تجویز شده بصورت دقیق داروها را مصرف کنید.
  • بهداشت دهان و دندان : استفاده از دهانشویه ,مسواک نزدن بین 24 تا 48 ساعت بعد از جراحی در ناحیه ی جراحی سینوس لیفت شده,تف نکردن و عدم ایجاد فشار داخل دهان به روند بهبودی شما کمک میکند.
  • رعایت غذایی: استفاده نکردن از غذا و نوشیدنی های خیلی سرد یا داغ و اسیدی , مصرف غذاهای نرم و مایعات , عدم مصرف نوشیدنی ها با نی
  • دخانیات : سیگار, دخانیات و دود باعث کاهش خونرسانی و در نتیجه کند شدن روند بهبودی و پایین اوردن کیفیت جراحی سینوس لیفت میشود در نتیجه توصیه میشود از استعمال سیگار و قلیان و دخانیات طبق تجویز پزشک پرهیز کنید
  • کمپرس یخ : قرار دادن کمپرس یخ روی گونه و ناحیه جراحی برای جلوگیری از تورم و کبودی
  • الکل : مصرف الکل همزمان با داروهای ضد درد اثر دارو را از بین میبرد .
  • استراحت و زاویه سر : عدم انجام ورزش و فعالیت های سنگین برای جلوگیری از احساس  ضعف ,سرگیجه و حالت تهوع ,قرار دادن سر در حالت نود درجه برای جلوگیری از خونریزی
  • جلوگیری از ایجاد فشار : کارهایی مثل تخلیه ی بینی با فشار (فین کردن ) و عطسه ممکن است باعث فشار به پودر استخوان جایگذاری شده هنگام جراحی سینوس لیفت و پاره شدن بخیه ها و خونریزی شود بهتر است تا تمام شدن دوره ی نقاهت با دهان باز عطسه کنید و از فین کردن خودداری کنید تا آسیبی به ناحیه ی جراحی شده وارد نشود.
  • کشیدن بخیه ها: 7 الی 10 روز پس جراحی سینوس لیفت در صورت جذبی نبودن نخ بخیه باید به پزشک خود جهت خارج کردن نخ ها مراجعه کنید.
 

رعایت تمامی این نکات باعث میشود دوره ی نقاهت بیمار پس از این جراحی  کوتاه ,بدون مشکل و درد همراه باشد.

نظرات مراجعین در زمینه

جراحی سینوس لیفت

سلام خانم دکتر من یکی از بیماران قدیمی شما هستم که حدود 2 سال است دندان های مرا درست کردید باور کنید من آمریکا هستم و هر کجا میرم از من سوال می کنند مجا درست کردید و همه دندان های مرا مورد تحسین قرار می دن ممنون از اینکه به من اعتماد به نقس دادید که با اعتماد بخندم.
بهاره
بهاره
لمینت سرامیکی
5/5
سلام خانوم دکتر مهربون خسته نباشید ممنون بابت همه زحمتایی که برام کشیدید عاشقتونم ❤️
پریسا
پریسا
لمینت سرامیکی
5/5
خانم دکتر شما بی نظیرید😊 من پیش شما کار بلیچینگ هم انجام دادم و خیلی راضی ام 😍😍 دستانتان پر توان خانوم دکتر مهربون و زیبااااااااا و دوست داشتنی ❤️
الهام
الهام
سفید کردن دندان
5/5

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در زمینه جراحی سینوس لیفت نیاز به مشاوره و راهنمایی دارید؟