با دلایل ترس از دندانپزشکی آشنا شوید

ترس از دندانپزشکی ناشی از بوی دندانپزشکی

ترس از دندانپزشکی، مسئله بسیار مهمی است که حتی برخی حاضرند به خاطر این ترس، دردهای زیادی را تحمل کنند ولی به یک دندانپزشک مراجعه نکنند. اما دلیل این ترس چیست؟ چه اتفاقی می افتد که برخی به خاطر ترسشان حاضرند دردهای زیادی را تحمل کنند؟ در این مقاله قصد داریم ضمن بررسی دلایل مربوط به ترس از دندانپزشکی با روش های مقابله با آن نیز آشنا شویم. پس اگر از جمله کسانی هستید که از دندانپزشکی می ترسید یا کسی را می شناسید که از دندانپزشکی می ترسد و دوست دارید مشکل وی را حل کنید، تا آخر این مقاله همراه ما باشید.

دلایل ترس از دندانپزشکی

برای این که بتوانیم یک مشکل را حل کنیم، در ابتدا باید با دلایل آن به خوبی آشنا شویم. پس برای حل مشکل ترس از دندانپزشکی بایستی ابتدائا با دلایل آن آشنا می شویم و سپس به بررسی راه حل های موجود بپردازیم. اما دلایل ترس از دندانپزشکی چیست؟ در ادامه به طور موردی به این موارد اشاره می کنیم و سپس توضیحات تکمیلی در مورد هر کدام ارائه خواهیم داد.

  • خاطره بد از دندانپزشکی.
  • تجربه ناخوشایند.
  • رفتار ناخوشایند دندانپزشک.
  • ترس از سوزن.
  • صدای توربین یا همان دریل دندانپزشکی.
  • بوی دندانپزشکی.
  • احساس تهوع و خفگی.

‌ ترس از دندانپزشکی به علت داشتن خاطره بد

یکی از اصلی ترین دلیل هایی که باعث ترس از دندانپزشکی می شود، خاطره بد در دوران کودکی و نوجوانی است. از نظر علمی دوران کودکی و نوجوانی، دوره ای است که تاثیر به سزایی در آینده و شکل گیری شخصیت افراد دارد. در واقع به قول جان لاک، یکی از برجسته ترین روانشناسان حوزه کودک، افراد در سنین کودک و نوجوانی همانند برگه های سفیدی هستند که هیچ چیز در آن نوشته نشده است. به همین خاطر علایق، سلیقه ها، شخصیت و ترس های افراد در این دوران شکل می گیرد. یکی از این ترس های مهم، ترس از دندانپزشکی است که به خاطر داشتن خاطره بد در دوران کودکی و نوجوانی می باشد و تا دوران بزرگسالی نیز به دنبال افراد خواهد بود.

بیشتر بخوانید  آیا عصب کشی دندان در بارداری مضر است؟

اما چگونه می توان این مشکل را حل نمود؟ در پاسخ باید بگوییم، شما نباید از ترس خود، یک هیولا بسازید و باید با آن مقابله کنید. برای مقابله با ترس از دندانپزشکی کافی است از خود بپرسید که آیا آن خاطره بد دوران کودکی و نوجوانی دوباره تکرار می شود؟ مسلما خیر.

تجربه ناخوشایند

یکی دیگر از دلایلی که ترس از دندانپزشکی را به همراه خواهد داشت، داشتن یک تجربه ناخوشایند است. ممکن است برخی افراد در تجربه های قبلی خود به خوبی بی حس نشده باشند و درمان آنها نیز با درد همراه بوده باشد. عموما به علت وضعیت وخیم، عدم مراجعه به موقع و عفونت بیش از حد دندان، بی حسی به خوبی عمل نمی کند. در نتیجه آستانه تحمل درد بیمار کاهش می یابد و به همین علت هر گونه عملی که توسط دندانپزشک انجام می شود، ممکن است با درد همراه باشد. پس بهتر است به موقع برای چکاپ به دندانپزشک خود مراجعه کنید تا از حاد شدن وضعیت دندان ها جلوگیری نمایید.

رفتار ناخوشایند دندانپزشک

گاهی اوقات ممکن است برخی افراد، از دندانپزشک خود رفتار زننده یا بد رفتاری دیده باشند و همین مسئله منجر به ترس از دندانپزشکی و این ترس نیز مانع از مراجعه مجدد این افراد به دندانپزشکی شود. این کار مسلما اشتباه است. برای مقابله با این ترس، بهتر است به دندانپزشکی های شناخته شده و معروف مراجعه کنید. ما در مجموعه دندانپزشکی دکتر نازنین نوربخش با کادری مجرب و متخصص در خدمت شما عزیزان هستیم، تا بهترین خدمات دندانپزشکی را به شما ارائه نماییم.

بیشتر بخوانید  سرطان دهان: خطرات، علائم و پیشگیری

مقاله مرتبط: دندان درد در بارداری

علت های ترس از دندانپزشکی

 ترس از دندانپزشکی و ترس از سوزن

ترس از سوزن یکی از شایع ترین ترس های موجود در دنیای پزشکی می باشد که می تواند منجر به ترس از دندانپزشکی نیز شود و بسیاری از افراد بیشتر از آنکه از دندانپزشکی بترسند، از سوزن می ترسند. اما این مشکل بسیار بزرگی نیست که نتوان آن را حل کرد و به خاطرش دردهای وحشتناک دندان را تحمل نمود. برای حل این مشکل کافی است از دندانپزشک خود بخواهید که قبل از تزریق، به لثه شما داروی بی حسی موضعی بمالد تا درد ناشی از تزریق را حس نکنید.

 

صدای توربین یا همان دریل دندانپزشکی

شاید صدای توربین یا دریل دندانپزشکی همین الان در گوش شما نیز شنیده می شود. این صدا یکی از آن صداهایی است که به سختی می توان فراموش کرد. صدای دریل دندانپزشکی در واقع صدای آزار دهنده ای است که وقتی با صدای ساکشن همراه می شود، ممکن باعث ضعیف شدن اعصاب و ایجاد استرس شود. لحظه ای را تصور کنید که شما در لابی نشسته اید و منتظر هستید تا نوبت شما شود. در همین حین دائما صدای دریل و ساکشن به گوش شما می رسد. مسلما این مسئله استرس زا می باشد. اما نگران نباشید؛ صدای این دستگاه به خاطر فشار هوا است. پس از آن نترسید. اما اگر باز هم با این صدا مشکل داشتید، گرفتن گوش ها یا گوش کردن به موسیقی به وسیله هدفون، بهترین گزینه است.

ترس از دندانپزشکی ناشی از بوی دندانپزشکی

بله تیتر این بخش را درست خواندید. گاهی اوقات ممکن است بوی دندانپزشکی باعث ترس از دندانپزشکی شود. بعضی از مواد مورد استفاده در دندانپزشکی ها و همچنین تراشیدن پوسیدگی دندان، بوی خاصی را ایجاد می کند که ممکن است برای بعضی از افراد آزار دهنده باشد و آنها را دچار استرس کند. اما برای حل این مشکل چه باید کرد؟ شما می توانید به زیر بینی خود عطر بزنید یا از دندانپزشک خود بخواهید که در محیط، اسپری عطر، عود و… استفاده کند تا حین انجام کار کمتر متوجه بوی ناخوشایند شوید.

بیشتر بخوانید  از کجا بدانیم درد دندان به عصب رسیده؟

مقاله مرتبط: عصب کشی دندان در بارداری

ترس از دندانپزشکی

ترس از دندانپزشکی به خاطر احساس تهوع و خفگی

در برخی از موارد بسیار اتفاق افتاد است که فرد بیمار، هنگام معاینه یا درمان، دچار احساس خفگی و حالت تهوع شود و همین مسئله باعث ترس از دندان پزشکی شده است. اما نگران نباشید. این مشکل نیز قابل حل است. شما در ابتدا باید این موضوع را با دندانپزشک خود مطرح کنید تا ایشان کمی بیشتر مراعات حال شما را بکند. سپس در صورت نیاز، با مصرف داروی بی حسی موضعی در ناحیه انتهای کام و حلق به سادگی می توان این مشکل را برطرف نمود.

Originally posted 2023-03-10 08:52:02.

فیس بوک
توییتر
لینکدین
تامبلر
پین ترست
رددیت
ایمیل

جدیدترین مطالب

عضویت در خبرنامه

کاشت ایمپلنت دندان جانشینی موثر برای دندان‌های از دست رفته و بهبود ظاهر افراد است. پیش از ایمپلنت، پزشک معالج می‌بایست سوابق پزشکی بیمار را به دقت بررسی کند. برخی از بیماری‌های زمینه‌ای می‌توانند د...
یکی از شایع ترین انواع سرطان در سراسر دنیا، سرطان دهان می باشد. این سرطان بیشتر در افراد بالای 60 سال رخ می دهد و اولین ناحیه ای را که تحت تاثیر قرار می دهد، لب ها، اولین قسمت های زبان، سقف دهان و ...
هدف اولیه در ویزیت و ملاقات جلسه اول در دندانپزشکی اطفال برقراری یک رابطه عاطفی و دوستی بدون ترس با کودک به منظور معاینه و چکاپ در دندانپزشکی اطفال است تا حس اعمال درد و ترس در قدم اول برای کودک بر...
سفید کردن دندان با استفاده از مواد بلیچینگ، یکی از روش های شایع در دندانپزشکی زیبایی است. که سریع، غیر تهاجمی (بدون کوچکترین آسیب)، مقرون به صرفه برای بهبود و جذاب شدن ظاهر لبخند شما است. بلیچینگ د...
دهان ما برای باز و بسته شدن ساخته شده است، حتی نوزادان هم از لحظه تولد این مفهوم را درک می‌کنند. بنابراین، احساس درد در ناحیه فک و ناتوانی در باز کردن دهان می‌تواند بسیار آزار دهنده باشد. گاهی اوقا...
دهانشویه و استفاده از آن اهمیت بسیار بالایی دارد. همانطور که می دانید غالباً مسواک زدن به عنوان یکی از مهم ترین و متداول ترین روش های حفظ سلامت دهان و دندان شناخته می شود اما این همه ماجرا نیست. ده...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *