علت بوی بد دهان بعد از کامپوزیت چیست؟

بوی بد دهان بعد از کامپوزیت

بوی بد دهان بعد از کامپوزیت، چه دلایلی دارد؟ بوی بد دهان یکی از نشانه هایی است که می تواند بیانگر عدم سلامت دندان و دهان شما باشد. به عبارت دیگر، اگر کسی دچار بوی بد دهان است، مسلما در رعایت بهداشت کامل دهان و دندان خود کم کاری کرده است اما آیا بوی بد دهان به کامپوزیت نیز مربوط می شود؟ کامپوزیت خودش باعث به وجود آمدن بوی بد دهان می شود؟ با ما همراه باشید تا به این سوال مهم که رایج ترین سوال متقاضیان کامپوزیت است، پاسخ دهیم.

 کامپوزیت و بوی بد دهان

اولین و مهمترین سوالی که در بررسی موضوع بوی بد دهان بعد از کامپوزیت باید بدان پرداخته شود، این است که آیا رابطه ای بین بوی بد دهان و نصب کامپوزیت دندان وجود دارد؟ پاسخ این سوال منفی است. در واقع نمی توان گفت که به طور کلی، نصب کامپوزیت دندان، منجر به بوی بد دهان می شود. پس کامپوزیت دندان به خودی خود، هیچ نقشی در افزایش یا کاهش بوی بد دهان ندارد. با این حال مشاهده می شود که افراد، پس از نصب کامپوزیت، از بوی بد دهان خود ناراضی هستند. علت آن چیست؟ در ادامه به این سوال پاسخ خواهیم داد.

علت بوی بد دهان بعد از کامپوزیت

همانطور که گفته شد، کامپوزیت دندان به خودی خود هیچ نقشی در بوی بد دهان ندارد اما برخی افراد از بوی بد دهان بعد از کامپوزیت ناراضی هستند. علت آن چیست؟ در ادامه به ذکر موردی این عوامل و در نهایت به بررسی تفصیلی آنها خواهیم پرداخت.

  • تطبیق نداشتن لبه لثه با کامپوزیت و رعایت یک سری اصول خاص در نتیجه عفونت و التهاب لثه
  • انجام کار اصولی و مهارت دندانپزشک : در مواردی که حجم زیاد کامپوزیت به کار گرفته شود و شما کیس مناسبی برای انجام کامپوزیت نباشید و زیر لثه به خوبی توسط دندانپزشک تمیز نشود و کامپوزیت به منطقه غیرمجاز لثه تجاوز کرده باشه باعث عفونت ایجاد بوی بد و… می­شود.
  • رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان
  • بیماری لثه
  • پوسیدگی دندان ها
بیشتر بخوانید  فرق لمینت و کامپوزیت چیست؟

مطلب مرتبط: فرق لمینت و کامپوزیت

علت بوی بد دهان بعد از کامپوزیت چیست؟

بوی بد دهان بعد از کامپوزیت

تطبیق نداشتن کامپوزیت دندان با لثه ها

یکی از مهمترین دلایلی که می تواند منجر به ایجاد بوی بد دهان بعد از کامپوزیت شود، عدم تطابق کامپوزیت با لثه ها می باشد. کامپوزیت های دندانی، لایه های بسیار نازکی هستند که بخش جلویی دندان شما را می پوشانند تا زیباتر به نظر برسید. حال اگر کامپوزیت دندان به خوبی با لثه ها تطبیق داده نشود، فاصله ای بین کامپوزیت و لثه به وجود می آید که باکتری ها و غذاهای استفاده شده می توانند منجر به بروز بوی بد دهان شوند. البته لازم به ذکر است که این میکروب ها نمی توانند تاثیر منفی ای بر روی کامپوزیت ها بگذارند. لیکن در صورت عدم مراقبت، باعث پوسیدگی بخش های بدون کامپوزیت و ایجاد بوی بد دهان خواهند شد. انجام کامپوزیت ونیر موردی است که، در آن کاندید درمان کامپوزیت بودن بیمار و همچنین مهارت و دانش علمی دندانپزشک در کیفیت نهایی کار بسیار تعیین کننده است. در بسیاری از موارد مشاهده شده بیمارانی که کاندید درمان زیبایی نیستن و به ارتودنسی نیاز دارند و اقدام به کامپوزیت ونیر می کنند بیشتر با این نوع مشکلات مواجه می شوند.

رعایت نکردن کامل بهداشت دهان و دندان

همانطور که اشاره شد، کامپوزیت ها بر روی لایه جلویی دندان قرار می گیرند و سایر بخش های دندان را پوشش نمی دهند. پس درست است که کامپوزیت ها بخش زیادی از سطح دندان را می پوشانند، لکن بخش زیرین دندان ها و لثه ها همچنان در معرض میکروب های دهانی قرار دارند. حال اگر به صورت کافی مراقبت های لازم را برای از بین بردن این میکروب ها نکنید، به زودی دهان شما دچار بوی بد و غیر قابل تحملی خواهد شد. پس رعایت کردن کامل بهداشت دهان و دندان بعد از نصب کامپوزیت بسیار مهم است. از جمله کارهایی که می تواند به رعایت بهداشت کامل دندان ها کمک کند، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • حداقل دو بار در روز مسواک زدن
  • نخ دندان کشیدن روزانه
  • استفاده روزانه از دهانشویه
  • عدم استعمال دخانیات
  • عدم استفاده از غذاهای خاص نظیر سیر و پیاز
  • مراجعه منظم به دندانپزشک
بیشتر بخوانید  آیا کاشت ایمپلنت برای افراد دیابتی امکان‌پذیر است؟

بیماری لثه

یکی دیگر از مهمترین مواردی که می تواند باعث ایجاد بوی بد دهان بعد از کامپوزیت شود، بیماری های لثه می باشد. این بیماری ها باعث تشکیل و تجمع پلاک ها در اطراف کامپوزیت دندان می شوند که اگر درمان نشوند ممکن است بیمار را با مشکلات جدی مواجه نماید. همانطور که اشاره شد باقی ماندن خرده های کامپوزیت و خوب تمیز نشدن آن توسط دندانپزشک نیز میتواند باعث بروز مشکلاتی در لثه شود. از جمله علائم ابتلا به بیماری های لثه می توان به موارد زیر اشاره داشت:

  • قرمز و متورم شدن لثه ها
  • خونریزی
  • لق و حساس شدن دندان ها

بیشتر بخوانید: روکش دندان

التهاب لثه بوی بد دهان بعد از کامپوزیت غیر اصولی

التهاب لثه بعد از کامپوزیت غیر اصولی

پوسیدگی دندان ها

یکی از راه کارهای اصلاح طرح لبخند استفاده از کامپوزیت ها است، اما از آنجایی که تمامی سطح دندان ها را پوشش نمی دهند، دندان ها همواره در معرض پوسیدگی قرار می گیرند. در صورت عدم رعایت درست بهداشت دهان و دندان، قسمت هایی که زیر کامپوزیت هستند نیز در معرض پوسیدگی قرار خواهند گرفت. این پوسیدگی می تواند منجر به ایجاد بوی بد دهان شود.

جلوگیری از ایجاد بوی بد دهان بعد از کامپوزیت

به طور کلی بهترین راه برای جلوگیری از ایجاد بوی بد دهان بعد از کامپوزیت، رعایت کامل موارد بهداشت دهان و دندان است اما بهتر است به موارد زیر نیز اشاره داشته باشیم:

  • نوشیدن آب: این کار می تواند منجر به مرطوب نگه داشتن سطح دهان شود که همین مساله باعث جلوگیری از بروز بیماری های متنوعی خواهد شد.
  • استفاده از آدامس های بدون شکر: شکر منجر به پوسیدگی دندان ها و در نهایت بروز بوی بد دهان خواهد شد.
  • استفاده از آبنبات های نعنایی: این آبنبات ها نه تنها باعث خوش بو شدن دهان می شوند، بلکه می توانند به از بین بردن میکروب های موجود در دهان نیز کمک شایانی کنند.
  • استفاده از دهانشویه های مخصوص با نظر دندان پزشک
بیشتر بخوانید  آشنایی اجمالی با دندانپزشکی دیجیتال و مهمترین کاربرد و مزایای آن

جمع بندی

کامپوزیت ها نمی توانند به خودی خود باعث بروز بوی بد شوند. در واقع این مسئله می تواند دلایل زیادی از جمله پوسیدگی دندان ها، بیماری لثه، عدم تطابق کامپوزیت و لثه، اورهنگ , عدم رعایت بهداشت و در مواردی نوع کامپوزیت  داشته باشد. البته خوشبختانه می توان با رعایت نکات بهداشتی از این مسئله جلوگیری نمود. همچنین اگر شما نیز از بوی بد دهان خود خجالت می کشید، بهتر است همین الان با مشاوران ما تماس بگیرید و مشکل خود را با ما در میان بگذارید تا به شما کمک نماییم

 

Originally posted 2022-12-26 19:12:40.

فیس بوک
توییتر
لینکدین
تامبلر
پین ترست
رددیت
ایمیل

جدیدترین مطالب

عضویت در خبرنامه

یکی از شایع ترین انواع سرطان در سراسر دنیا، سرطان دهان می باشد. این سرطان بیشتر در افراد بالای 60 سال رخ می دهد و اولین ناحیه ای را که تحت تاثیر قرار می دهد، لب ها، اولین قسمت های زبان، سقف دهان و ...
هدف اولیه در ویزیت و ملاقات جلسه اول در دندانپزشکی اطفال برقراری یک رابطه عاطفی و دوستی بدون ترس با کودک به منظور معاینه و چکاپ در دندانپزشکی اطفال است تا حس اعمال درد و ترس در قدم اول برای کودک بر...
سفید کردن دندان با استفاده از مواد بلیچینگ، یکی از روش های شایع در دندانپزشکی زیبایی است. که سریع، غیر تهاجمی (بدون کوچکترین آسیب)، مقرون به صرفه برای بهبود و جذاب شدن ظاهر لبخند شما است. بلیچینگ د...
دهان ما برای باز و بسته شدن ساخته شده است، حتی نوزادان هم از لحظه تولد این مفهوم را درک می‌کنند. بنابراین، احساس درد در ناحیه فک و ناتوانی در باز کردن دهان می‌تواند بسیار آزار دهنده باشد. گاهی اوقا...
دهانشویه و استفاده از آن اهمیت بسیار بالایی دارد. همانطور که می دانید غالباً مسواک زدن به عنوان یکی از مهم ترین و متداول ترین روش های حفظ سلامت دهان و دندان شناخته می شود اما این همه ماجرا نیست. ده...
خونریزی کشیدن دندان و متوقف کردن آن، یکی از چالش هایی است که تمامی افراد که دندان کشیده شده یا جراحی شده دارند با آن دست و پنجه نرم می کنند. به طور کلی باید بگوییم که خونریزی کشیدن دندان طبیعی بین ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *